یک متخصص گوش، حلق و بینی عنوان کرد: مصرف موادی از قبیل کوکائین و استعمال دخانیات موجب منقبض و ضخیم شدن دیوار عروق گوش و کاهش خونرسانی به گوش می‌شوند که در نهایت موجب کاهش قدرت شنوایی می‌شود.

سلامت نیوز: یک متخصص گوش، حلق و بینی عنوان کرد: مصرف موادی از قبیل کوکائین و استعمال دخانیات موجب منقبض و ضخیم شدن دیوار عروق گوش و کاهش خونرسانی به گوش می‌شوند که در نهایت موجب کاهش قدرت شنوایی می‌شود.

دکتر حنیف اخوت در گفت‌و‌گو با  آنا درباره علل کاهش شنوایی در بزرگسالان گفت: کاهش قدرت شنوایی در افراد به دو صورت از قبیل هدایتی و حسی-عصبی اتفاق می‌افتد. در کاهش شنوایی هدایتی امواج صدا به حلزون گوش نمی‌رسد اما در نوع حسی- عصبی درک صدا در حلزون گوش یا عصب شنوایی با مشکل همراه است.

این متخصص گوش، حلق و بینی افزود: کاهش قدرت شنوایی هدایتی می‌تواند به شکل پر بودن مجرای گوش از جرم، پارگی پرده گوش و سفت شدن استخوانچه‌های گوش در افراد بروز پیدا کند.

وی با بیان اینکه کاهش قدرت شنوایی حسی-عصبی در اطفال معمولا به علت بیماری‌های مادرزادی و ژنتیکی دیده می‌شود، عنوان کرد: اما این بیماری در بزرگسالان به علت افزایش سن، برخورد با صدای بلند و کاهش خونرسانی به گوش اتفاق می‌افتد.

اخوت در ادامه تصریح کرد: مصرف موادی از قبیل کوکائین و استعمال دخانیات موجب منقبض و ضخیم شدن دیوار عروق گوش و کاهش خونرسانی به گوش می‌شوند که در نهایت موجب کاهش قدرت شنوایی می‌شود.

این متخصص گوش، حلق و بینی با توجه به تاثیر ابتلا بیماری‌های قندی در بروز کاهش شنوایی گفت: در این خصوص نطرات متفاوتی مطرح است اما نتایج برخی مطالعات نشان داده که ابتلا به بیماری‌های قندی موجب کاهش عصبی- حسی می‌شوند.

وی در ادامه گفت: طی چند وقت اخیر ما شاهد افزایش مراجعه افراد به دلیل از دست دادن قدرت شنوایی یک گوش هستیم بدین گونه که وقتی صبح از خواب بیدار می‌شوند احساس کیپی و شنیدن صدایی مانند سوت در گوش می‌شوند که این مساله جزو اورژانس‌های گوش، حلق و بینی محسوب می‌شود.

اخوت افزود: عفونت‌های ویروسی و سکته گوش جزو مهم‌ترین علت‌های بروز این بیماری هستند. بر این اساس به افراد هشدار داده می‌شود به محض ناشنوایی در یک گوش سریعا به یک متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha