در پاسخ به نیاز غذائی روزافزون در غزه، از امروبرنامه جهانی غذا سازمان ملل متحد عملیات "نجات گرسنگان غزه" را آغاز کرد. به گزارش سلامت نیوز، این عملیات فراخوانی جهانی است برای افزایش توزیع مواد غذائی برای مردمی که در فلسطین اشغالی گرفتار حملات شده اند.

عملیات "نجات گرسنگان غزه" آغاز شد

ژوزت شیران، مدیر اجرائی برنامه جهانی غذا گفت:کار روزمره ما غذا رساندن به مردم گرسنه در شرایط دشواری چون زلزله، سیل و یا پس از طوفانهای سونامی است، اما بدلیل محدودیت دسترسی به گرسنگان،  غزه یکی از بغرنج ترین چالشهای ما بشمار می‌رود.
وی افزود:"عملیات "نجات گرسنگان غزه"  برنامه جهانی غذا بمنظور پاسخگوئی به نیازهای غذائی روزافزون صدها هزار نفر از مردم گرسنه با فراهم نمودن مواد غذائی آماده مصرف و حلال برنامه ریزی شده است.

شیران که جمعه به مرز مصر با غزه سفر کرده بود، پس از ملاقات با سوزان مبارک، رئیس هلال احمر مصر، و راشد محمد راشد، وزیر صنعت و بازرگانی مصر،  شروع عملیات را اعلام کرد.
دولت مصر تعداد بسیاری از شرکتهای مصری در قاهره را برای راه اندازی این اقدام جدید فراخواند و رسما اعلام  نمود که بمنظور تسهیل عملیات به شرکتهایی که به برنامه جهانی غذا مواد غذائی ارائه نمایند، کمک می کند.

شیران گفت: ما راه حلی فوری و نوین در چنین شرایط خاص و بغرنج که گرسنگان از عدم کامل دسترسی به مواد غذائی و آب رنج می برند، ارائه کرده ایم. حتی در فرصتهای محدودی که ما امکان توزیع غذا را داریم می بایست به خاطر داشته باشیم که بسیاری از مردم فاقد امکانات لازم برای پختن و تهیه غذا برای خانواده هایشان هستند.

راشد محمد راشد، وزیر بازرگانی مصر نیز گفت: برنامه جهانی غذا تجربه ای طولانی در مقابله با چنین شرایطی در داخل و خارج غزه دارد. مردم غزه نیاز مبرم به کمک های غذائی آماده مصرف دارند و دولت مصر به برنامه جهانی غذا کمک می کند تا این اقلام غذائی تهیه شود.

برنامه جهانی غذا بارها درخواست امکان دسترسی سریع به غزه را بمنظور رساندن مواد غذائی به مناطقی که مردم مشکل جدی برای تهیه مواد غذائی دارند، کرده است.
با وجود ناامنی شدید در غزه، کارمندان برنامه جهانی غذا در طول درگیریها لحظه ای از تلاش باز نمانده اند و از زمان تشدید حملات به بیش از75000 نفر از مردم غزه کمک غذایی رسانیده اند.

با وجودیکه برنامه جهانی غذا ذخایر غذائی لازم جهت اطعام حدود 360000 نفر برای مدت سه هفته آتی را دارد، بعلت شدت حملات امکان توزیع در مقیاس وسیع وجود ندارد. بسیاری از رانندگان کامیون و لیفتراک بدلیل ناامن بودن منطقه مایل به همکاری نبوده و مردم عادی نیز اغلب چنان وحشت زده اند که به محلهای توزیع غذا نمی روند.

* * *

برنامه جهانی غذا بزرگترین سازمان بشردوستانه جهان است.در سال 2009 این سازمان در نظر دارد به بیش از 100 میلیون انسان در 77  کشور کمک غذایی برساند.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha