طرح‌های چندساله و خاک خورده در اصفهان کم نیستند و سن آن‌ها گاهی به 5 تا 24 سال هم می‌رسد . از معروف‌ترین این طرح‌ها باید به ورزشگاه نقش جهان با حدود 25 سال سن،پروژه مترو اصفهان با 13 سال سن و تکمیل ساختمان مصلی با 20 سال سن اشاره کرد. اما دیگر طرحی که به سرانجامی مشابه دچار شد، مصوبه شورای برنامه‌ریزی استان اصفهان مبنی بر خروج کوره‌های آجرپزی به خارج از محدوه شهری بود.

سلامت نیوز: طرح‌های چندساله و خاک خورده در اصفهان کم نیستند و سن آن‌ها گاهی  به 5 تا 24 سال هم می‌رسد . از معروف‌ترین این طرح‌ها باید به ورزشگاه نقش جهان با حدود 25 سال سن،پروژه مترو اصفهان با 13 سال سن و تکمیل ساختمان مصلی با 20 سال سن اشاره کرد. اما دیگر طرحی که به سرانجامی مشابه دچار شد، مصوبه شورای برنامه‌ریزی استان اصفهان مبنی بر خروج کوره‌های آجرپزی به خارج از محدوه شهری بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه قانون،طی این مصوبه سازمان صنعت،معدن و تجارت استان اصفهان موظف شده بود که محلی را در شعاع 50 کیلومتری شهر اصفهان تعیین و محل را برای انتقال کوره‌های واقع در منطقه سجزی جانمایی کند و به مرور آن‌‌ها را به محل تعیین شده منتقل کند. یکی از دلایل این مصوبه مطالعات انجام شده در سال ۸۸ بود که نشان می‌داد، کانون فرسایش بادی سگزی سالانه۳۶۰میلیارد ریال خسارت به بخش‌های اقتصادی و منابع زیستی پیرامون خود وارد می‌كند.  متاسفانه این طرح نیز همچون دیگر طرح‌های فوری و اضطراری این شهر، چند ساله شد و روی میز مسئولان شهری ماند و باعث شد تا این کوره‌ها یکی از دلایل عمده آلودگی هوا و گرد و غبار شهر شوند. به صورتی که اصفهان در سال گذشته تنها 45 روز هوای پاک داشته باشد.


  نوش دارو پس از نفس‌های آخر شهر
از آن‌جایی که مسئولان محترم عادت دارند پس از حادثه به فکر بیفتند و وقتی که برای اقدام موثر دیر شده کاری کنند، در این مورد هم حتما شهر باید به نفس نفس می‌افتاد تا مسئولان مصوبه‌های خاک خورده و بو گرفته خود را از صندوقچه طرح‌های خود درآورند و نیم نگاهی بیندازند. 
به هر حال چند روز پیش خبری از فرمانداری اصفهان رسید که در جلسه بررسی مسائل و مشکلات ناشی از آلایندگی معادن گچ و کوره‌های آجرپزی در حاشیه شهر اصفهان ، تصمیم گرفته شده تا کمیته‌ای ویژه به‌ منظور ساماندهی کوره‌های آجرپزی و معادن آلاینده حاشیه اصفهان تشکیل شود و در پی آن خروج تدریجی این کوره‌ها تا شعاع 50 کیلومتری نصف جهان انجام پذیرد.


فرماندار اصفهان در این جلسه می‌گوید که این کمیته با محوریت محیط زیست و دیگر دستگاه‌های متولی تشکیل می‌شود. اولین گام برای ساماندهی این واحدها، گردآوری و مطالعه دقیق اطلاعات و برنامه‌ریزی در جهت اصلاح و در برخی موارد انتقال تدریجی به خارج از شعاع 50 کیلومتری شهر اصفهان است که با تدوین این اطلاعات تا یک ماه آینده در جلسات بعدی تصمیمات نهایی اتخاذ خواهد شد.
فضل‌ا... کفیل  در ادامه با تاکید بر اینکه لازم است معادن گچ، خاک، کوره‌ها و معادن شن و ماسه در یک برنامه‌ریزی کارشناسی و زمانبندی با رعایت اولویت‌ها به خارج از شعاع 50 کیلومتری شهر اصفهان منتقل شود ، اظهار می‌دارد که با این کار شرایط ناهنجار کنونی کنترل و اصلاح می‌شود و سازمان صنعت و معدن نیز جلسات توجیهی و آموزشی برای صاحبان این مراکز برگزار می کند.


او در این جلسه از مسئولان صنعت و معدن می‌خواهد با نظارت مستمر بر فعالیت معادن، به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شود تا بهره‌برداران به تمامی تعهدات خود در قبال حفظ منابع طبیعی به‌طور کامل عمل کنند و در ادامه درخواست خود عنوان می‌کند که با تخریب کنندگان و سودجویان در این زمینه برخورد قاطع و از تمدید یا صدور هرگونه مجوز برداشت برای معادن در شعاع کمتر از 50 کیلومتری خودداری شود.
کفیل در بخشی دیگر از سخنان خود همراهی و همکاری شهرستان‌های شاهین‌شهر و برخوار با این کمیته در راستای مقابله با ریزگردها و آلایندگی هوای اصفهان را موثر می‌شمرد و می‌گوید که به لحاظ فعالیت تعداد زیادی از معادن و واحدهای سنگبری در این دو شهرستان مجاور کلانشهر اصفهان، تدوین برنامه و ارائه راهکارها به‌صورت فرا شهرستانی و با همکاری این مناطق انجام می‌گیرد.


  کوره‌ها و معادن ، عامل ورود گرد و‌غبار به شهر هستند
معاون فنی اداره کل محیط زیست استان اصفهان نیز در این باره صحبت‌های جالبی دارد. او معادن شن و ماسه و همچنین کوره‌های گچ‌پزی و آجرپزی که در شرق و شمال شرق اصفهان واقع است را موجب تغییر بافت خاک می‌داند و آن را تشدید کننده جریان ورود ریزگردها به شهر اصفهان عنوان می‌کند.
رجبعلی قاسمی اعتقاد دارد که ایستگاه‌های سنجش آلودگی‌ها که در حاشیه شرقی اصفهان قرار دارند نشان می‌دهد که ذرات گرد و غبار بیشتری از منطقه شرق وارد شهر اصفهان می‌شود که اندازه برخی از این ریزگردها کمتر از 5/2 میکرون است و سلامتی انسان را تهدید می‌کند.
او درباره اجرایی نشدن مصوبه شورای برنامه‌ریزی پیرامون انتقال کوره‌های آجرپزی به خارج از شهر می‌گوید که مصوبه شورای برنامه‌ریزی مبنی بر این بود که کوره‌ها جابه‌جا شوند اما باید نخست از سوی سازمان صنعت، محلی برای انتقال این کوره‌ها فراهم می‌شد که متاسفانه این سازمان هنوز پیشرفتی در این خصوص نداشته است. مهم‌ترین مشکل بر سر این کار راضی کردن واحدها به جابه‌جایی و پیدا کردن منطقه‌ای که خاک مناسب برای کوره داشته باشد.
قاسمی به نظر سازمان محیط زیست در این رابطه اشاره می‌کند و بر این باور است که این کوره‌ها به جای استفاده از خاک رس باید به سمت استفاده از خاک شیل بروند که شاید هنوز تکنولوژی آن توسط واحدها فراهم نشده است.
او دیگر ایراد این مصوبه را پیش‌بینی نشدن اعتبارات و سرمایه‌گذاری برای جابه‌جایی واحدهای گچ و آجر می‌داند و تصریح می‌کند که این واحدها اعتراض دارند که جابه‌جایی واحدها بدون هیچ‌گونه پشتوانه مالی برای آنها هزینه زیادی دارد و به این دلیل این کار به تعویق افتاده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha