شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۷
کد خبر: 144581

«ایمنی غذا، از مزرعه تا سفره» شعار سازمان بهداشت جهانی در هفته سلامت است؛ چرا که یک غذای سالم با پشت سر گذاشتن مسیر‌های گوناگونی به سفره‌های ما راه پیدا می‌کند.

سلامت نیوز:«ایمنی غذا، از مزرعه تا سفره» شعار سازمان بهداشت جهانی در هفته سلامت است؛ چرا که یک غذای  سالم  با پشت سر گذاشتن مسیر‌های گوناگونی به سفره‌های ما راه پیدا می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ،آن‌طور که دکتر زهرا عبداللهی مدیر کل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت  می‌گوید: <انتخاب این شعار از سوی سازمان بهداشت جهانی  به داشتن رژیم غذایی سالم، اهمیت  بهداشت مواد غذایی، جلوگیری از بروز آلودگی در مواد غذایی و همچنین داشتن فعالیت بدنی تأکید می‌کند. رژیم غذایی سالم در کشور ما موضوعی است که کمتر به آن  اهمیت داده می‌شود، زیرا تغییر در الگوی مصرف مواد غذایی و نحوه تغذیه مردم به گونه‌ای است که مصرف قند، نمک و چربی در برنامه غذایی روزانه بیشتر و  مصرف سبزی، میوه، شیر و مواد لبنی کمتر از میزان  توصیه شده است تا جایی که  به اضافه وزن و چاقی آن هم در همه گروه‌های سنی منجر شده است.


به اعتقاد او سبک تغذیه‌ای نادرست زمینه شیوع  ابتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت، فشارخون و کلسترول بالا و انواع سرطان‌ها را در کشور افزایش داده است.» دکتر عبدالهی با تأکید  بر پیام کلیدی سازمان بهداشت جهانی، پیروی از برنامه غذایی سالم را برای همه گروه‌های سنی ضروری می‌داند و می‌گوید: در یک برنامه غذایی سالم باید تعادل و تنوع رعایت شود. منظور این است که 5 گروه اصلی غذایی یعنی سبزیجات و میوه‌جات، شیر و لبنیات، گوشت، حبوبات و نان و غلات باید روزانه در یک رژیم غذایی سالم قرار بگیرد. البته میزان مصرف پنج گروه اصلی مواد غذایی نباید کمتر و یا بیشتر از مقدار توصیه شده باشد.او در ادامه به کاهش مصرف مواد قندی و شکر تأکید می‌کند: «مقدار مصرف  نوشابه‌های گازدار، آب میوه‌های محتوی قند و همچنین شیر‌های طعم دار و حاوی افزودنی‌های مجاز باید بسیار محدود شود.» همچنین مصرف نمک که از آن  به عنوان «سم سفید» یاد می‌شود و قاتل شماره یک بیماری‌های قلبی و عروقی است،  معضل اصلی در ارتباط با شیوه‌های تغذیه‌ای است. گزارش‌های وزارت بهداشت نشان می‌دهد، میزان مصرف نمک بسیار بیشتر  از مقدار توصیه شده است.
متخصصان حوزه تغذیه و بهداشت مواد غذایی معتقدند، باید کمتر از 5 گرم نمک در روز مصرف شود اما این مقدار  برای افراد بالای 50 سال و بیماران مبتلا به فشار خون باید کمتر از 3 گرم نمک در روز باشد.


به اعتقاد مدیر کل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، رفتار غذایی در جامعه ما یک رفتار غلط است، زیرا غذاها عمدتاً پر نمک هستند. اینکه اغلب ما ایرانی‌ها پیش از چشیدن غذا نمکدان را برداشته و غذا را با نمک آغشته می‌کنیم نشان دهنده رفتار غلط تغذیه‌ای است. مصرف پنهان نمک در سوسیس و کالباس، پیتزا، ساندویچ، سس مایونز و کچاپ که با فست فود‌ها مصرف می‌شوند و  همچنین تنقلاتی مانند آجیل، چیپس و پفک که  محتوی مقدار زیادی نمک هستند،  نشان دهنده این رفتار غلط است. علاوه بر آن  نان به عنوان اصلی ترین منبع غذایی  مهم‌ترین منبع دریافت نمک است. از این رو علاوه بر اینکه باید مصرف پنهان نمک در برنامه غذایی کم شود، باید تولید نان کم نمک از سوی نانوایی‌ها در اولویت برنامه‌های سلامت و ایمنی مواد غذایی قرار بگیرد.


علاوه بر کاهش مصرف نمک و شکر آنچه از منظر این متخصص علوم تغذیه برای داشتن سفره‌ای سالم اهمیت دارد کاهش مصرف چربی و روغن است.
غذاهای چرب و سرخ شده و شیر و لبنیات پرچرب موجب شده چربی بیشتری از مقدار لازم بدن مصرف شود که پیامدهای آن افزایش اضافه وزن، بیماری‌های قلبی و عروقی،افزایش فشار خون و کلسترول بالا است. نوع روغن خوراکی در رژیم غذایی باید از نوع مایع و با درصد پایین اسید چرب ترانس و اشباع باشد. در واقع علاوه بر حذف روغن نیمه جامد و جامد از برنامه غذایی باید مقدار اسید چرب ترانس در روغن‌ها به 2 درصد و اسید چرب اشباع کمتر از 25 درصد برسد  و شیر و لبنیات نیز چیزی کمتر از 5/1 درصد باید چربی داشته باشند.


او توصیه می‌کند، باید چربی‌های حیوانی از برنامه غذایی روزانه حذف شود و مصرف سبزیجات و میوه‌ها افزایش یابد.البته در ارتباط با مصرف سبزی و میوه باید به دو نکته توجه داشت. اطمینان از سالم بودن میوه و سبزی که باید کامل شسته و ضد عفونی شوند و پوست میوه‌ها کنده شود و دوم اینکه میوه و سبزی که مهم‌ترین منبع ریز مغذی‌ها و ترکیبات آنتی اکسیدانی هستند، باید 400گرم در روز مصرف شوند. این نوع رژیم غذایی محتوی فیبر علاوه بر اینکه به  پیشگیری از ابتلا به سرطان‌های دستگاه گوارش، کولون، دیابت و چربی خون بالا کمک می‌کند همچنین میزان قند و چربی بدن را کاهش می‌دهد. توصیه می‌شود، افراد در گروه‌های سنی مختلف روزانه 5 واحد یا 400گرم در روز سبزی و میوه مصرف کنند.


این متخصص علوم تغذیه با اشاره به ایمنی مزرعه و خاک می‌گوید: ایمنی  مواد غذایی علاوه بر خاک به نوع آبیاری مزارع هم بستگی دارد و این مسائل ایمنی باید در مرحله کشت و تولید محصولات کشاورزی نیز مورد توجه قرار گیرد. مصرف سموم دفع آفات و کود‌های شیمیایی بویژه کود نیتراته برای سلامتی مضر است.  کودهای ازته بویژه در سبزیجاتی مانند کاهو، کلم، سیب زمینی و پیاز که در تماس مستقیم با خاک هستند، موجب افزایش میزان نیترات در محصولات کشاورزی می‌شود. همچنین  آلوده شدن سبزی‌ها با  فاضلاب‌های  صنعتی حاوی فلزات سنگین مانند سرب، کادمیوم و آرسنیک، محصولات کشاورزی را به موادغذایی سرطان زا تبدیل می‌کند، به همین خاطر برای داشتن سفره‌ای سالم باید محصولات کشاورزی و مواد غذایی عاری از آلودگی میکروبی و بیولوژیکی باشند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha