وزیر بهداشت با بیان اینکه موفقیت کامل طرح تحول نیازمند یک تا دو دهه زمان است افزود: براساس سیاست های کلی سلامت، ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری برای داشتن نظام سلامت موفق الزاماتی نیاز است که تولیت نظام سلامت یکی از مهمترین این الزامات است.

نگرانی از وضعیت نامناسب بهداشت درمقایسه با درمان

سلامت نیوز: وزیر بهداشت با بیان اینکه موفقیت کامل طرح تحول نیازمند یک تا دو دهه زمان است افزود: براساس سیاست های کلی سلامت، ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری برای داشتن نظام سلامت موفق الزاماتی نیاز است که تولیت نظام سلامت یکی از مهمترین این الزامات است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  پانا، سید حسن هاشمی در دوازدهمین همایش علمی کاربردی پزشکان عمومی سراسر کشور که در سالن اجلاس سران برگزار شد ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: به جرأت می توان گفت که بخش عمده ای از الزامات مانند منابع که نقش بسیار مهمی در هزینه کردها دارند در اختیار ما نیست.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه سیاست گذاری برای بیمه ها در بخش دولتی و خصوصی خارج از وزارت بهداشت انجام می شود اضافه کرد: ارائه دهندگان خدمات هر روز باید نگران این باشند که آیا خدماتی را که در حال حاضر ارائه می دهند تا پایان ماه یا سال بعد در لیست حمایتی وجود دارد یا خیر؟ آیا هزینه خدمتی را که ارئه داده اند پرداخت می شود؟ به موقع است؟ کسوراتی شامل آن می شود یا خیر؟

نگرانی از وضعیت نامناسب تولیت بهداشت در مقایسه با درمان

هاشمی همچنین از وضعیت نامناسب تولیت در بخش بهداشت در مقایسه با درمان ابراز نگرانی کرد و گفت: وزارتخانه ها و دستگاه های متعددی مانند صدا و سیما و رسانه ها که در زمینه بهداشت روان و رفتار سازی می توانند اثر مثبت و یامنفی داشته باشند، همچنین صنعت و به ویژه در بخش خودروسازی، دخانیات و بخش کشاورزی که غذای مردم را تأمین می کند می توانند در جهت ارتقا یا تخریب بهداشت عمومی جامعه نقش آفرینی کنند.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه تولیت وزارت بهداشت در سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری، برنامه پنجم توسعه و حتی در برنامه های سوم و چهارم توسعه نیز به طور غیر مستقیم در نظر گرفته شده است افزود: لازمه صیانت از بهداشت و سلامت مردم، این است که متولی سلامت مشخص باشد و دیگر دستگاه ها مقید به هماهنگ کردن برنامه های خود با دستگاه متولی سلامت باشند.

پزشک عمومی رکن اساسی نظام سلامت کشور

وزیر بهداشت اظهار داشت: در عرصه کلان، پزشک عمومی سنگ بنای تمامی خدمات در حوزه بهداشت و درمان و رکن اساسی نظام سلامت کشور است اما معتقدیم هنوز تعریف مشخصی از پزشک عمومی در کشور وجود ندارد.

هاشمی افزود: طی سه دهه گذشته تأکید بر تخصص گرایی بوده و آموزش را تبلیغ کرده ایم و مردم را هم به همین سمت سوق داده ایم به نحوی که در حال حاضر، مردم متقاضی استفاده و بهره مندی از خدمات متخصصین هستند در حالی که در نظام های موفق دنیا اینگونه نیست و ارایه خدمات از سطح پایه و پزشک عمومی صورت می گیرد.
وی تأکید کرد: ادامه دادن این رویه امکان پذیر و همچنین مقرون به صرفه نیست و باید این مسیر را تغییر دهیم که البته این تغییر رویه با سختی ها و هزینه هایی همراه است ضمن اینکه متقاعد کردن سیاست گذاران در داخل و بیرون جامعه پزشکی کار راحتی نیست.

گوشمان را برای مشکلات مردم و هرگونه انتقاد بسته‌ایم

وزیر بهداشت همچنین خاطرنشان کرد: متقاعد کردن سیاست گذاران کشور درباره شنیدن حرف های جامعه پزشکی دشوار است چرا که حاضر نیستند حرف های واقعی و سالم ما را بدون قضاوت یا پیش داوری بشنوند و سخت تر از آن، این است که بتوانیم بی پرده و زیر یک سقف از مشکلات مردم با خودمان صحبت کنیم و خودمان را در بوته نقد بگذاریم چرا که ما پزشکان در حال حاضر دچار مقاومتی شده ایم که گوشمان را بر مشکلات مردم و هرگونه انتقاد بسته ایم.

هاشمی با تاکید برا این که یک سیاست باید یک دهه اجرا شود و به نتیجه برسد تا بتوان درباره اثرات آن قضاوت کرد افزود: باید از دانش بشری و تجارب بین المللی برای اجرای برنامه ها بهره برد اما باید توجه داشت که اهمیت دادن به ظواهر و مسیرهای زودبازده برای سیاست های کشور آفت است.

وزیر بهداشت ادامه داد: گاهی به صورت متوهمانه،هاله ای از تقدس را پیرامون خود ترسیم می کنیم که باعث می شود برخی سیاست گذاران و کسانی که به تریبون ها دسترسی دارند این رفتار را به کل جامعه پزشکی تعمیم دهند.

رویکرد وزارت بهداشت، ارتقا خدمات به مردم است

هاشمی گفت: بدون توجه به آموزش، نمی توان از برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع، و بهره مندی از راهنمای بالینی صحبت کنیم، و هم زمان با تأکید بر منافع مردم باید بر منافع نیروی انسانی متخصص تأکید داشته باشیم ضمن اینکه در حوزه آموزش باید تغییرات جدی در وزارت بهداشت صورت گیرد و با رویکرد ارتقا خدمات به مردم همراه باشد.

وزیر بهداشت تصریح کرد: نیروی انسانی تخصصی و ارائه دهندگان خدمات امروزه نقش اساسی در عرصه های مختلف مانند پزشکی، صنعت، خدمات دارند و نمی توان از مردم صحبت کرد و از ارائه دهنده خدمت صحبتی به میان نیاوریم و عکس این قضیه نیز صادق است.

هاشمی یادآور شد: من عضوی از جامعه پزشکی هستم اما از نظر مسئولیت در دولت ،امین مردم هستم.

هاشمی افزود: خوشبختانه دولت تدبیر و امید بعد از دهه های مختلف، سلامت را سرلوحه کار خودش قرار داد و امیدوارم که این مسیر ادامه داشته باشد چرا که سلامت مردم امر بسیار مهمی است و باعث خوشحالی جامعه پزشکی نیز شده است.

وزیر بهداشت در عین حال خاطرنشان کرد توجه به امر سلامت نباید از مساله اصلی به فرعی تبدیل شود که طبق شناختی که از این دولت دارم این اتفاق صورت نمی گیرد.
وی با تأکید بر اهمیت توجه دولت به بخش سلامت اظهار داشت: نظام سلامت هنوز هم از بیماری های مزمنی رنج می برد که آسیب شناسی شده است و راه حل ها نیز مشخص شده است.

هاشمی با ابراز رضایت و سپاسگزاری از دولت و مجلس به خاطر توجه به حوزه سلامت گفت: در گذشته که سلامت، جزء اولویت های دولت و بودجه عمومی نبود طبیعی بود که حقوق مردم و همچنین حقوق ارائه دهندگان خدمات تأمین نمی شد.

وی تأکید کرد: با وجود موفقیت هایی که از یکسال و نیم گذشته در اجرای طرح تحول نظام سلامت داشته ایم اما همچنان به ارتقاء نیاز داریم چرا که در زمینه سلامت عقب ماندگی های زیادی داریم.

هزینه های بخش سلامت، در چاه ریختن منابع نیست

هاشمی در بخش از سخنان خود گفت: در همه دنیا بخش سلامت هزینه بر است و بیشترین بودجه اختصاصی و گردش مالی مربوط به حوزه سلامت است در حالی که نفت و گاز و نیز صنایع دفاع در رتبه های بعدی قرار دادند.

وزیر بهداشت ادامه داد: با توجه به اینکه جامعه به سمت مسن شدن می رود و همچنین شاهد پیشرفت روزافزون پزشکی هستیم و روش های تشخیصی، درمانی و جراحی جدید ارائه می شود طبیعی است که در این حوزه باید هزینه کرد.
وزیر بهداشت با انتقاد از کسانی که هزینه کرد در بخش سلامت را به مثابه ازدست دادن منابع و "درچاه ریختن منابع" عنوان می کنند تأکید کرد: این سخن نوعی عوام فریبی است چرا که اگر از ابتدا تعرفه های بخش دولتی را به جای سرکوب کردن ارتقا می دادیم و همچنین بر بخش خصوصی نیز نظارت دقیق داشتیم این گونه شاهد فاصله در دریافت خدمات نبودیم،مقایسه ارائه خدمات در بخش دولتی و خصوصی نشان می دهد که علاوه بر زیان ده بودن بیمارستان های دولتی در گذشته هیچ گونه پیشرفتی در ارتقا خدمات نداشته ایم.
هاشمی با اشاره به سفر اخیر خود به استان گیلان تصریح کرد: در این سفر به ندرت بیمارستانی را مشاهده کردم که عمرش کمتر از 70 سال باشد، تعداد تخت ها علیرغم فرسوده بودن کم بود، اورژانس ها شلوغ بود و مراکز خصوصی تنها در مرکز استان وجود داشت در بقیه نقاط این استان بخش خصوصی حضور نداشت بنابراین باید هزینه کرد.

وزیر بهداشت تأکید کرد: اگر در شعار می گوییم محور توسعه، نیروی انسانی است، منظور نیروی انسانی سالم است و برای سلامت این انسان باید هزینه کنیم و توسعه دانش، سلامت، امنیت، صنعت و کشاورزی نیاز مند انسان سالم است که این باور در سیاست گذاران باید به مرور زمان به وجود آید.

هاشمی در ادامه به تشریح اجرای طرح تحول سلامت پرداخت و گفت: بیمه شدن همه ایرانیان یک آرزوی دیرینه بود که با اجرای طرح تحول سلامت انجام شد و امیدواریم که ارزش بیمه ها و دفترچه های آن به مرحله ای برسد که دیگر نیازی به رابطه مالی بین پزشک و بیمار نباشد. 

کاهش هزینه های درمانی مردم

وزیر بهداشت همچنین از کاهش پرداختی از جیب مردم در طول اجرای طرح تحول سلامت را یکی از مهم ترین اقدامات وزارت بهداشت عنوان کرد و افزود: مراجعه مردم به بیمارستان ها با مشکلات بسیار زیادی مانند تهیه البسه، انجام آزمایش ها و نیز خرید تجهیزات و دارو توسط بیمار و یا همراهانش همراه بود که باعث ایجاد فساد در حاشیه برخی بیمارستان ها شده بود.

دکتر هاشمی افزود: مردم در پرداخت هزینه های درمانی خود با مشکلاتی روبرو بودند که دولت به این موضوع توجه ویژه کرد و در این زمینه، هزینه پرداختی بیمار در بخشهای بستری در مناطق شهری به 6 درصد و در مناطق روستایی به 3 درصد رسید.

وزیر بهداشت در ادامه گفت: می دانیم که بیشترین میزان پرداختی مردم در بخش سرپایی است اما هنوز راه زیادی در پیش است و یکی از موانع آن، شرایط دولت است به گونه ای که از سال 91 به بعد درآمدهای دولت به شدت کاهش پیدا کرد علاوه بر آن با کاهش قیمت نفت و تحریم ها هزینه ها افزایش می یابد اما تمام تلاش خود را برای برطرف کردن این مشکلات به کار خواهیم گرفت.

دکتر هاشمی با ابراز رضایت از کمک های دولت به بخش سلامت و رضایتمندی بالای اقشار مختلف جامعه از اجرای طرح تحول سلامت گفت: به پزشک عمومی و خانواده در شهرهای کمتر از 20 هزار نفر توجه ویژه ای داشتیم و برای اولین بار است که همه مراکز بهداشتی در سراسر کشور از پزشک برخوردار هستند ضمن اینکه به گسترش بهداشت عمومی ، پوشش خدمات بهداشتی و در آینده ای نزدیک به پوشش خدمات درمانی در حاشیه شهرها توجه داریم.

وزیر بهداشت افزود: از زمان آغاز طرح تحول سلامت تعداد زیادی از همکاران در بخش دولتی مشغول به کار شدند یکی از اقدامات مناسب دولت علاوه بر توجه به پزشکان عمومی، توزیع پزشکان متخصص در قالب طرح خدمت در کشور بود.

دکتر هاشمی با بیان اینکه برخی از پزشکان عمومی یا متخصص که در مناطق محروم توزیع شده اند ابراز نارضایتی می کنند، افزود: واقعیت این است که کشور برای تحصیل تمام افراد از محل مالیات و درآمد عمومی هزینه کرده است و بدون اینکه مدیون بیماران باشیم نمی توان گفت پزشک خوبی هستیم و طبیعی است در مناطقی که نیاز است باید به ارائه خدمت بپردازیم.

توزیع 4 هزار نفر متخصص در کشور

وزیر بهداشت همچنین از توزیع 4 هزار نفر متخصص در کشور خبر داد و گفت: قرار است هر سال، در کشور توزیع متخصصان را داشته باشیم و اگر تحمل داشته باشیم در یک بازه زمانی سه تا چهار ساله مشکل به حداقل خواهد رسید و کلینیک های ویژه افزایش پیدا خواهد کرد.

هاشمی خطاب به پزشکان عمومی خاطرنشان کرد: برخی از پزشکان عمومی نگران بودند که راه اندازی کلینیک های ویژه از مراجعه مردم به این پزشکان بکاهد امامطالعاتی که انجام شده است نشان داد در بهترین نقاطی که پوشش کلینیک های ویژه وجود داشت تنها 8 درصدکاهش مراجعه داشته ایم.

اصلاح برخی تعرفه های پزشکی تحت عنوان حق العلاج

وزیر بهداشت اظهار کرد: در بحث نظارت نیز نباید به طور یک طرفه قضاوت کرد، در گام سوم طرح تحول سلامت، تعرفه ها در بخشی از خدمات پزشکی به عنوان "حق العلاج" اصلاح شد که متاسفانه از این اقدام به عنوان تخصیص منابع به پزشکان تبلیغ شد که یک دروغ واضح است.

دکتر هاشمی گفت: زمانی که برای جراحی یک لوزه کمتر از پول آژانس یعنی 18 هزار تومان یا برای عمل سزارین در بخش دولتی 30 هزار تومان پرداخت می شود و حق العلاج آن هم شش ماه یا یک سال بعد پرداخت می شود طبیعی است که بیمار مجبور است با پیچیدگی های بیشتر، سالها بعد در مراکز خصوصی با تعرفه های غیر قابل دفاع عمل بشود و این همان سرکوب کردن بخش دولتی و نارضایتی از آن است.

ضرورت اصلاح طرح های نیروی انسانی در وزارت بهداشت

وزیر بهداشت بیان داشت: گسترش و دسترسی به خدمات یکی از اهداف طرح تحول سلامت بود اما معتقدیم در مقایسه با بقیه فارغ التحصیلان، طرح نیروی انسانی قابل دفاع نیست و به صورتی نیست که اگر حقوق را سه یا چهار برابر کنیم مشکل ما در نقاط محروم حل شود.

دکتر هاشمی ضمن انتقاد از سهمیه بندی های متعدد سال های اخیر افزود: برای حل این معضل باید ظرفیت ها را تا حدی تنظیم کنیم که به سهمیه آزاد آسیبی وارد نشود، بومی گزینی را اجرا کنیم و دانشگاه ها موظف شوند به نیاز های خود را در یک محدوده زمانی ده ساله برطرف کنند همچنین ممکن است در قالب این طرح، در عوض اجبار در ارائه خدمت، نیازبرای ارتقای مهارت ها باشد بنابراین اصلاح طرح نیروی انسانی ضروری به نظر می رسد.

در بخش سلامت و طرح تحول سلامت نیازمند نقد هستیم

وزیر بهداشت گفت: با وجود مشکلات زیاد ،طرح تحول سلامت را آغاز کردیم و ادعا نمی کنیم که بدون اشکال هستیم پس محتاج نقد، راهنمایی و کمک هستیم و اولین وزارتخانه ای هستیم که برنامه هایش را در بوته نقد قرار داده است و 15 اردیبهشت ماه سال جاری به مدت دو روز جلسه نقد طرح تحول سلامت را برگزار خواهیم کرد.

باید قدردان محبت های مردم باشیم

دکتر هاشمی با ابراز امیدواری نسبت به آینده کشور تأکید کرد: باید برای توسعه کشور تلاش زیادی کنیم و دولت در مسیر افزایش تعامل حرکت می کند و با نگاه خردمندانه، با کشورهای دنیا ضمن حفظ عزت مداری ،مشکلات مردم را کاهش می دهد.

وزیر بهداشت اظهار امیدواری کرد همچنان که کشور در مسیر عقلانیت در حال حرکت است در بخش سلامت که همواره با مشکلات زیادی همراه بوده است و در صورت عدم توجه طی دهه های بعد جامعه را با مشکل مواجه می کند، بتوانیم مشکلات جامعه پزشکی و همچنین مردم را برای دریافت خدمات به تدریج کاهش دهیم.

دکتر هاشمی در پایان نیز یادآور شد:"امید"صرفا یک شعار در این دولت نیست بلکه در همه زندگی ما ابتدا به خداوند بزرگ و سپس به همت و نگاه مردم جاری است چرا که مردم عزیز خیلی جلو تر از نخبگان قرار دارند و قدرشناسی نعمتی است که خداوند به مردم داده است امیدواریم در حوزه سلامت، قدردان زحمات شما پزشکان باشیم و شما نیز قدرشناس محبت های مردم عزیز کشور باشید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha