یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: نحوه تغذیه در متعادل و سالم نگه داشتن وزن و نیز برخورداری از سلامت موثر است.

دکتر رضا آمری نیا در گفت و گو با ایرنا افزود: برای داشتن وزنی متعادل و پیشگیری از چاقی باید از غذا خوردن در مقابل تلویزیون، رادیو و رایانه خودداری کرد چرا که سبب بی توجهی فرد نسبت به میزان تغذیه می شود.
وی، با بیان اینکه غذا باید آهسته خورده شود، اظهار داشت: آهسته غذا خوردن سبب بالا رفتن قند خون می شود.
وی افزود: مرکز اشتها به پایین بودن قند خون حساس است و با بالا رفتن آن دیگر تحریک نشده و ایجاد اشتها در فرد نمی کند، به همین جهت آهسته غذا خوردن در متعادل و سالم نگهداشتن وزن موثر است.
این متخصص تغذیه، با تاکید بر اینکه رعایت دستکم دو ساعت فاصله زمانی بین شام و خواب ضروری است، گفت: رعایت این فاصله زمانی نه تنها در پیشگیری از چاقی موثر است بلکه در جلوگیری از ابتلا به ناراحتی های دستگاه گوارش همچون بازگشت اسید معده به مری (بیماری ریفلاکس) نیز، نقش موثری دارد.
آمری نیا، با اشاره به نقش برخی مواد غذایی در حفظ سلامت، اظهار داشت: مصرف تخم ‌مرغ و حبوبات به خصوص عدس به دلیل داشتن سلنیوم، قدرت دفاعی بدن را در مقابل برخی بیماری ها افزایش می دهد.
وی افزود: مصرف روزانه صد تا صد و پنجاه گرم گوشت نیز حدود پانزده میلی‌گرم آهن و یک و نیم میلی‌گرم مس مورد نیاز روزانه بدن را تامین می‌کند.
وی با بیان اینکه برای داشتن تغذیه سالم باید ترتیب، تنوع و تناسب غذایی را رعایت کرد، گفت: منظور از ترتیب غذایی این است که فرد در تغذیه خود از غلات بیشتر مصرف کرده و در مقابل میزان قند و چربی مصرفی خود را کاهش دهد.
آمری نیا افزود: تنوع غذایی به این معناست که از تمامی مواد غذایی همچون غلات، گوشت، حبوبات، لبنیات، سبزیجات، میوه جات، قند و چربی استفاده شود.
وی یادآور شد: تناسب غذایی نیز، بدین معناست که نحوه تغذیه با سن، شرایط جسمی و فعالیت بدنی فرد متناسب باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha