شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۵
کد خبر: 144588

در روزهای پایانی هفته گذشته اخبار هشدار‌دهنده‌ای درباره بازگشت آلودگی و گرد و غبار به استان‌های مختلف كشور منتشر شد چنانكه، روز پنج شنبه اعلام شد گرد و غبار چهار محال و بختیاری را آلوده كرده و همچنین آلودگی در بروجرد 10 برابر حد مجاز است و روز جمعه نیز وضعیت هوای تهران ناسالم اعلام شد.

سلامت نیوز:در روزهای پایانی هفته گذشته اخبار هشدار‌دهنده‌ای درباره بازگشت آلودگی و گرد و غبار به استان‌های مختلف كشور منتشر شد چنانكه، روز پنج شنبه اعلام شد گرد و غبار چهار محال و بختیاری را آلوده كرده و همچنین آلودگی در بروجرد 10 برابر حد مجاز است و روز جمعه نیز وضعیت هوای تهران ناسالم اعلام شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ،آنطور كه منابع خبری در روز پنج شنبه اعلام كردند آلودگی گرد و غبار و ذرات معلق در چهارمحال و بختیاری به اوج خود رسیده بطوری دید افقی كاهش پیدا كرده است.
 
ذرات معلق و گرد و غباری كه از كشور عراق وارد ایران شده‌اند از سمت استان خوزستان وارداستان چهارمحال و بختیاری شده‌اند و این استان را تحت تاثیر خود قرار داده‌اند. ورود گرد و غبار از سمت جنوب به استان در كنار گرد و غبار ایجاد شده توسط كانون‌های مولد گرد و غبار استان از جمله دشت‌های خشك شده استان وضعیت پاكی هوای این استان را تحت تاثیر قرار داده و به مرز هشدار رسانده است.

روز پنج شنبه آلودگی هوا در شهركرد مركز استان چهارمحال و بختیاری، فرخ شهر، بروجن، شهر كیان و... به مرز هشدار رسید.  یكی از پزشكان استان چهارمحال و بختیاری در این زمینه گفت: وضعیت آلودگی هوا بسیار بالا است و خانواده‌ها باید در این مدت كمتر از خانه بیرون بیایند. محمود شمسی پور گفت: استفاده از ماسك برای كودكان و سالمندان و بیماران قلبی عروقی ضرورت دارد و خانواده‌ها باید به این مهم توجه بالایی داشته باشند. او ادامه داد: در روز‌های كه آلودگی بالا است باید از بردن كودكان به پارك بازی خودداری شود زیرا كه كودكان هنگام بازی كمتر با بینی تنفس می‌كنند و خطر ورود گرد و غبار به داخل دهان و ریه كودكان بسیار بالا است. شمسی پور تاكید كرد: همچنین گرد و غبار بر روی وسایل بازی پاركی نشسته است كه این مهم موجب آلوده شدن دست كودكان می‌شود. به گزارش مهر او اظهار داشت: بیماران قلبی و عروقی در صورت احساس مشكل تنفس سریعا به پزشك مراجعه كنند.


 بروجرد آلوده شد
همزمان رئیس اداره حفاظت محیط زیست بروجرد گفت: هم اكنون میزان آلودگی هوا در بروجرد به دلیل وجود ریزگردها، 10 برابر حد مجاز است. امیر ساكت افزود: این آلودگی ناشی از ریزگردهای استان‌های جنوبی است كه استان‌های همجوار را نیز تحت تاثیر قرار داده است. رئیس اداره حفاظت محیط زیست بروجرد اظهار داشت: در صورت بارش باران میزان این ذرات به میزان قابل توجهی كاهش خواهد یافت. او به شهروندان به ویژه سالمندان، كودكان، بیماران قلبی و تنفسی توصیه كرد تا از تردد غیر ضروری پرهیز و از وسایل نقلیه عمومی استفاده كنند. ساكت افزود: شهروندان در صورت تردد در شهر از ماسك‌های استاندارد استفاده نمایند. رئیس اداره هواشناسی بروجرد دید افقی در بروجرد را كمتر از دو كیلومتر اعلام كرد بهروز یاراحمدی افزود: امیدواریم سامانه بارشی كه تا یكشنبه در منطقه فعال است، شهرستان بروجرد را در بر بگیرد تا آلودگی و ریزگردهای معلق در هوا را از بین ببرد. به گزارش ایرنا اظهار داشت: در صورت عدم بارش باران تا دو سه روز آینده شاهد آلودگی هوا خواهیم بود.


 گرد و غبار در 14 استان
در همین حال روز جمعه كارشناس سازمان هواشناسی كشور از بروز پدیده گرد و غبار در 14 استان كشور خبر داد و گفت: طبق پیش بینی‌های سازمان هواشناسی امروز دربرخی از مناطق جنوب غرب، غرب، شمال غرب، دامنه‌های زاگرس گرد و غبار رقیق و كاهش كیفیت هوا پیش بینی شده است. فریبا گودرزی درباره وضعیت هوا در كشور طی سه روز آینده اظهار كرد: براساس پیش بینی‌های سازمان هواشناسی امروز در جنوب غرب، دامنه‌های مركزی زاگرس، مركز برخی از مناطق شرق و شمال شرق و به صورت پراكنده در شمال غرب و غرب سواحل دریای خزر وزش باد، رعد و برق پیش بینی شده است و این وضعیت برای روز آینده در مناطقی كه اعلام شده تقویت می‌شود. او در ادامه با بیان این مطلب كه این سامانه روز یكشنبه در شمال شرق و شرق كشور فعال است، افزود: در واقع این سامانه به تدریج از كشور خارج می‌شود و استان‌های چهارمحال بختیاری، كهگیلویه و بویر احمد، جنوب استان لرستان، گیلان، یزد، خراسان رضوی و جنوبی امروز شاهد بارش بیشتر است.

كارشناس هواشناسی كشور با اشاره به این مطلب كه امروز در برخی از مناطق جنوب غرب، غرب، شمال غرب، دامنه‌های زاگرس گرد و غبار رقیق و كاهش كیفیت هوا پیش بینی می‌شود تصریح كرد: در استان‌های خوستان، ایلام، كرمانشاه، فارس، آذربایجان غربی، كردستان، همدان، مركزی، قم، شمال اصفهان، البرز، قزوین، تهران، سمنان شاهد گرد و غبار خواهیم بود. در حقیقت امروز آسمان این استان‌ها غبارآلود پیش بینی شده است و به تدریج از اوایل وقت امشب در نیمه شمالی كشور این موارد كاسته می‌شود. به گفته گودرزی فردا نیز در سواحل خلیج فارس، دریای عمان و در شرق كشور وزش باد و گردوغبار خواهیم داشت. این وضعیت روز یكشنبه برای جنوب شرق كشور نیز پیش بینی شده است.  او افزود: پیش بینی‌ها نشان می‌دهد شنبه و یكشنبه آب‌های خلیج فارس مواج است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha