بی‌توجهی به تالاب‌ها باعث مهاجرت مردم این منطقه به استان‌های دیگر شده است.

سلامت نیوز:  بی‌توجهی به تالاب‌ها باعث مهاجرت مردم این منطقه به استان‌های دیگر شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ،امروز اشرف غنی احمدزی، رئیس‌جمهور افغانستان به ایران می‌آید. این سفر برای گروه‌های مختلف و طیف‌های متعددی در داخل کشور دارای اهمیتی اساسی است. از مشترکات فرهنگی و اجتماعی مانند زبان مشترک و رفت و آمد قانونی و غیرقانونی افاغنه در کشور گرفته تا مشکلات مربوط به بحث موادمخدر و دسترسی ایران به بزرگ‌ترین کشور تولیدکننده تریاک دنیا به‌دلیل همجواری، باعث شده است به‌رغم فضای مطلوب حاکم بر روابط دو کشور ایران و افغانستان فصل‌های زیادی برای تعامل و رایزنی وجود داشته باشد. مباحث مربوط به بحران‌های زیست محیطی که با رویداد‌های اخیر در رابطه با هجوم ریزگرد و قول مساعد مسئولان برای حل آن با رایزنی‌های بین‌المللی نیز از محور‌های مهم این دیدار به‌شمار می‌آید. شاید بر همین اساس است که در آستانه سفر رئیس‌جمهور افغانستان به ایران، سمن‌های زیست‌محیطی با امضای نامه‌ای خواستار این شده‌اند که موضوع‌ هامون در اولویت این نشست‌های مقامات بلندپایه ایران و افغانستان باشد.
 
محیط زیست و توجه به بحران‌های زیست‌محیطی یکی از دغدغه‌های اصلی دولت‌ها در سراسر دنیاست. تجربه همه کشورها در این مورد اثبات کرده است که حل مشکلات زیست محیطی فقط با تلاش یک کشور ایجاد نمی‌شود و این مستلزم همکاری و مشارکت بین دولت‌ها درمورد منابع است و از سوی دیگر، حفظ و نگهداری از این میراث که متعلق به آیندگان است تنها از طریق دید همه‌جانبه‌نگر و جهانی به این امانت‌های الهی میسر خواهد شد؛ تالاب‌ها که در اثر خشکسالی به منشأ اصلی ایجاد گردوغبار در کشور ما و تعدادی از کشورهای همسایه بدل شده‌اند، به همکاری بین‌المللی و همکاری دولت‌ها برای ادامه حیات و جلوگیری از خطر خشکسالی نیازمندند. تجربه سال گذشته کشور در ایجاد بحران زیست‌محیطی در جنوب کشور و خوزستان در اثر هجوم ریزگردها ثابت کرد، از سویی خشکسالی تالاب‌ها منشأ اصلی این بحران است و از سویی از آنجایی که درمورد اکثر تالاب‌های کشور این همجواری و تقسیم محدوده با کشورهای همسایه وجود دارد، این مساله بیشتر جنبه بین‌المللی به خود می‌گیرد.


 تلاش سمن‌های ایران و افغانستان برای نجات‌ هامون
روز جمعه اعلام شد تعداد تشکل‌های زیست‌محیطی که بیانیه حمایتی از تالاب‌های بین‌المللی ‌هامون را در آستانه سفر اشرف‌غنی، رئیس‌جمهور افغانستان به ایران امضا کرده‌اند، افزایش یافت. این درحالی است که سه تشکل زیست‌محیطی افغان هم این بیانیه را امضا کرده‌اند. این بیانیه در آستانه سفر اشرف‌غنی احمدزی، رئیس‌جمهور افغانستان به ایران تهیه شده است. در این بیاینه که تاکنون امضای نزدیک به 100 تشکل را زیر خود دارد، هشت خواسته از روسای‌جمهور ایران و افغانستان را دربر دارد که مهم‌ترین آن نجات اکوسیستم بی‌نظیر تالاب‌های بین‌المللی ‌هامون و حفظ و احیای تمامیت اکولوژیکی آن با توجه به اصول و مصوبات کنوانسیون‌های بین‌المللی است.


 گردوغبار از تهران تا کرمان
درخواست تشکل‌های زیست‌محیطی برای نجات‌هامون درحالی صورت می‌گیرد که در هفته گذشته کشور وضعیت جوی مناسبی را از نظر گردوغبار با منشأ داخلی و خارجی پشت سر نگذاشته است. روز گذشته مدیرکل هواشناسی استان البرز گفت: گروه‌های حساس درهشتگرد و طالقان از منزل خارج نشوند. منصور رحمانیان گفت: طی این دو روز شاهد افزایش میزان گردوغبار محلی در شهرستان‌های فردیس، اشتهارد و نظرآباد هستیم. در کرمان نیز با پدیده گردوغبار به شکل وسیع روبه‌رو هستیم. کارشناس پیش‌بینی اداره‌کل هواشناسی استان کرمان گفت: پیش‌بینی می‌شود گردوغبار با وزش باد شدیدتر شود. میترا یاوری گفت: به نظر می‌رسد منبع گردوخاک موجود در هوای استان کرمان بیشتر از سمت غرب و از کشورهای عراق و عربستان وارد شده و به آسمان استان کرمان رسیده‌ است. ایسنا نوشت؛  در کردستان، زنجان، کهگیلویه و بویراحمد و شیراز هم کیفیت هوا ناسالم اعلام شد و مسئولان با توصیه به افرادی که دارای مشکلات قلبی و عروقی و تنفسی هستند از آنها خواست تا از فعالیت سنگین از جمله ورزش در خارج از منزل خودداری کنند.


 انتظار امام جمعه سیستان از رئیس‌جمهور افغانستان
انتظار مردم و مسئولان سیستانی برای حل مشکل آب وتالاب‌هادر این استان باعث شد که امام جمعه اهل تسنن سیستان و بلوچستان نیز با اشاره به سفر اشرف‌غنی رئیس‌جمهور افغانستان به ایران درمورد مشکلات زیست‌محیطی این استان اظهارنظر کند. عبدالحمید اسماعیل‌زهی گفت: از وقتی تالاب و دریاچه بین‌المللی‌هامون خشک شده، تبدیل به عذابی برای مردم سیستان و بلوچستان شده است و به همین دلیل از هر دو رئیس‌جمهور محترم ایران و افغانستان می‌خواهم تدبیری در این زمینه بیندیشند. خبرآنلاین نوشت؛ عبدالحمید همچنین با اشاره به خویشاوندی مردم دو سوی مرز گفت: این مراتب خویشاوندی، حق همجواری، حق برابری و حق اسلامی به همراه حقوق بین‌الملل ناظر بر محیط زیست باید بتواند دو رئیس‌جمهور را یاری کند تا تصمیم قاطع برای مسأله تالاب‌های بین‌المللی‌هامون بگیرند و برای همیشه این موضوع را حل کنند.


 خشکی‌ هامون به مهاجرت‌ها دامن زده است
در این رابطه نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس با انتقاد از شرایط نامناسب تالاب‌هامون گفت: متاسفانه درحال حاضر تالاب‌های جنوب کشور شرایط مناسبی نداشته است. حلیمه عالی ادامه داد: تنها راه نجات تالاب‌هامون مذاکرات سیاسی با کشور همسایه است تا حقابه‌ای برای این تالاب درنظرگرفته شود زیرا حقابه استان سیستان جوابگوی تالاب‌هامون نیست.به گزارش خانه ملت عالی با بیان اینکه بی‌توجهی به تالاب‌ها باعث مهاجرت مردم این منطقه به استان‌های دیگر شده است، تصریح کرد: مقام معظم رهبری بارها به این نکته اشاره کردند که استان سیستان تنگه احد جمهوری اسلامی ایران است، اما بی‌توجهی به تالاب‌ها و به دنبال آن مهاجرت حتی امنیت در مرزهای کشور را نیز با خطر روبه‌رو کرده است.


 مذاکره با افغانستان نتیجه‌ای نخواهد داشت
یک کارشناس محیط زیست درمورد سابقه تاریخی شراکت ایران با افغانستان در تالاب‌هامون به «آرمان» می‌گوید: در سال 1318 هجری شمسی دولت وقت ایران با افغانستان معاهده‌ای را امضا می‌کنند که به موجب آن آب رودخانه هیرمند را به‌طور 50-50 بین خود تقسیم می‌کردند و مقرر شده بود دولت افغانستان 50درصد از آب این رودخانه را به شکل حقابه به ایران بدهد. محمدرضا فاطمی ادامه می‌دهد: در سال 1353 با تجدیدنظر در این معاهده یک‌سوم از آن به ایران داده شد. با این وجود تا بعد از پیروزی انقلاب اسلامی هم به‌دلیل باران‌های فصلی دایمی و موسمی آب این رودخانه پرآب بود و به همین دلیل مشکل خشکسالی نبود. این کارشناس محیط زیست در ادامه می‌گوید: مشکل از جایی ایجاد شد که در این یک‌سوم حقابه‌ای که دولت افغانستان به ایران می‌داد  و از طریق آن‌ هامون تغذیه شده و مابقی در چاه‌های حفرشده برای تامین آب شرب شهروندان ذخیره می‌شد در 15 سال گذشته به‌دلیل بارندگی کم و خشکسالی تغییراتی ایجاد شد و از سوی دیگر دولت افغانستان به‌ویژه در زمان طالبان به‌دلیل فقدان دولت مرکزی شرایطی را ایجاد کرد که به‌دلیل استفاده کشاورزان ساکن در مرز از این حقابه و کج کردن مسیر آب برای استفاده از مقاصد خودشان در کشاورزی بهره گرفتند و عملا آبی وارد کشور نشد. فاطمی این نشست و نشست‌های نظیر این‌را برای حل این مشکل ناکافی دانسته و عنوان می‌کند: مذاکره با دولت افغانستان با توجه به اینکه تا به حال بارها این مذاکره انجام شده، دستاوردی نخواهد داشت زیرا این عوامل طبیعی در کنار برخی افراد خودسر هستند که این وضعیت را ایجاد کرده‌اند و ربطی به توافق دولت‌ها ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha