شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۰
کد خبر: 144698

یک کار‌شناس روان‌شناسی گفت: لرزش دست و تغییر رنگ چهره و صدا، اختلال در تمرکز، وجود آدرنالین خون، تشدید استرس و اظطراب، و مهتر از همه کم ارزش شدن جایگاه فرد پیش خودش از علائم شایع دروغ گفتن است.

سلامت نیوز: یک کار‌شناس روان‌شناسی گفت: لرزش دست و تغییر رنگ چهره و صدا، اختلال در تمرکز، وجود آدرنالین خون، تشدید استرس و اظطراب، و مهتر از همه کم ارزش شدن جایگاه فرد پیش خودش از علائم شایع دروغ گفتن است.

محمدرضا میثاقی در گفت‌و‌گو با سینانیوز، درباره دروغ گفتن برخی افراد گفت: ریشه دروغ ترس از دست دادن وکم بودن امتیازات شخصیتی فرد است و اساس دروغ گفتن به طور معمول کمتر بودن و دیده شدن فرد است و این در حالی است که فرد در پی به دست آوردن چیزی به طور آسانی از ر اه تقلب است. 

این روان‌شناس درباره دروغگویی و عوارض آن در بدن اظهار کرد: بدن انسان بر اساس صداقت طراحی شده است و مطالعات نشان داده است وقتی انسان دروغ می‌گوید ۱۰۷ قسمت بدن واکنش و آسیب می‌بیند که لرزش دست و تغییر رنگ چهره و صدا، اختلال در تمرکز، وجود آدرنالین خون، تشدید استرس و اظطراب، و مهتر از همه کم ارزش شدن جایگاه فرد پیش خودش از علائم شایع دروغ گفتن است. 

وی ادامه داد: وقتی یک تفکر تقلبی یا‌‌ همان دروغ وارد مغز می‌شود، چیزی حدود ۶ میلیارد سلول‌های عصبی باید با تفکر دروغین خودشان را هماهنگ کنند که این واکنش بدن را به همراه دارد. 

میثاقی دروغ گفتن را در افرادی که شخصیت وشان بالایی ندارند بیشتر دانست و افزود: دروغ گفتن در هر شغل و شخصیتی می‌تواند شکل بگیرد اما در کسانی که شخصیت‌ والایی ندارند بیشتر است و به نوعی می‌خواهند با دروغ گفتن برای خود جایگاهی در نزد دیگران پیدا کنند و بیشتر مورد کانون توجه افراد قرار بگیرند. 

این روان‌شناس توصیه‌ای به والدین درباره دروغ کودکشان کرد و گفت: مطالعات علمی نشان می‌دهد که بین سنین ۳ تا ۷ سالگی بچه‌ها تخیلاتشان را می‌بینند و دروغ می‌گویند که توصیه ما این است والدین نباید آن‌ها را دروغگو خطاب کنند و یا با آن‌ها برخوردی داشته باشند. 

وی از والدین خواست تا در جلوی فرزندان خود دروغ نگویند و آثار دروغ گفتن را اینگونه اظهار کرد: طی مطالعاتی بچه‌های ۳۶ ساعته توانایی تقلید چهره منفی والدین را دارند حال اگر والدین در مقابل کودک ۵ ساله دروغ بگویند این در ذهن کودک می‌ماند و در آینده ممکن است به طور ناخودآگاه فرد به همسرش دروغ گوید که این ریشه در کودکی فرد داشته است. 
کار‌شناس ارشد روان‌شناسی عمومی رابطه محیط کار در دروغ گفتن را بی‌تاثیر ندانست و افزود: سعی کنیم شرایط دروغ گفتن را از بین ببریم و در واقع پیشگیری کنیم. به طور مثال آقایی که شغلش ارتباط با قشر خانم است ممکن است از سوی همسرش بیشتر کنترل یا مورد سوال و جواب قرار گیرد که در اینجا توصیه می‌کنیم آقا ذهنیت همسرش را نسبت به شغلش آگاه و شفاف سازد تا زمینه دروغ گویی پیش نیاید. و خانم هم ر یشه و علت دروغ گفتن مرد را بیابد که آن را رفع کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha