محققان دانشگاه ایالتی واشنگتن شیوه جدید استفاده از روغن های گیاهی نظیر روغن زیتون و روغن برزک در جهت تولید ماده پلاستیکی پلی یورتن را توسعه داده اند.

سلامت نیوز:محققان دانشگاه ایالتی واشنگتن شیوه جدید استفاده از روغن های گیاهی نظیر روغن زیتون و روغن برزک در جهت تولید ماده پلاستیکی پلی یورتن را توسعه داده اند.

محققان دانشکده مهندسی مواد و مکانیک دانشگاه ایالتی واشنگتن به سرپرستی «مایکل کسلر»، موفق به توسعه تولید ماده پلاستیکی پلی یورتن شده اند که در اکثر موارد از صفحات عایق فومی تا تایر لاستیک، انواع لوله ها و وسایل درزگیر مورد استفاده است. این ترکیب پلاستیکی بسیار محکم و مقاوم در برابر فرسودگی و پارگی است، اما محققان با توسعه این ماده ترکیبی درصدد تبدیل آن به ماده دوستدار محیط زیست و جایگزین محصولات مبتنی بر مواد نفتی برآمدند.

در حالیکه در حال حاضر برخی از ترکیبات پلی یورتن از مواد گیاهی تولید می شوند، اما گروه تحقیق «کسلر» شیوه جدیدی را برای تولید این ترکیب از روغن های گیاهی برای ساخت موادی با انعطاف پذیری، نرمی و اشکال مختلف توسعه داده اند. روغن های گیاهی به مراتب ارزان تر، قابل دسترس تر و تجدیدپذیر هستند و به لحاظ ژنتیکی قابل مهندسی می باشند.

در این مطالعه محققان با استفاده از روغن زیتون، کانولا، دانه انگور، برزک و کرچک ماده پلی یورتن را تولید کردند.

به گفته «کسلر»، این ترکیب شیمیایی تولید شده از روغن های گیاهی بسیار دوستدار محیط زیست بوده و مواد تولید شده از این ماده به راحتی در محیط زیست تجزیه می شوند.

منبع:خبرگزاری مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha