یکشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۸
کد خبر: 144728

رئیس سازمان انتقال خون ایران با توصیه برای اهدا خون‌ توسط افراد سالم، گفت: امیدواریم طی برنامه‌ای 3 ساله بتوانیم حجم جمع‌آوری پلاسما را با مشارکت بخش خصوصی به 600 هزار لیتر برسانیم.

سلامت نیوز: رئیس سازمان انتقال خون ایران با توصیه برای اهدا خون‌ توسط افراد سالم، گفت: امیدواریم طی برنامه‌ای 3 ساله بتوانیم حجم جمع‌آوری پلاسما را با مشارکت بخش خصوصی به 600 هزار لیتر برسانیم. 

علی اکبر پور فتح‌الله در گفت‌وگو با  فارس، با اشاره به وضعیت کنونی بیماران هموفیلی در کشور، اظهارداشت: اکنون وضعیت هموفیلی در کشور نسبت به سایر کشورهای جهان با تأکید بر کشورهای در حال توسعه در وضعیت بسیار خوبی به سر می‌برد. قبل از تاسیس سازمان انتقال خون، مبتلایان به هموفیلی و تالاسمی نمی‌توانستند گذر دهه دوم زندگی خود را ببینند و پیش چشم والدین خود جان می‌سپردند.

وی افزود: امروز به یمن تأسیس سازمان انتقال خون ایران و دسترسی به داروهای مشتق از پلاسما مبتلایان می‌توانند دهه 50 زندگی خود را نیز بگذرانند.

رئیس سازمان انتقال خون ایران گفت: همزمان با 40 سالگی این سازمان و حس همبستگی مردم در اهدای بیش از 2 میلیون خون در کشور، خون و فرآورده‌های خونی به راحتی در اختیار مبتلایان به هموفیلی و تالاسمی قرار می‌گیرد و کشور ما نسبت به کشورهای در حال توسعه با واژه بیمار هموفیلی و تالاسمی خداحافظی کرده است و مبتلایان مانند افرادی عادی زندگی می‌کنند، همچنین این سازمان در تلاش است تا بر بهبود کیفیت زندگی آنها تمرکز کند.

وی ادامه داد: امروز میزان تولید فاکتور 8 مصرفی در کشور نسبت به سال گذشته به یمن تلاش در بخش بهداشت و درمان به 2.7 به ازای هر نفر رسیده است که به نظر می‌رسد شاخص بی‌نظیری در بین کشورهای در حال توسعه باشد.

خودکفایی در تولید داروهای مشتق از پلاسما

پور فتح‌الله در پاسخ به این سوال که شعار امسال روز جهانی هموفیلی «خانواده‌ای برای حمایت است» اظهارداشت: سازمان انتقال خون جزء جداناپذیری از هموفیلی و تالاسمی است و تاسیس آن با انگیزه کمک به این عزیزان بوده است، برنامه‌های بسیار خوبی برای مبتلایان به تالاسمی و هموفیلی در سازمان طراحی شده است که یکی از مهمترین آنها تلاش برای خودکفایی در داروهای مشتق از پلاسما و پلاسمای ایرانی است.

حتی یک مورد انتقال ایدز از خون نداریم

وی با بیان تجربه تلخی که مبتلایان به هموفیلی و تالاسمی در سالهای پیش برای استفاده از مشتقات آلوده به HIV داشتند، گفت: طی سالهای گذشته شیوع HIV به دلیل استفاده از منبع داروهای مشتق از پلاسمای کشورهای بیگانه منجر به ایجاد تجربه تلخی در ابتلاء این عزیزان به ایدز و هپاتیت شد.

300 هزار واحد خون اهدایی برای بیماران هموفیلی

پور فتح‌الله افزود: در کشور 20 هزار مبتلا به تالاسمی داریم که این تعداد سالانه 300 هزار واحد خون مصرف می‌کند و به طور میانگین هر فرد حدود 18 بار در سال نیاز به مصرف خون دارد. در سال‌های گذشته از این 20 هزار نفر یک مورد به HIV مبتلا نشد چرا که متکی به مشتقات پلاسمای داخل کشور بودیم.

وی ادامه داد: یکی از برنامه‌های در حال اجرای سازمان انتقال خون، تلاش بر تولید داروهای مشتق از پلاسما مانند خون و فراورده‌های خونی بر مبنای پلاسمای ایرانی است. سال گذشته میزان جمع‌آوری پلاسما به روش بازیافتی به حدود 170 هزار لیتر رسید که با قاطعیت می‌توان اعلام کرد تنها کشور در حال توسعه‌ای هستیم که توانمندی تولید پلاسمای ریکاور و تبدیل به فاکتور 8 و سایر فاکتورها را از طریق شرکت‌های معتبر بین‌المللی داریم.

رئیس سازمان انتقال خون ایران گفت: حدود 200 هزار لیتر نیز در بخش خصوصی از طریق مراکز اهدای پلاسما جمع شده است و امیدواریم طی برنامه‌ای 3 ساله در دولت تدبیر و امید موفق شویم حجم جمع‌آوری تولید پلاسما را با مشارکت بخش خصوصی به 600 هزار لیتر برسانیم که این میزان می‌تواند 100 درصد نیاز به داروهای مشتق از پلاسما را با پلاسمای ایرانی تولید کند.

شاخص بی نظیر اهدای خون ایرانیان در بین کشورهای در حال توسعه

وی خاطرنشان کرد: مردم عزیز ما نیاز به دعوت برای اهدای خون ندارند چرا که روحیه ایثار، همبستگی و همکاری در آنها بی‌نظیر است و همین شاخص 27 واحد به ازای هر 100 نفر شاخص خودکفایی محسوب می‌شود، توصیه من دعوت به کیفیت است، امیدواریم اهداکنندگان سالم با آگاهی بیشتر و توجه به سلامت خون دهنده به مراکز اهدای خون بیاید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha