معمولاً بسیاری از کشورها، این بخش از درمان‌های دندانپزشکی را تحت پوشش بیمه قرار نمی‌دهند. این کشورها به سمت کاهش نرخ پوسیدگی رفته‌اند. به عبارتی با این رویه، مشکل چندانی ندارند. ما هم باید این مسیر را در نظر بگیریم.

بیمه‌های ناکارآمد و آینده‌مبهم طرح تحول سلامت دهان و دندان

سلامت نیوز: معمولاً بسیاری از کشورها، این بخش از درمان‌های دندانپزشکی را تحت پوشش بیمه قرار نمی‌دهند. این کشورها به سمت کاهش نرخ پوسیدگی رفته‌اند. به عبارتی با این رویه، مشکل چندانی ندارند. ما هم باید این مسیر را در نظر بگیریم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه سپید، وقتی سخن از عدالت در سلامت و تأمین اجتماعی شهروندان به میان می‌آید، یکی از موضوعات بحث‌برانگیز، سلامت دهان و دندان و پوشش بیمه‌ای آن است. موضوع مهم سلامت دهان و سهولت در غذا خوردن و صحبت کردن و حتی نگاه زیبایی‌شناسی موجب جلب‌توجه بسیاری از مردم به این موضوع می‌شود و در کنار آن، وقتی به دهان به عنوان دروازه سلامت جسم و دستگاه گوارش نگاه کنیم، ضرورت برنامه‌ریزی و مدیریت در این زمینه برای کاهش آسیب‌ها و بیماری‌ها محسوس‌تر می‌شود.

طبیعتاً وقتی قرار بر این است که در راستای بهبود سلامت جامعه برنامه‌ای به اجرا درآید، پای بیمه‌ها هم به میدان کشیده‌می‌شود. به ویژه اینکه حوزه دهان و دندان تا امروز محروم از حمایت‌های بیمه‌ای بوده است. چنانچه علیرضا زالی، رئیس سازمان نظام پزشکی، هزینه‌های پرداختی از جیب مردم در حوزه دندانپزشکی را بسیار زیاد خواند و گفت: «حدود 95 تا 96 درصد پرداختی در حوزه دندانپزشکی توسط خود مردم صورت می‌گیرد. در سال‌های گذشته تقریباً کمترین میزان مشارکت بیمه‌ها در حفاظت‌های مالی خدمات دندانپزشکی را شاهد بوده‌ایم. در عین حال جامعه دندانپزشکی یارانه پنهانی را طی سال‌های گذشته پرداخت کرده‌اند. برای ادامه این طرح مشارکت عملیاتی بیمه‌های پایه و تکمیلی لازم است.»

در این میان نقش‌آفرینی بیمه‌های پایه و تکمیلی، به شکل و سیاقی که در سایر کشورها وجود دارد، حداقل نیاز ما در حوزه سلامت دهان است. محمد حاجی آقاجانی، معاون درمان وزیر بهداشت، بر نقش بیمه‌های پایه در تأمین هزینه‌های خدمات سلامت دهان و دندان تأکید کرد و گفت: «تعریف بسته بیمه پایه برای بهداشت دهان و دندان مغفول واقع شده است و نقش بیمه‌ها در پوشش این خدمات بسیار کوچک و محدود است. برهمین اساس باید بسته بیمه پایه برای پوشش این خدمات به روشنی تعریف و گسترش یابد. در عین حال نقش دولت در تأمین منابع مالی ارائه این خدمات بسیار مهم است که تاکنون به صورتی محدود به آن عمل شده است.»


برنامه حمایتی و نظارتی کمیسیون بهداشت برای سلامت دهان و دندان

برای قرار گرفتن در مسیر صحیح و دستیابی به اهداف طرح تحول، شاید پیش از هر چیز نیاز به نگاهی واقع‌بینانه داشته‌اشیم تا با تعیین حد انتظارات مقبول بیمه‌ها را در این مهم به درستی دخیل کنیم. بر همین اساس به سراغ اعضای کمیسیون بهداشت مجلس رفتیم و با آنها به گفت‌و‌گو پرداختیم. عبدالرحمن رستمیان، نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت مجلس در این زمینه به سپید گفت: «مهم‌ترین موضوعی که پیش از ورود بیمه‌ها باید موردتوجه قرار دهیم و هدف‌گذاری کنیم، تلاش برای کاهش نرخ پوسیدگی دندان است.» وی در ادامه افزود: «معمولاً بسیاری از کشورها، این بخش از درمان‌های دندانپزشکی را تحت پوشش بیمه قرار نمی‌دهند. این کشورها به سمت کاهش نرخ پوسیدگی رفته‌اند. به عبارتی با این رویه، مشکل چندانی ندارند. ما هم باید این مسیر را در نظر بگیریم.»

رستمیان تصریح کرد: «در این زمینه ما نیز بودجه‌ای را برای ارتقای خدمات دندانپزشکی تعیین کردیم که امیدواریم وزارت بهداشت، استفاده بهینه از آن داشته باشد. بنابراین همان‌طور که طرح تحول سلامت دندان نیز به آن توجه کرده است از سنین ابتدایی، با آموزش مناسب مانع از پوسیدگی دندان بشوند.»

نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت مجلس با بیان اینکه در این زمینه حمایت‌های خوبی از حوزه دهان و دندان در بودجه شده است، تأکید کرد: «کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز در آینده نزدیک، جلسه‌ای با حضور مسئولان دندانپزشکی دارد. تا برنامه‌هایشان را در اختیار مجلس قرار دهند و برای میزان پوشش بیمه‌ای دندانپزشکی برای کل کشور نیز برنامه‌ریزی کنند.» وی در ادامه تأکید کرد: «در این زمینه ما نیز در راستای حمایت‌ها برای پوشش بهتر بیمه‌ای و کاهش پرداخت از جیب مردم همراهی لازم را انجام خواهیم داد. البته ما در بحث نظارتی بر بیمه‌های دندانپزشکی نیز همچون گذشته ورود خواهیم کرد.»

رستمیان تصریح کرد: «ما نمی‌توانیم در بیمه پایه به این موضوع بپردازیم. زیرا پوسیدگی در سنین بالا بسیار است و بهترین راه مقابله با پوسیدگی است که در حال حاضر هم رسیدگی‌ها و برنامه‌ها در این راستا است. به عبارتی ما برای آینده می‌توانیم برنامه داشته‌ باشیم. بنابر شرایط اعتباری فعلی و هزینه‌های بالای درمانی در این حوزه، زیرپوشش بیمه قراردادن این خدمات، کار دشوار و ناممکنی است. بیمه‌ها با اولویت بندی در حوزه درمان نیز نقش‌آفرینی کنند. باید با کاهش هزینه‌ها و کاهش آسیب‌ها پوشش مناسب بیمه‌ای داشته‌اشیم.»


بیمه‌ها از نگاه تجارت محور و بنگاه‌داری خارج شود

علاوه بر این محمدحسین قربانی، سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس به سپید گفت: «در همه جای دنیا مشکلات پوشش بیمه دهان و دندان وجود دارد. به عبارتی خدمات دندانپزشکی به صورت محدود در اختیار بیمه‌شدگان است. در ایران هم این موضوع مستثنی نیست.»

وی در ادامه افزود: «درمان‌های دندانپزشکی تعریف خاص خود را دارد، تلاش و کوششی که تا به امروز انجام گرفت تقریباً 6 خدمت دندانپزشکی، تحت پوشش بیمه‌ها قرار گرفت. این خدمات محدود است باید بیمه‌ها با توجه به سند تحول سلامت به شکل روتین و کارآمد درآید. باید همه فعالان حوزه دندانپزشکی پای کار بیایند و بحث سلامت دهان را در نظر بگیرند.» قربانی تأکید کرد: «انتظار ما از مجموعه وزارت بهداشت این است که با تقویت بیمه‌ها خدمات بیشتری از دندانپزشکی را تحت پوشش قرار دهد. ما اگر نتوانیم بخش سلامت دهان و دندان را رعایت کنیم، قطعاً بسیاری از بیماری‌ها به دنبال آن بیاید.» وی در ادامه تأکید کرد: «لازم است بیمه‌ها از نگاه تجارت محور و بنگاه‌داری خارج شود و در کنار مجموعه وزارت بهداشت وارد شوند و در امر خدمت‌رسانی به ویژه در حوزه دهان و دندان گام‌های اساسی بردارند و خدمات بیشتری را تحت پوشش قرار دهند.» سخنگوی کمیسیون بهداشت در پایان گفت: «با آنچه به عنوان اعتبارات حوزه سلامت در نظر گرفته‌شد. اگر اعتبارات به درستی در اختیار بیمه‌ها قرار گیرد، پوشش بیمه دندانپزشکی هم ارتقا پیدا می‌کند. در حال حاضر این خدمات بسیار جزئی است و انتظار بسیار بیشتر است. سهم عظیمی از حوزه سلامت به سلامت دهان و دندان بازمی‌گردد که باید به آن توجه شود.»


بیمه‌های ناکارآمد، آسیب حوزه سلامت

در این زمینه مراد هاشم زهی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس نیز به سپید گفت: «اگرچه در این زمینه فعلاً مشخص نیست که طرح تحول چقدر قصد ورود دارد، اما قطعاً در حوزه پیشگیری ورود انجام خواهد گرفت. در زمینه بیمه‌ای نیز همانطور که همه می‌دانند، یکی از محرک‌های موفقیت ساز در حوزه سلامت پررنگ شدن بیمه‌هاست و پوشش بیمه‌ای ما در حوزه سلامت دهان و دندان فعلاً ناکارآمد است.» وی افزود: «با توجه به اینکه پیشگیری انجام نشده و ما در سنین بالا و در جوانی نیاز به درمان در کشورمان بسیار محسوس است.

در نتیجه باید برنامه‌هایی در زمینه بیمه دندان در سنین بالا نیز داشته باشیم. انتظار می‌رود برای کاهش هزینه‌ها دولت ورود پیدا کند و حمایت لازم انجام دهد. به عبارتی پرداختی‌ها از جیب در این حوزه کم شود. قطعاً در این صورت رضایت مردم افزایش می‌یابد.» هاشم‌زهی همچنین تصریح کرد: «بیمه‌ها باید هم پای بقیه بخش‌ها به حوزه سلامت دهان و دندان ورود پیدا کنند. متاسفانه بیمه‌ها تا کنون ورود پیدا نکرده‌اند و به نظر می‌آید در این زمینه دولت را تنها گذاشته‌اند. فعلاً هم همه‌چیز به گردن مردم است و پرداخت از جیب آنها است.» با اظهارات فوق، اگرچه تأکید وزیر بهداشت و معاونانش تأکید بسیاری بر حضور بیمه‌ها در حوزه سلامت دهان و دندان کرده‌اند، اما گویا چنین رویه‌ای بعید به نظر می‌رسد. در این میان هم هر آنچه وجود دارد، پیشنهاد است و برنامه اجرایی چندانی به چشم نمی‌خورد. در چنین شرایطی آینده طرح تحول سلامت دهان مبهم و موفقیت آن دور از انتظار به نظر می‌آید.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha