یک روانشناس بالینی گفت: خانواده مستعدترین محیط برای پرورش خلاقیت کودکان و شکل دهی محیط کلامی و نظام تربیتی و رفتاری است.

دکتر مسعود محمدی در گفت و گو با ایرنا افزود: کودک بیشترین اوقات خود را در خانواده سپری می کند و بر این اساس طبیعی است که بیشترین تاثیر را نیز از خانواده خود بگیرد.
وی اظهار داشت: خلاقیت قابلیتی است که در تمام افراد وجود دارد اما نیازمند پرورش و تقویت است تا به حد شکوفایی برسد.
وی با بیان اینکه فراهم کردن محیط برای پرورش خلاقیت کودکان در خانواده به معنای نشان ندادن واکنش نسبت به خطای کودک نیست، افزود: واکنش والدین نسبت به خطای کودک می‌تواند تاثیر بسیاری بر تقویت یا تضعیف وجدان کودک، قابلیت یادگیری درست و نادرست، سطح علاقه به اجتماع و مسؤولیت‌ پذیری وی بگذارد.
این روانشناس گفت: البته نباید احساسات کودک را سرکوب کرد چرا که در این صورت کودک با سوء رفتار در اشکال گوناگون در آینده احساس خود را بیان می کند.
محمدی، با اشاره به ارتباط دوران کودکی با پرخاشگری در بزرگسالی، افزود: آنچه سبب پرخاشگری افراد در دوران بزرگسالی و گاه شکستن هنجارها و بزهکاری می شود، سرزنش و نکوهش هایی است که فرد در دوران کودکی خود توسط والدین دیده است.
وی تاکید کرد: سرزنش های والدین سبب از بین رفتن اعتماد به نفس کودک نسبت به عملکرد خود می شود و به همین دلیل کودک بجای بیان خواسته های خود به خواسته های دیگران توجه می کند چرا که عملکرد وی اغلب مورد سرزنش و نکوهش قرار گرفته است.
وی یادآور شد: ادامه این شیوه توسط والدین به منظور تربیت کودک سبب می شود تا کودک بعدها دچار مشکل شده و به صورت گرفتن انتقام از طریق شکستن هنجارها و یا پرخاشگری واکنش نشان دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha