مدیر عامل کانون هموفیلی ایران گفت: توصیه‌ می‌شود تا آنجایی که ممکن است ازدواج فامیلی صورت نگیرد و زوجینی که یک نفرشان اختلال انعقادی دارد هر دو باید آزمایش ژنتیک انجام دهند.

سلامت نیوز: مدیر عامل کانون هموفیلی ایران گفت: توصیه‌ می‌شود تا آنجایی که ممکن است ازدواج فامیلی صورت نگیرد و زوجینی که یک نفرشان اختلال انعقادی دارد هر دو باید آزمایش ژنتیک انجام دهند.

حمد قویدل در گفت‌و‌گو با سینانیوز، درباره بیماری هموفیلی گفت: بیماری هموفیلی یک بیماری ارثی غیر مسری و معروف‌ترین اختلالات انعقادی خون است که بر اثر کمبود فاکتور هشت و نه خون به وجود می‌آید و از هر ۱۰ هزار مرد جمعیتی کشور، یک نفر مبتلا به هموفیلی نوع A می‌شود. 

مدیر کانون هموفیلی ایران این بیماری را مختص آقایان دانست و افزود: جنس مونث منتقل کننده هموفیلی و به اصطلاح وابسته به جنس است، به غیر از فاکتور هشت و نه، هم مردان و هم زنان به دیگر اختلالات انعقادی مبتلا می‌شوند. 

قویدل در ادامه گفت: کلیه اختلالات انعقادی ناشی از کمبود یکی از موارد سیزده‌گانه پروتئین‌های انعقاد خون است که در کبد انسان ساخته می‌شود که اگر کسی تعداد پلاکت‌های آن کم باشد یا ساختار آن تخریب شده باشد به بیماری کمبود پلاکت مبتلا است. 

وی یادآور شد: انجمن هموفیلی ایران وجه ارثی بودن هموفیلی را مورد حمایت قرار داده است. 

مدیر کانون هموفیلی ایران با اشاره به اکتسابی بودن بیماری هموفیلی اظهار داشت: بیماری هموفیلی فقط به دلیل وراثت نیست و ممکن است کسی به دلیل کمبود پلاکت و نارسایی کبد اختلال انعقاد اکتسابی مبتلا شود. 

این عضو فدراسیون جهانی هموفیلی در مورد علایم این بیماری اظهار کرد: دیر بند آمدن خون و در واقع خون‌ریزی‌ که متوقف نشود، همچنین کبودی‌های بی‌مورد در بدن هم عامل دیگری است که در اینجا پزشک احتمال می‌دهد که بیمار دچار نارسایی انعقاد شده است. 

قویدل درباره به دنیا آوردن فرزند سالم گفت: در حوزه پیشگیری باید مردان و زنانی که ناقل بیماری هستند از طریق آزمایشات ژنتیکی شناسایی شوند و تحقیقات و اقدامات لازم برای ازدواج و به دنیا آوردن فرزند سالم انجام شود. 

مدیر کانون هموفیلی ایران تاکید کرد: توصیه‌ می‌شود تا آنجایی که ممکن است ازدواج فامیلی صورت نگیرد و اگر از زوجینی که یک نفرشان دارای اختلال انعقادی است هر دو باید آزمایش ژنتیک انجام دهند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha