یکشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۴
کد خبر: 144735

اگر در شرف دوره یائسگی هستید یا حتی یائسه شده اید، بدون شک شنیده اید که در دوران یائسگی احتمال از دست دادن استخوان وجود دارد. خبر خوب این است که برای حفظ و حتی افزایش تراکم استخوان در این دوران راهکارهایی وجود دارد، از جمله؛

۶ روش جلوگیری از پوکی استخوان در یائسگی

سلامت نیوز:اگر در شرف دوره یائسگی هستید یا حتی یائسه شده اید، بدون شک شنیده اید که در دوران یائسگی احتمال از دست دادن استخوان وجود دارد. خبر خوب این است که برای حفظ و حتی افزایش تراکم استخوان در این دوران راهکارهایی وجود دارد، از جمله؛

درست بخورید

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، برنامه غذایی متعادل شامل میوه، سبزیجات، غلات سبوس دار، مغزهای میوه و پروتئین های بدون چربی داشته باشید. از مصرف شیرینی، گوشت های چرب و غلات تصفیه شده بپرهیزید. مکمل مغذی برای سلامت استخوان مصرف کنید. برای جذب کلسیم در بدن، سعی کنید ویتامین D کافی دریافت کنید. ویتامین K نیز برای سلامت استخوان لازم است.

عضله ها را تقویت کنید

بهترین زمان برای تقویت استخوان، قبل از شروع از دست رفتن توده استخوانی است. با افزایش عضله، استخوان شما نیز تقویت می شود؛ حتی اگر یائسه شده اید، با برنامه ورزشی می توان به تراکم استخوان افزود. ورزش هایی مانند پیاده روی، شنا و دوچرخه سواری مفید است. یوگا و پیلاتس نیز به تقویت عضله و تراکم استخوان کمک می کند.

کنترل التهاب مزمن

آسیب دیدگی، حساسیت های غذایی و بیماری هایی مانند دیابت، بیماری قلبی، فشارخون بالا، کلسترول بالا و سندروم بی قراری روده همه می تواند باعث بروز التهاب مزمن در اطراف روده شود. قند، کافئین و کربوهیدرات های تصفیه شده باعث افزایش التهاب می شود، در حالی که اسیدچرب امگا۳ به کاهش التهاب می انجامد. بنابراین، برای حفظ سلامت استخوان به واکنشی که بدن نسبت به غذای مصرفی ایجاد می کند، دقت کنید.


اهمیت تعادل هورمون ها

در دوران قبل و هنگام یائسگی هورمون ها تغییر می کند اما چگونگی تأثیر آن در روند از دست رفتن استخوان مشخص نیست.

درمان جایگزین هورمون (HRT) شاید مفید باشد اما این تصمیمی است که شما و پزشک باید بگیرید. با این حال با داشتن یک برنامه غذایی سالم و برخی درمان های گیاهی، می توان هورمون ها را متعادل نگه داشت.

مراقب روش کاهش وزن باشید:

اگرچه حفظ وزن سالم یکی از بهترین راه ها برای حفظ سلامت است، اما باید در مورد روش کم کردن وزن اضافه دقت کنید. زنانی که یائسه شده اند با کم کردن وزن، استخوان نیز از دست می دهند. بنابراین، در این مواقع یک برنامه غذایی سالم، مصرف مکمل های مورد نیاز و ورزش می تواند موثر واقع شود.

استراحت

استرس و نگرانی باعث از دست دادن تراکم استخوان می شود. در زمان استرس، بدن کورتیزول آزاد می کند که باعث ضعیف شدن استخوان و به مرور زمان مشکلات دیگر می شود. یوگا و تمرینات ذهن و بدن می تواند در کاهش استرس موثر واقع شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha