شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۴
کد خبر: 144606

فصل بهار، بازار داغ نوبرانه‌ها رونق خاصی می‌گیرد و مردم را برای خرید تشویق می‌کند، اما عوارض جسمانی آن به خاطر استفاده زیاد از نمک و همچنین از بین رفتن زمینه تولید بیشتر محصولات را نباید فراموش کرد.

سلامت نیوز: فصل بهار، بازار داغ نوبرانه‌ها رونق خاصی می‌گیرد و مردم را برای خرید تشویق می‌کند، اما عوارض جسمانی آن به خاطر استفاده زیاد از نمک و همچنین از بین رفتن زمینه تولید بیشتر محصولات را نباید فراموش کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  فارس از همدان، با آمدن فصل بهار و شکوفا شدن مجدد درختان مثمر شاهد رونق بازار داغ «نوبرانه‌ها» هستیم که در ویترین میوه‌فروشی‌ها و دست‌فروشان با رنگ و لعاب خاصی خودنمایی می‌کنند.

با توجه به چهارفصل بودن کشورمان به گونه‌ای که در مناطق جنوبی و مرکز کشور، شکوفا شدن درختان پیش از فصل بهار اتفاق می‌افتد و در ایام نوروز شاهد فروش چند نوبرانه خوشمزه و دلربا در بازار هستیم که به شدت خودنمایی می‌کنند.

استقبال مردم از این نوبرانه‌ها باعث می‌شود نه تنها در بازار این میوه‌ها به فروش برسند بلکه در نقاط پرتردد و خوش آب و هوای شهرها بر روی چرخ دست‌فروشان و حتی وانت‌ها دیده شوند.

این نوبرانه‌های ترش که مردم با ولع خاصی آنها را تهیه می‌کنند در عین خوشمزگی، عوارض جانبی بر روی جسم افراد خواهد گذاشت که در گذر زمان مشکلات آن بروز و ظهور می‌کند.

این روزها در بازار همدان، چغاله بادام‌ و گوجه‌سبز یا همان آلوچه  به شدت خودنمایی می‌کند که با کمی تأخیر گردوی تازه هم در شیشه‌های پر از آب به این جمع ترش‌مزه، اضافه می‌شود.

با رنگ و لعابی که فروشندگان به آنها می‌دهند؛ کمتر کسی می‌تواند بی‌تفاوت از کنار آنها عبور کند، به طوری که برای تست هم که شده از آن می‌خرند.

در کنار این داغی بازار نوبرانه‌ها که بسیار برای مشتریان آن جذابیت دارد نکاتی است که شاید تذکر دادن آنها مانع بروز عوارضی بر سلامت خریداران باشد.

*استفاده نمک به همراه نوبرانه‌ها خوردن سم سفید است

به گفته پزشکان و متخصصین تغذیه در دنیای کنونی از نمک، شکر و هروئین به عنوان سه سم سفید مهلک یاد می‌شود که به مرور زمان باعث بروز مشکلات در دستگاه گوارشی و در نهایت جسم انسان خواهد شد.

پزشکان در حالت نرمال در هر شبانه‌روز برای هر نفر مصرف دو تا سه گرم نمک را در سه وعده غذایی مفید می‌دانند و بیشتر از آن را باعث مشکلات زیادی می‌دانند.

مهم‌ترین عوارض مصرف بیش از حد نمک عارضه فشار خون خواهد بود که منشأ بیشتر سکته‌های قلبی و حتی مغزی خواهد شد.

اما این روزها در زندگی افراد، نحوه تغذیه به گونه‌ای تغییر کرده که مصرف نمک در وعده‌های غذایی جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده و به عادت بسیار بدی تبدیل شده است.

در مصرف نوبرانه‌ها نمک یکی از افزودنی‌هایی است که بدون آن، طعم ترش چغاله بادام، گوجه سبز و گردوی تازه اصلاً جذابیتی برای مصرف‌کننده ندارد.

باید گفت، مصرف بیش از حد نمک در مصرف این نوبرانه‌ها به حدی است که باید عطای خوردن آن را به لقایش بخشید.

به عنوان مثال برای حدود 100 گرم چغاله بادام تازه که به شدت با آب آغشته شده و در نایلون کوچک عرضه می‌شود یک قاشق نمک که در خوش‌بینانه‌ترین حالت، وزن تقریبی آن بیشتر از 10 گرم است، به کار برده می‌شود.

این مقدار نمک که حدود پنج برابر حد مجاز مصرف است به دلیل رطوبتی که چغاله دارد مشخص و ملموس نیست؛

گوجه‌سبز و گردوی تازه هم وضعیت مشابهی در این حیث دارند و نمک در مصرف این دو نوبرانه جایگاه ویژه‌ای دارد.

*عرضه غیربهداشتی نوبرانه‌ها ناقل بیماری‌های مسری

از منظر دیگر عرضه این نوبرانه‌ها در بازار و نقاط مختلف شهر همواره بدون توجه به رعایت بهداشت از سوی فروشندگان همراه بوده است.

در بین این نوبرانه‌ها چغاله بادام و گردوی تازه، در بیش از 90 درصد موارد بدون رعایت موارد بهداشتی شسته شده و به خورد خریداران داده می‌شود.

اضافه کردن آب به این دو نوبرانه باعث می‌شود خریدار به خیال اینکه چغاله بادام و گردو به خوبی شسته شده در همان بازار یا مراکز دیگر آن را میل کند اما در واقع اصلا شست‌وشویی در کار نیست و فقط در ظاهر آبی به آنها اضافه شده است.

نوبرانه‌ها، به دلیل تماس مستقیم با دست فروشندگان، در معرض انتقال بیماری‌های واگیردار قرار دارند و این موضوع باید مد نظر باشد.

به گفته پزشکان، زیر ناخن، مکان مناسبی برای رشد و تکثیر انواع انگل‌ها و باکتری‌های مضر خواهد بود که در عرضه این نوع خوردنی‌ها که همراه با تماس مستقیم دست است شرایط انتقال آن نیز بسیار وجود دارد.

 از نگاه دیگر می‌شود گفت فروش نوبرانه‌ها، به منزله تهدید بزرگی برای اقتصاد کشور است، به طوری که با ادامه این روند، در چند سال آینده شاهد واردات خشکبار از کشورهای مختلف باشیم.

* مصرف نوبرانه‌ها ضربه بزرگ اقتصاد در بلندمدت

با نگاه و بررسی ساده‌ای می‌شود دریافت، چغاله بادامی که این روزها با قیمت کیلویی 40 تا 50 هزار تومان در بازار فروخته می‌شود در صورتی که در حالت طبیعی در فصل خودش برداشت شود و به صورت محصول بادام به دست کشاورز برسد می‌تواند درآمد و آورده بیشتری برای باغدار و کشور داشته باشد.

محصول بادام و گردو در اصل به عنوان یک خشکبار در سبد غذایی شناخته می‌شوند و می‌تواند نه تنها برای مصرف در داخل کشور به یکی از محصولات صادرات محسوب شوند اما عرضه این محصولات در اصل به عنوان خام به مرور ضربه بزرگی به اقتصاد کشور وارد خواهد کرد.

 مصرف نوبرانه‌ها در کنار مضراتی که برای جسم انسان دارد در بلندمدت و عادت به این موضوع به اقتصاد کشور هم ضربه وارد خواهد کرد که باید با فرهنگ‌سازی و تغییر نگاه مصرفی به آنها گام خوبی برای جلوگیری از این اتفاق برداریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha