با نفوذ هرچه بیشتر فناوری‌های نوین و دیجیتال در زندگی مردم، زندگی‌ها روزبه‌روز بی‌تحرک‌تر می‌شود و همین امر افراد را بیش از پیش در معرض ابتلا به کمردرد قرار می‌دهد.

سلامت نیوز: با نفوذ هرچه بیشتر فناوری‌های نوین و دیجیتال در زندگی مردم، زندگی‌ها روزبه‌روز بی‌تحرک‌تر می‌شود و همین امر افراد را بیش از پیش در معرض ابتلا به کمردرد قرار می‌دهد. مطالعات صورت‌گرفته در انجمن «کایروپرکتیک» بریتانیا نشان می‌دهد که شیوع کمردرد در میان جوانان گسترش زیادی یافته و حدود نیمی از جوانان 16 تا 24 سال از کمردرد و درد گردن رنج می‌برند. نمودارهای پارسال نشان می‌دهند که 28 درصد از افراد 18 تا 24 سال مبتلا به کمردرد هستند و این مشکل تاثیر شگرفی روی روند زندگی افراد به‌جا می‌گذارد. یکی از بزرگ‌ترین دلایل کمردرد، نشستن‌های طولانی‌مدت پشت میز و ورزش نکردن است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه فرهیختگان،افراد به‌طور متوسط روزانه 10 ساعت می‌نشینند و کمتر از دو ساعت در روز فعالیت می‌کنند. علاوه‌بر این، هر روز 8/1 ساعت صرف کار با گوشی موبایل و تبلت، 7/3 ساعت صرف کار با لپ‌تاپ و کامپیوتر و 4/1 ساعت صرف بازی می‌شود. طبق آمارها، شمار مبتلایان زیر 30 سال در جوانان طی سال‌های اخیر رشد قابل توجهی یافته است.


نوع نشستن پشت میز و تغییر در الگوی حرکات روزمره تاثیر زیای روی کاهش کمردرد دارد. پزشکان توصیه می‌کنند افراد هنگام نشستن پشت میز صاف بنشینند به‌گونه‌ای که کمر به پشتی صندلی بچسبد و شانه‌ها قسمت پشت صندلی را لمس کند. پشت فرمان اتومبیل هم باید به شکلی نشست که صندلی تا حد معمول عقب باشد و هنگام گرفتن فرمان، آرنج در زاویه‌ای طبیعی از بدن قرار گیرد. هنگام کار با کامپیوتر دقت کنید که قسمت بالایی صفحه مانیتور در راستای ابروهایتان قرار گیرد و صندلی کمی به جلو متمایل باشد به‌گونه‌ای که زانوها کمی از زاویه مفصل ران پایین‌تر و کف پا کاملا روی زمین قرار گیرد. استفاده از تبلت و لپ‌تاپ روی پا بدن را در وضعیت بدی قرار می‌دهد و احتمال کمردرد را بالا می‌برد، بنابراین پزشکان توصیه می‌کنند افراد تا حد امکان از این قبیل فناوری‌ها کمتر استفاده کنند.


متخصصان بر این باورند افرادی که کار و شرایط زندگی آنها به‌گونه‌ای است که باید ساعت‌ها پشت میز یا صندلی قرار گیرند، باید در فواصل متوالی از جا برخاسته و کمی راه بروند و استراحت کنند. درواقع، نباید بیش از 20 تا 30 دقیقه در یک‌جا بی‌حرکت باقی ماند. برخاستن از جا، کشیدن بدن و تغییر حالت بدن و راه رفتن، خطر بروز کمردرد را کاهش می‌دهد. اگر تغییر وضعیت دشوار باشد، فرد می‌تواند عضلات ناحیه کمر و گردن را مقداری ماساژ دهد و تنفس را به درستی انجام دهد تا ماهیچه‌ها از حالت یکنواختی خارج شوند. این کار نیز به بهبود وضعیت بدن و کاهش کمردرد کمک می‌کند و تعادل، استقامت و انعطاف‌پذیری ستون مهره‌ها را بالا می‌برد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha