عضو هیئت مدیره انجمن علمی ژنتیک با تأیید تخلف برخی متخصصان ایرانی که در آمریکا زندگی می‌کنند ولی با گرفتن آزمایشات ژنتیک در ایران به صورت غیرقانونی‌درآمد کسب می‌کنند، گفت: ارسال ۵۰ درصد این آزمایشات با دور زدن قانون صورت می‌گیرد.

سلامت نیوز:  عضو هیئت مدیره انجمن علمی ژنتیک با تأیید تخلف برخی متخصصان ایرانی که در آمریکا زندگی می‌کنند ولی با گرفتن آزمایشات ژنتیک در ایران به صورت غیرقانونی‌درآمد کسب می‌کنند، گفت: ارسال ۵۰ درصد این آزمایشات با دور زدن قانون صورت می‌گیرد. چ

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم، مسعود گرشاسبی در نشست خبری به مناسبت روز آزمایشگاهی درباره برخی تخلفات متخصصان ایرانی که در آمریکا زندگی می‌کنند ولی به روش‌های غیرقانونی در ایران با پذیرش آزمایش ژنتیک و ارسال به خارج از کشور درآمدهای نامشروع کسب می‌کنند، اظهار داشت: هر علم جدیدی به زیرساخت‌های استفاده بهینه از نظر علمی نیاز دارد که متعاقباً قوانین رسیدگی به آن نیز باید وجود داشته باشد تا این مشکلات به وجود نیاید، به گوش ما این تخلفات می‌رسد و یکی از دلایل آن جدید بودن رشته ژنتیک در ایران است.

وی افزود: ارسال صحیح نمونه آزمایشگاهی به خارج از کشور به این صورت است که باید از کانال آزمایشگاه مرجع سلامت کشور مجوز گرفته شود که متاسفانه ما شاهد آن هستیم همین سیستم آن هم مرجع سلامت نیز کارایی لازم را ندارد مثلا ما یک پکیچ برای آنان می‌فرستیم و کارشناسان آزمایشگاه اصلاً سر در نمی‌آورند. 

گرشاسبی ادامه داد: انجام آزمایشات و تست‌های ژنتیک به تکنولوژی بالا نیاز دارد که با توجه به تحریم‌ها آزمایشگاه‌های داخلی نمی‌توانند این امکانات را تهیه کنند. بنابراین کوتاه‌ترین راه ارسال آزمایشات به خارج از کشور است که متأسفانه نظارت درست و حسابی بر روی آن نیست. به طوری که ارسال 50 درصد اینگونه آزمایشات با دور زدن قانون صورت می‌پذیرد. 

عضو هیئت مدیره انجمن ژنتیک پزشکی ایران با تأیید این مسئله که سیستم مناسب کنترلی و نظارتی مناسبی نداریم، خاطرنشان کرد: بنده به هیچ عنوان این تخلفاتی که امروز مطرح شد را در حوزه آزمایشات ژنتیک رد نمی‌کنم.

 در ادامه این نشست خبری علی رشیدی‌نژاد عضو هیئت مدیره انجمن ژنتیک پزشکی ایران در توضیحات بیش‌تر درباره تشخیص‌های شتابزده بیماری‌های ژنتیک که چندی قبل پرفسور رولفس مدیر عامل مؤسسه سنتوسن آلمان مطرح کرده بود، عنوان کرد: تشخیص بیماری‌های متابولیک به دو روش مولوکولی و بیوشیمایی صورت می‌گیرد که بیشترین مشکل ما در حوزه بیو شیمیایی است و یا متخصص آن را در کشور نداریم.

رشیدی‌نژاد ادامه داد: همین‌طور متخصص متابولیک کودکان نیز کم داریم بنابراین شاید ابهامی که از نظر تشخیص شتابزده بیماری‌های ژنتیک عنوان شده است به همین خاطر باشد. بنابر‌این سعی بر آن شده است تا به زودی استانداردهایی در این مقوله نوشته و اجرا شود.

* متخصص ژنتیک پزشکی اجازه درخواست صدور تست ژنتیک ندارد

عضو هیئت مدیره انجمن ژنتیک پزشکی ایران در ادامه با بیان این‌که متأسفانه به دلیل برخی مشکلات قانونی متخصص ژنتیک پزشکی اجازه صدور درخواست ژنتیک ندارد و فقط می‌تواند آن را انجام دهد، گفت: این در حالی است که بیمه‌ها عنوان می‌کنند پزشک عمومی و دیگر متخصصان می‌توانند مجوز تست ژنتیک را صادر کنند. 

وی با بیان این‌که تست‌های ژنتیک یک مقوله فوق‌تخصصی است بنابراین امکان دارد در برخی مواقع تست‌های غیرمفید درخواست شود، افزود: تمام تست‌های ژنتیک باید از کانال آزمایشگاه مرجع به خارج از کشور ارسال شود. 

رشیدی‌نژاد در ادامه با بیان این‌که متأسفانه مجوز مشاوره ژنتیک هم اکنون توسط سازمان بهزیستی ارائه می‌شود که دوره‌های آموزشی آنان از گذشته تاکنون بی‌کیفیت بوده است، افزود: وزارت بهداشت در این مقوله به تازیگی اقداماتی را در دست انجام دارد ولی هنوز این مقوله بین وزارت بهداشت و بهزیستی چالش وجود دارد در حالی که وزیر بهداشت بارها عنوان کرده است که متولی سلامت و بهداشت با وزارت بهداشت است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha