یك متخصص طب كار اظهار كرد: نگهداری حیواناتی مانند گربه، خرگوش، مرغ و سایر پرندگان در منزل سبب تشدید حملات آسم در بیماران مبتلا به این بیماری می‌شود.

دكتر كیوان كرمی فر عضوهیات علمی دانشگاه علوم پزشكی یزد در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این مطلب افزود: از سوی دیگرموجودات بسیار ریزی به نام "مایت" در فرش‌هایی با الیاف مصنوعی یا طبیعی در منزل وجود دارد كه با جارو زدن در هوا پخش می‌شوند و می‌توانند سبب تشدید آسم شوند.

وی همچنین عنوان كرد: در محصولاتی كه دارای الیاف نایلونی، ابریشم مصنوعی یا اكرولیك هستند در پروسه تولید از مواد شیمیایی از قبیل ماده فرمالدئید یا انواع رزین استفاده می‌شود كه در مراحل آخر تولید جهت افزایش دوام و ماندگاری مفروشات از آنها استفاده می‌شوند. این مواد ثابت كننده به مرور زمان به شكل ذرات بسیار ریز بخار در هوا آزاد شده و می‌توانند سبب تشدید حملات آسم شوند.

دكتر كرمی فر با بیان این كه خود الیاف مصنوعی به تنهایی سبب ایجاد بیماری آسم نمی‌شوند، گفت: تنها مواد به كار رفته در این الیاف سبب تشدید آسم می‌شود.

این متخصص طب كار با بیان این كه در كارگرانی كه با مواد شیمیایی سر كار دارند خطر ابتلا به این به بیماری وجود دارد، تصریح كرد: این شاغلین در اثر استنثاق در محیطی كه به تولید الیاف پنبه‌ای و طبیعی مشغولند به بیماری آسم و سایرمشكلات ریوی مبتلا می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha