شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۲
کد خبر: 144652

برخی شواهد جدید حاکی از آن است که مصرف قارچ موجب تقویت دستگاه ایمنی بدن می شود.

سلامت نیوز:برخی شواهد جدید حاکی از آن است که مصرف قارچ موجب تقویت دستگاه ایمنی بدن می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، از بین هزاران گونه قارچ موجود در جهان، در حدود 20 گونه در آشپزی مصرف می شوند. طبق مطالعه محققان قارچ موسوم به «شیتاکه» که بومی منطقه آسیاست باعث تقویت دستگاه ایمنی بدن می شود. این قارچ در کشورهای چین و ژاپن با هدف ارزش خوراکی و دارویی مورد کشت قرار می گیرد.

مطالعه جدید دانشگاه فلوریدا نشان می دهد افرادی که هر روز به مدت چهار هفته قارچ شیتاکه پخته می خوردند، مصونیت بیشتری داشتند.

در مطالعه سال 2011 تیم تحقیق پرفسور «سو پرسیوال»، برای 52 فرد بالغ و سالم در رده سنی 21 تا 41 سال کمپی برگزار شد و محققان به اندازه مصرف چهار هفته قارچ خشک شیتاکه در اختیارشان گذاشتند. شرکت کنندگان در این اردو، قارچ ها را به خانه برده، تمیز کرده و می پختند. سپس در طول مدت آزمایش، هر روز یک قارچ با وزن تقریبی 31 گرم مصرف می کردند.

محققان از طریق تست خون های انجام شده قبل و بعد از تحقیق، شاهد عملکرد بهتر سلول های گاما دلتا T و کاهش پروتئین های التهابی بودند.

«پرسیوال» در این باره می گوید: «اگر شما هر روز قارچ شیتاکه مصرف کنید می توانید شاهد تغییراتی در سیستم ایمنی بدن تان باشید که بسیار مفید هستند.»

افراد واجدشرایط شرکت در این مطالعه نمی توانستند گیاهخوار باشند. همچنین نمی توانستند چای بنوشند، مکمل های آنتی اکسیدانی یا پروبیوتیک مصرف کنند. آنها همچنین نمی توانستند در طول مدت آزمایش بیش از هفت وعده میوه و سبزیجات در روز مصرف نمایند.

«پرسیوال» در مورد محدودیت های رژیم غذایی اینگونه توضیح می دهد: «فیبر، چای و پروبیوتیک ها به سیستم ایمنی بدن کمک می کنند، از اینرو محققان نمی خواستند مطالعه خود را با افرادی آغاز کنند که دارای سیستم ایمنی قوی ایی بودند.»

محققان ایرانی موفق به کشت این قارچ در استان خراسان رضوی شده اند و تخمین زده می شود که این قارچ تا چند سال آینده به کشت انبوه رسیده و وارد برنامه غذایی مردم کشور ایران نیز شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha