از 422 میلیون مترمکعب آب ذخیره شده در سدهای استان تهران، تنها می‌توان از 270 میلیون مترمکعب آن استفاده کرد.

هشدار بحران آب ادامه دارد

سلامت نیوز: از 422 میلیون مترمکعب آب ذخیره شده در سدهای استان تهران، تنها می‌توان از 270 میلیون مترمکعب آن استفاده کرد. 

به گزارشسلامت نیوز به نقل از  آریا، در حالی که چندی قبل وزیر نیرو اعلام کرده بود که هیچ استانی وضع قابل تحمل، نرمال یا مرطوب ندارد و احتمال جیره بندی آب در تابستان وجود دارد (متن کامل خبر را اینجا بخوانید) روز گذشته استاندار تهران با تاکید بر اینکه هشدار بحران آب همچنان ادامه دارد از شناسایی 700 هزار مشترک پر مصرف آب در تهران و جریمه و برخورد قانونی با آنان خبر داد.به گفته هاشمی استاندار تهران  در شهر تهران 700 هزار مشترک پرمصرف شناسایی شده‌اند که اگر صرفه‌جویی نکنند، روش‌های سخت‌گیرانه‌ای برای آنها اعمال خواهد شد تا به مدیریت مصرف درست آب برسند.

280 میلیون مترمکعب کسری آب در تهران 

سیدحسین هاشمی درباره بحران آب استان تهران اعلام کرده که بر اساس گزارش‌های واصله در شرایط عادی باید سدهای تهران برای تامین آب استان 700 میلیون مترمکعب آب داشته باشند که در حال حاضر 422 میلیون مترمکعب در سدهای تهران آب است که حدود 280 میلیون مترمکعب کسری آب داریم.از 422 میلیون مترمکعبی که هم اکنون در سدهای استان تهران جمع‌آوری شده است تنها می‌توانیم 270 میلیون مترمکعب آن را استفاده کنیم و مابقی آن باید در سدها بماند.

به گفته وی امسال به تمامی دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده است که باید 20 درصد صرفه‌جویی نسبت به سالهای گذشته در مصرف آب و برق داشته باشند و در صورت صرفه‌جویی می‌توانیم با قطع آب مواجه نشویم.هاشمی در خصوص افرادی که میزان مصرف آب بالایی دارند گفته که باید برای این افراد سقفی از مصرف آب را مشخص کرد و در صورتی که بیش از آن مصرف داشته باشند جریمه شوند.استاندار تهران با اشاره به اینکه در شهر تهران 700 هزار مشترک پرمصرف شناسایی شده‌اند اظهار داشت: اگر این افراد مراعات نکنند روش‌های سخت‌گیرانه‌ای برای آنها اعمال خواهد شد تا به مدیریت مصرف درست آب برسند.وی با تاکید بر اینکه هشدار بحران آب همچنان ادامه دارد، گفت:با مدیریت درست و صرفه‌جویی می‌توانیم مصرف آب را مدیریت کنیم.

ضرورت همراهی مردم در صرفه جویی مصرف آب

موضوع بحران آب مدتهاست که کشورمان را تهدید می کند و علی رغم هشدارها هنوز هم نه مردم خیلی به آن توجه دارند و نه برخی مسئولان اقدام مناسب و سازنده ای در این باره داشته اند.در این راستا چندی قبل حمید چیت چیان وزیر نیرو با اشاره به بارش های اخیر اعلام کرد که نگرانی ها کاهش یافته، اما همچنان نیازمند همراهی مردم در صرفه جویی مصرف آب هستیم.

به گفته وی در سال آبی جاری که از مهرماه 93 آغاز شده، تاکنون 163 میلیمتر بارندگی گزارش شده که در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته با 192 میلیمتر و دوره درازمدت 47 ساله با 197 میلیمتر کاهش نشان می دهد.‌در برخی استان ها مانند هرمزگان بیشترین کاهش بارش را با 64 درصد افت داریم و در استان های بوشهر، فارس و خوزستان هم 42 تا 44 درصد کاهش بارندگی در مقایسه دوره مشابه سال گذشته گزارش شده و در تهران هم 11 درصد کاهش بارش داریم.البته در استان های دیگری مانند گیلان، مازندران، آذربایجان شرقی و غربی، خراسان شمالی و رضوی، کرمان و اصفهان با افزایش بارندگی روبرو هستیم و ذخایر سدهای ما نیز 15 میلیارد و 840 میلیون مترمکعب است که در مقایسه با سال گذشته (19 میلیارد 770 میلیون مترمکعب) کاهش نشان می دهد.


احتمال جیره بندی آب در تابستان

وزیر نیرو همچنین از احتمال جیره بندی آب در تابستان خبر داده و می گوید:تلاش وزارت نیرو بر آن است که از جیره بندی آب جلوگیری کند، اما برای تحقق این امر نیازمند همکاری مردم هستیم. برای کمک به مدیریت مصرف از سوی مردم وزارت نیرو، تجهیزات کاهنده مصرف آب را اقساطی بین مردم توزیع می کند.وزیر نیرو  با تاکید بر اینکه ورودی آب سدهای کشور 20 درصد کاهش داشته است گفت:هرچند با مدیریت آب خروجی از سدها و با همکاری کشاورزان، آب کمتری رها شد ولی موجودی سدها 7.7 دهم درصد کاهش داشته است.چیت چیان با اشاره به اینکه بارندگی های روزهای گذشته نتوانسته کاهش بارندگی دی و بهمن سال گذشته را جبران کند تصریح کرد:در غالب استان ها بارندگی کمتر از متوسط کشور بوده به طوری که 11 استان در وضعیت تنش آبی، 13 استان در تنش آبی شدید و 7 استان در وضع کم آبی قرار دارد و هیچ استانی وضع، قابل تحمل، نرمال یا مرطوب ندارد.وی با اشاره به افزایش 3 سانتیمتری ارتفاع آب نسبت به سال گذشته افزود: با این حال بارندگی ها در کشور نسبت به سال گذشته 15 درصد و نسبت به 47 سال گذشته، 17 درصد کاهش داشته است.

آماده باش سراسری شرکت های آب و فاضلاب

چیت چیان همچنین از آماده باش تمام شرکت های آب و فاضلاب و آب منطقه ای برای تامین آب در شرایط بحران کم آبی خبر داد و گفت:شبکه های آب فرسوده است و هدررفت آن بالاست اما تلاش می کنیم هدررفت آب در شبکه را کاهش دهیم هرچند که محدودیت های مالی برای این کار داریم اما در تلاش هستیم با کمک بخش خصوصی، اقدامات لازم جهت جلوگیری از هدررفت آب را انجام دهیم.

وی ادامه داد:با تهیه تجهیزات مورد نیاز و کنترل فشار آب در حوزه شهری می توان به مدیریت مصرف آب کمک کرد.وزیر نیرو از تدوین قوانین جدید برای برخورد با مشترکان پُرمصرف خبر داد و تصریح کرد: مقرراتی را به دولت پیشنهاد کردیم که با مشترکان پُرمصرف که به حقوق دیگران اجحاف می کنند برخورد و آب مشترکانی را که بالاتر از حد معمول مصرف می کنند را قطع کنیم.

بحرانی تر شدن وضعیت آب

به گزارش آریا،مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان اخیراً با اعلام اینکه آب سدهای استان گلستان کاهش یافته است،گفته بود که حجم آب پشت سدهای استان در چهاردهم فروردین امسال 15 درصد کمتر از مدت مشابه سال گذشته بود که نشانگر بحرانی تر شدن وضعیت آب استان است.

به گفته ایرج حیدریان هم اینک آب پشت 14 سد فعال استان 85 میلیون مترمکعب است و این در حالی است که ظرفیت ذخیره آب در 14 سد گلستان حدود 300میلیون مترمکعب می باشد.

اسفندماه بود که جانباز؛ معاون وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور اعلام کرد، سه شهر بندرعباس، سنندج و کرمان از نظر تامین آب آشامیدنی در وضعیت قرمز قرار دارند و حتی فرماندار تهران برای سال 94 جیره بندی را پیش بینی کرد.  اما با تداوم این روند هنوز سال 94 شروع نشده خبر از کاهش آب سدهای استان گلستان را می شنویم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان در این باره می گوید:استان به ظاهر سرسبز گلستان این سال ها از بحران خشکسالی و کمبود آب در رنج است، این مشکل به حدی رسیده که در فصل تابستان حتی تامین آب آشامیدنی مردم این منطقه نیز مشکل می شود.میزان بارش های سال آبی جاری همچنین نسبت به دوره 25 ساله 12.9 درصد کاهش دارد.حیدریان در خصوص کل بارش های استان گلستان از اول سال آبی جاری (اول مهر 93)تا چهاردهم فروردین 94 نیز گفت:میزان این بارش ها حدود 278 میلی متر بوده که 2.9 درصد کمتر از مدت مشابه سال آبی گذشته است.

در آستانه ورشکستگی آبی هستیم !

 ستار محمودی قائم مقام وزیر نیرو نیز با بیان اینکه حال منابع آب زیرزمینی خوش نیست خبر از رفتن به سمت ورشکستگی منابع آب داده و می گوید: ما از میزان آب موجود 80 تا 85 درصد منابع خود را مصرف می کنیم، در حالی که استاندارد مصرف جهانی 40 درصد است و این وضعیت ما را به سمت ورشکستگی منابع آب پیش می‌برد.


13 استان کشور در دسته مناطق دارای تنش آبی شدید 

در طبقه بندی استان های کشور براساس شاخص پایش منابع آب از مهرماه تا اسفند ماه سال 93 استان های کشور در شش دسته مرطوب، نرمال، قابل تحمل، دارای تنش آبی، دارای تنش آبی شدید و کمبود آب طبقه بندی شده اند که استان های بوشهر، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، فارس، کرمان، هرمزگان و یزد در رده مناطق مواجه با کمبود آب قرار گرفتند.بر پایه این گزارش، 13 استان کشور در دسته مناطق دارای تنش آبی شدید قرار دارند که شامل گلستان، اصفهان، ایلام، تهران، البرز، خوزستان، زنجان، قزوین، قم، کرمانشاه، لرستان، مرکزی و همدان هستند.

این گزارش نشان می دهد که 11 استان آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، چهارمحال و بختیاری، خراسان شمالی و رضوی، سمنان، کردستان، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان و مازندران در دسته مناطق درگیر با تنش آبی گزارش شده اند.

هیچ استان کشور از نظر شاخص پایش منابع آب در سال آبی 94-93 در دسته های مرطوب، نرمال و یا حتی قابل تحمل قرار ندارد.

517 شهر ایران در معرض تنش آبی

به گفته معاون نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور همچنان  517 شهراز ایران در معرض تنش آبی قرار دارند.

حمیدرضا تشیعی در جلسه هماهنگی مدیریت بحران آب و فاضلاب استان اصفهان با بیان اینکه  تنها راه خلاص شدن از این خشکسالی و کم‌آبی در درجه اول جا انداختن مدیریت تقاضای آب است و در مرتبه دوم فرهنگ‌سازی مصرف آب در بین عامه مردم است اعلام کرد که هر سال رقم ثابتی از بارندگی را در سطح کشور شاهدیم و این در حالیست که روز به روز بر توسعه جمعیت و شهرها افزوده می‌شود و یک عدم توازن را ایجاد کرده است.

به گفته این مقام مسئول هم‌اکنون رقم سرانه مصرف آب در کشور نسبت به بسیاری از کشورها که مشکلی در تامین منابع آبی ندارند، بسیار بالا است که در فرمایشات مقام معظم رهبری بارها بر مدیریت مصرف آب تاکید شده است.

تشیعی می گوید:جلسات مدیریت بحران آب هر ساله  در فروردین و اردیبهشت برگزار می شد اما این در حالی که به دلیل وضعیت بحرانی این جلسات را در پائیز برگزار شد.

 آب، صاحب برنامه می‌شود

اما علی اصغر قانع دیگر معاون شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه خشکسالی همچنان ادامه دارد و در هشت سال اخیر ما را وارد تنش آبی کرده است ، می گوید:از سال نود و دو   130 طرح اولویت دار برای آبرسانی به شهرها آغاز شده که برخی از آنها به بهره برداری رسیده است و این فعالیت ها ادامه دارد.

معاون برنامه ریزی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب  معتقد است که انتقال آب از دریا به استان های فلات مرکزی در برنامه است و کمک می کند آبرسانی به حدود 17 استان در مرکز فلات ایران با حدود 64 درصد جمعیت کشور از پایداری خوبی در بلندمدت برخوردار شود.به گفته قانع برای مدیریت شرایط خشکسالی باید برای همه منابع آب تجدیدپذیر و تجدیدناپذیر برنامه ریزی شود و حتی در برخی کشورها جمع آوری آب باران در پشت بام ها را نیز برنامه ریزی می کنند. 

این مقام مسئول در شرکت آب و فاضلاب، مهار رواناب ها را اولویت وزارت نیرو اعلام کرد و افزود:در بودجه سال 94 هزار و 500 میلیارد تومان در دو فصل منابع آب پیش بینی شده است که در مقایسه با سال جاری 33 درصد افزایش نشان می دهد.هزار و 100 میلیارد تومان در بودجه 94 به توسعه آب و فاضلاب اختصاص می یابد و 400 میلیارد تومان هم سهم طرح های آبرسانی خواهد بود.طرح های بخش آب کشور تا بلندمدت سال 1450 شمسی برنامه ریزی می شود و باید از هدررفت منابع آب در شبکه های توزیع نیز جلوگیری کنیم.

وی می گوید:اصلاح تعرفه های آب و شفاف سازی هزینه ها و قیمت ها باید مدنظر باشد و علاوه بر فرهنگ سازی در زمینه مصرف آب به اقتصاد آب نیز کمک کنیم.

باید برای تأمین نیاز آبی فضای سبز و محیط های شهری از پساب ها و بازچرخانی آب استفاده کنیم که در برخی کشورها تا چند بار هم تکرار می شود. 

خشکسالی در کشور  13 سال ریشه دوانده

از سوی دیگر تشیعی معاون نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب می گوید:نزدیک به 13 سال  است با پدیده خشکسالی در کشور روبروایم که کمتر از 30 درصد آب شرب مردم از سدها تامین می‌شود.

وی معتقد است استفاده از مصارف غیر شرب در این زمان لازم و ضروری است و با اشاره به واقعی نبودن تعرفه آب شرب مصرف مردم معتقد است که تعرفه کنونی یک چهارم قیمت تمام شده است که با واقعی کردن آن و کم کردن پرت آب و صرفه‌جویی در مصرف آب باید به مدیریت وضعیت کنونی کمک کرد.معاون نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور تاکید می کند که 517 شهر کشور در معرض تنش آبی است. 

امید که در سال جاری با توجه به بارندگی هایی که در اوایل سال صورت گرفت و با تدابیر ویژه از سوی مسئولین امر و همچنین نقش مهم مشارکت مردم در مصرف بهینه آب بتوان امسال به جایی رسید که دیگر بحران های آبی سال گذشته را نداشته باشیم و از احتمال جیره بندی آب در تابستان گرم نجات یابیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha