یک جراح و متخصص بیماری‌های کلیه و مجاری ادراری گفت: زنان نسبت به مردان در ریسک بالاتری برای ابتلا به عفونت‌های دستگاه ادراری از جمله کلیه برخوردارند که عامل این ریسک، تفاوت دستگاه ادراری تناسلی زنان نسبت به مردان است.

سلامت نیوزیک جراح و متخصص بیماری‌های کلیه و مجاری ادراری گفت: زنان نسبت به مردان در ریسک بالاتری برای ابتلا به عفونت‌های دستگاه ادراری از جمله کلیه برخوردارند که عامل این ریسک، تفاوت دستگاه ادراری تناسلی زنان نسبت به مردان است.

دکترعلی حمیدی‌مدنی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به منشاء عفونت‌های کلیه اظهار کرد: عفونت‌های کلیه، عفونت‌هایی هستند که از مثانه به سمت کلیه منتقل و موجب عفونت کلیه می‌شوند.

وی با بیان اینکه اگر شست‌وشوی سیستم ادراری با درستی انجام نشود، موجب بروز عفونت ادراری خواهد شد، افزود: توقف ادرار در داخل مثانه و دفع ناکافی و نادرست ادرار از مسیر مجرای ادراری از دیگر عوامل ایجاد عفونت‌های کلیه است.

مدنی با بیان اینکه عفونت‌های کلیوی در اثر عبور میکروب‌ها از طریق گردش خون به کلیه نیز اتفاق می‌افتند، گفت: اگرچه این عامل به ندرت اتفاق می‌افتد اما جزء مواردی است که می‌تواند موجب ایجاد مشکل در بیماران شود.

وی گفت: عامل توقف ادرار می‌تواند سنگ باشد که در این حالت داخل هاله یا مثانه گیر افتاده و عامل عفونت کلیه شده است.

جراح و متخصص بیماری‌های کلیه و مجاری ادراری شایع‌ترین علامت عفونت کلیه را تب، لرز و درد پهلو دانست و گفت: در مواردی ممکن است با علائم عمومی تهوع، استفراغ، بی‌اشتهایی و بی‌حالی و با علائم ادراری چون سوزش، تکرر و ملاحظه خون در ادرار همراه باشد.

مدنی یادآور شد: توصیه می‌شود هر بیمار پس از مشاهده این علائم از نظر عفونت کلیه مورد بررسی قرار گیرد.

وی اضافه کرد: عفونت کلیه هم می‌تواند در کودکان و هم در بزرگسالان شایع باشد، معمولا عفونت‌های کلیوی در سال اول تولد در پسرها و بعد از سال اول تولد در دخترها شایع است.

جراح و متخصص بیماری‌های کلیوی و مجاری ادراری ادامه داد: زنان نسبت به مردان در ریسک بالاتری برای ابتلا به عفونت‌های دستگاه ادراری از جمله کلیه برخوردارند که عامل این ریسک تفاوت دستگاه ادراری تناسلی زنان نسبت به مردان است.

مدنی گفت: در زمینه کنترل بیماری‌ها، مهم داشتن زندگی سالم و برخورداری از امکانات بهداشتی و ترویج فرهنگ خودمراقبتی است که می‌تواند در رویداد بسیاری از بیماری‌های ادراری از جمله عفونت موثر باشد.

وی در پایان انجام ختنه به موقع پسربچه‌ها، مصرف مایعات کافی، دفع بهنگام و به موقع ادرار و نگه نداشتن ادرار و رعایت بهداشت در کنار داشتن تحرک کافی و رژیم غذایی سالم را در جلوگیری از عفونت‌های دستگاه ادراری مهم عنوان کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha