شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۳
کد خبر: 144608

اجرای تعرفه های پرستاری هیچ بودجه ای نمی خواهد

سلامت نیوز:بر خلاف آنچه که وزیر و معاونانش می فرمایند، اجرای تعرفه های پرستاری یک ریال هم بودجه نمی خواهد، در این طرح درست است که دریافتی پرستاران به احتمال زیادی بیشتر خواهد شدف اما این به معنی پرداخت پول بیشتر از طرف دولت یا مردم نیست.


به گزارش سلامت نیوز محمود عمیدی طی یادداشتی به سلامت نیوز نوشت :  مردم بابت چند نوع خدمت پول پرداخت می کنند :
1-خدمات پزشکی
2- خدمات پرستاری
3-خدمات پاراکلینیکی مانند آزمایشات و رادیولوژی و....
در حال حاضر هزینه ی تمام این خدمات از مردم یا بیمه ها دریافت می شود که البته در طرح تحول سلامت یک پرداختی دیگر هم افزوده شده است که همان مابه التفاوت پرداخت بیمه ها و مردم است. یعنی قبلا ان در صد را بیمه ها وبقیه را مردم میدادند ولی با کاهش سعم درصدی مردم(نه سهم ریالی)مثلا از سی درصد به شش درصد 24 درصد را از جیب سوم یعنی غیر مستقیم از مردم پرداخت می کنند.

بگذریم که بحث ما اینها نیست و فقط خواستم بگویم که پول کلیه ی خدمات از مردم دریافت می شود و خدمت رایگان نداریم.ضمنا تمام خدمات تعرفه دارند و خدمت بی تعرفه در بیمارستانها نداریم.این تعرفه ها ممکن است گاها در هتلینگ بیمارستانها محاسبه شده باشند ولی اغعلب مستقیما تعرفه دارند.

در بحث پرستاری، پرستاران از چند جهت برای مراکز درآمد زایی می کنند.:یا خدمات مشترک با پزشکان و یا خدمات مستقل .
در خدمات مشترک مثلا در عمل جراحی، احیا، ویزیت بیماران بستری و... پزشک و پرستار یک کار را بهام انجام می دهند که در کتاب کالیفرنیا  که اساس محاسبات تعرفه هایرد ایران است برای این نوع فعالیتها هر کا ،سه بخش دارد حق فنی که متعلق به مسیول فنی تیم (یعنی پزشک) نیروی انسانی(کسی که کار را انجام می دهد) و تجهیزات است.
 بنابر این طبق همان کتاب که البته قدرالسهم ها کاملا در هر کا (تعرفه)مشخص شده است مبالغ دریافت می شود .
در خدمات مستقیم، خدماتی است که پزشک دستور داده و پرستار بدون دخالت پزشک انجامشان می دهد که این خدمات طبق محاسبات سال 89 نظام پرستاری حدود 550 خدمت است مانند گرفتن نوار قلب و پذیرش بیمار و ....
عملا در سیستم درمان پول این خدمات هم بی کم و کسری از بیماران طبق روالهای طراحی شده دریافت می شود.
با این حساب باید گفت که مشکل اصلی در بازپخش این درآمدهاست.
در هر بیمارستان تعداد پزشکان الز تعداد پرستاران خیلی کمتر است، با این وجود قدرالسهم کادر غیر پزشک(اداری و پزشک عمومی و درمانی غعیر پزشک متخصصص)یک سوم پزشکان متخصص است.یعنی 22 در صد در مقابل 65 درصد.
ضمن اینکه نحوه ی پرداخت در غیر پزشکان کاملا سلیقه ای و به صلاحدید افراد مختلف از جمله سرپرستار، مترون و رئیس بیمارستان است.
با این مختصر توضیح، واضح می توان فهمید که علت مخالفت تصمیم گیران در حوزه ی سلامت که از یک قشر خاص هستند چیست.
بنابر این حساب دو دوتا چهار تاست یعنی بیایند و در آمد پرستاری را در بیمارستان مجزا حساب کنند و (کل درآمدهای خدمات مستقل و غیر مستقل )ودرصدی از ان را بین پرستاران تقسیم کنند. منظور از درصد حداقل 65%است که بین پزشکان تقسیم می شود ، البته برای پرستاران بیشتر از این باید باشد چرا که نعداد پرستاران بسیار بیشتر از پزشکان است.
پس از محاسبه ی این در آمد و تعیین مبلغ ریالی درآمد پرستاری در هر ماه، باید این مبالغ طبق بند 4 قانون بهرهوری کارکنان بالینی، به صورت عملکردی و بدون اعمل سلیقه محاسبه شود.
برای بررسی و تعیین  عملکرد پرستاران هم راهکارهای بسیار مناسب وجود دارد که در این مقال نمی گنجد و باید در بحثی دیگر به آنها پرداخت.
این کار قطعا به عادلانه تر شدن پرداختها و خروج پرداختها از اعمال سلیقه ها و حب و بغضها کمک شایاین می کند.
وگرنه طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد همان سیستم پرداخت قبلی با رنگ و لعاب جدید است .
اگر وزیر محترم گمان می کنند که تعرفه های پرستاری بودجه ی زیادی می خواهد ما حاضریم بدون هیچ بودجه ای آن را در هر بیمارستانی که گفتند به طور آزمایشی اجرایی کنیم.
این گوی و این میدان..
خوش بود گر محک تجربه آید به میان...

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مژگان ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    1 0
    با سلام و تشکر از سلامت نیوز و درود بر اقای عمیدی باید به مسئولین محترم یاداوری کنم , وضعیت درمان ,امروز اسفبار است ! اگر میخواهید وضعیت درمان را بهبود بدهید ,به داد پرستاری برسید ! کمبود نیروی پرستاری و وضعیت نامناسب دریافت پرستاران در کنار کار طاقت فرسا موجب مسائل و مشکلات فراوان شده است .بیایید واقع بین باشیم ,شعار را کنار بگذاریم و بجای پرداختن به ظاهر به اصل مشکل بپردازیم ! وضعیت درمان و پرستاری در سراشیبی سقوط است ! حتما داستان حاکم و خیاطان رند را شنیده اید ! اگر میخواهید دردی از مردم درمان کنید ,به داد پرستاری برسید !
  • صوفیا رشیدی ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    1 0
    درود بیکران بر اساتید و روشنفکران جامعه پرستاری آقایان شریفی مقدم و عمیدی