شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۸
کد خبر: 144587

شاید تصور شود كه گرسنگی و اشتها به غذا خوردن تفاوتی با هم ندارند اما این طور نیست. گرسنگی حالتی است كه پیش از غذا خوردن بروز می كند و اشتها تمایلی است كه همیشه احساس می شود و در صورت توجه به آن اضافه وزن را به همراه دارد. برای رسیدن به وزن ایده آل لازم است تا به شرایط واقعی نیاز بدن به غذا خوردن توجه داشت.

اگر اشتهای زیادی دارید، بخوانید!

سلامت نیوز: شاید تصور شود كه گرسنگی و اشتها به غذا خوردن تفاوتی با هم ندارند اما این طور نیست. گرسنگی حالتی است كه پیش از غذا خوردن بروز می كند و اشتها تمایلی است كه همیشه احساس می شود و در صورت توجه به آن اضافه وزن را به همراه دارد. برای رسیدن به وزن ایده آل لازم است تا به شرایط واقعی نیاز بدن به غذا خوردن توجه داشت.

گرسنگی واقعی چیست؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازقدس آنلاین؛‌ گرسنگی و اشتها دقیقا مترادف هم نیستند و توجه به تفاوت آنها برای غلبه بر بسیاری از پرخوری ها كمك می كند. گرسنگی یك احساس كاملا فیزیولوژیك بدن است كه در صورت كمبود انرژی بدن به خصوص نیاز به نشاسته كه مهم ترین عامل تامین انرژی است بروز می كند. در این صورت احساس می شود كه معده حالت  خالی شدن پیدا كرده و معمولا با صدای غار و غور همراه است. همچنین عدم تمركز و بداخلاقی نیز در این شرایط به سراغ فرد می آید. این احساس گرسنگی قبل از وعده های غذا صبحانه، ناهار و شام كاملا طبیعی است و بلافاصله پس از غذا خوردن احساس بهتری ایجاد می شود.

اشتها چیست؟

اشتها تمایل به خوردن است حتی اگر واقعا گرسنه هم نباشید مانند علاقه به دومین تكه دسر پس از شام یا بیسكوییت در بعد از ظهر در حالی كه ناهار كاملی صرف شده است. در واقع، در اغلب موارد این حالت وجود دارد. اگر قبل از اینكه به این علاقه اهمیت بدهید از خود بپرسید " آیا من واقعا گرسنه هستم؟" و یك لیوان بزرگ آب بنوشید، شانس زیادی خواهید داشت كه تسلیم این خواسته نشوید.

چطور می توان اشتها را كنترل كرد؟

ساده ترین راه حل آهسته غذا خوردن است. در واقع، مغز هر آنچه خورده می شود از جمله پروتئین ها،‌نشاسته، چربی ها و كالری ها را ثبت می كند. این مركز سیری از زمان تولد عملكرد خود را آغاز كرده است. هنگامی كه در زمان غذا خوردن به مقدار نیاز بدن نزدیك می شوید، این مركز سیری پیام می فرستد و تمایل برای غذا خوردن كمتر می شود. وقتی كه مقدار لازم غذا به بدن رسید، دیگر تمایلی برای غذا خوردن وجود ندارد.

 اما برای این منظور لازم است تا غذا به آرامی خورده شود و هر لقمه تا زمانی كه به شكل مایع در آید خوب جویده شود. دلیل این است كه مركز سیری فقط 15 دقیقه پس از شروع غذا خوردن فعال است. اگر لقمه های بزرگی بلعیده شود، مغز نمی تواند مقدار غذا را به طور دقیق محاسبه كند. غذا خوردن سریع باعث خوردن مقدار بسیاری غذا می شود. جویدن آرام لقمه كمتر غذا خوردن در پی دارد.

چطور می توان بر اشتها غلبه كرد؟

اولین راهكار این است كه مركز سیری زودتر فعالیت خود را آغاز كند. به عنوان مثال می توان قبل از شروع غذا تكه ای نان میل كرد. در این صورت پیام " نشاسته" در مغز ثبت می شود و پس از آن به طور طبیعی مقدار كمتری غذا میل خواهید كرد.

نوشیدن یك لیوان آب گوجه فرنگی كاملا غلیظ یا یك سیب نیز مؤثر خواهد بود و در عین حال مقدار زیادی آنتی اكسیدان نیز به بدن می رساند.

همچنین توصیه می شود همیشه غذای خود را با سبزیجات ترجیحا خام آغاز كنید. در این صورت مجبور هستید به خوبی آنها را بجوید كه در نتیجه حجم معده را پر می كند و در ایجاد احساس سیری موثر است. به جای اینكه سالاد را همراه غذا بخورید، آن را در ابتدا میل نمایید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha