عضو انجمن آسیب‌شناسی ایران از بیمه‌ها درخواست کرد تا آزمایشات قند خون و کلسترول را در تعهدات خود بپذیرند، تا شیوع بیماری‌هایی مانند دیابت در کشور افزایش نیابد.

سلامت نیوز:  عضو انجمن آسیب‌شناسی ایران از بیمه‌ها درخواست کرد تا آزمایشات قند خون و کلسترول را در تعهدات خود بپذیرند، تا شیوع بیماری‌هایی مانند دیابت در کشور افزایش نیابد. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم،  فرید کرمی در نشست خبری به مناسبت 30 فروردین روز آزمایشگاهیان و سالروز دانشمند برجسته حکیم جورجانی اظهار داشت: متاسفانه برخی مسئولان تصور می‌کنند آزمایشگاه چرخ پنجم سلامت است و تبعات این دیدگاه در سیستم سلامت به ضرر مردم می‌شود و ما این مسئله را در زمینه اصلاح کتاب تعرفه‌گذاری شاهد بودیم که چرا برای آزمایش غربالگری بیماری‌هایی مانند سرطان که شیوع بالایی در ایران دارد توجهی نشده است.

عضو انجمن آسیب‌شناسی ایران تصریح کرد: یکی از سوالات متعدد مردم درباره صحت آزمایشات است. از این رو از یک سال پیش با همکاری نظام پزشکی برای برخورد با آزمایشگاه‌های متخلف کمیته‌ای تشکیل شده است تا اخلاق پزشکی را به صورت تخصصی و نه کلی در آزمایشگاه‌ها رعایت شود زیرا معتقدیم پاسخ صحیح در آزمایشات هزینه‌های درمان را کاهش می‌دهد.

کرمی با مطالبه از سازمان‌ها بیمه‌گر برای ورود جهت انجام آزمایشات مهمی مانند آزمایش قند و کلسترول که باید به صورت رایگان صورت پذیرد، گفت: امروز ما شاهد شیوع بیماری دیابت در کشور هستیم بنابراین باید با انجام آزمایشات این بیماری زود تشخیص داده شود تا بیمار نیز دچار عوارض بیماری نشود. از آن طرف نیز این مسئله به نفع مباحث اقتصادی بیمه‌ها نیز خواهد بود.

در ادامه این نشست خبری بهزاد پوپک رئیس انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ایران عنوان کرد: ما آزمایشگاهیان دنبال این هستیم که تمام آزمایش‌ها با کیفیت و استاندارد صورت گیرد و بتوانیم جلوی بیماری های شایع در کشور مانند دیابت، کلیوی و کبدی را بگیریم.

وی افزود: نقش آزمایشگاه  در پایش و تشخیص درمان بیماران بالغ بر 70 درصد است. بنابراین مقوله آزمایشگاهیان اهمیت ویژه‌ای دارد و هیچ گروه پزشکی مانند آزمایشگاهیان تحت کنترل و نظارت نیستند.

پوپک ادامه داد: بیشاز 6 سال است استانداردهای مرتبط به آزمایشگاهیان اعلام شده است و وضعیت کنونی مطلوب است و کمتر کشوری به مانند ما چنین نظارت و استانداردهایی را رعایت می‌کنند. به طوریکه در طول یک سال 3 مرتبه کنترل کیفی خارجی داریم یعنی نمونه‌های مجهول به آزمایشگاه‌ها ارسال می‌شود و پس از آنالیز نتایج این آزمایشگاه‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد.

رئیس انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ایران با اشاره به 3 حوزه نظارتی دانشگاه‌ها، بیمه‌ها و وزارت بهداشت بر روی آزمایشگاه‌ها خاطر نشان کرد: البته ضعف‌هایی در حوزه خدمات آزمایشگاهی وجود دارد ولی در قبال زحمات آزمایشگاهیان ناچیز است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha