یکشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۰
کد خبر: 144829

مدیر کل نظارت بر فرآورده های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو گفت: نظارت بر سلامت محصولات را در سه سطح دنبال می‌کنیم ضمن اینکه انجمن‌های تخصصی بازوان نظارتی سازمان غذا و دارو خواهند شد.

سلامت نیوز: مدیر کل نظارت بر فرآورده های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو گفت: نظارت بر سلامت محصولات را در سه سطح دنبال می‌کنیم ضمن اینکه انجمن‌های تخصصی بازوان نظارتی سازمان غذا و دارو خواهند شد. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا، هدایت حسینی گفت: در دو سال اخیر تفاهم‌نامه‌های متعددی با انجمن‌های تخصصی به امضا رسیده و برخی امور به آنها واگذار شده است. از آنجا که صنایع تولیدی وسیعی در سراسر کشور مشغول فعالیت هستند، با این عمل و استفاده از توان علمی، تجربی و تخصصی انجمن‌ها، می‌توان حوزه نظارت بر زنجیره فرآورده‌های غذایی را افزایش داده و آن را متعادل نگه داریم.
وی ادامه داد: به رغم برخی شبهات که بیشتر هم رنگ شایعه دارد، مواد غذایی که تحت نظارت بهداشتی سازمان غذا و دارو و دانشگاه‌ها وارد چرخه مصرف می‌شوند به دلیل سه سطح نظارتی در برگیرنده کارخانجات و مراکز تولید، از صحت و سلامت کافی برخوردار هستند و درج نشان سازمان غذا و دارو بر آن به منزله تایید محصول است.
حسینی، سطح اول نظارت را حضور کارشناسان سازمان در واحد‌های صنعتی و رصد کامل مواد اولیه مورد استفاده در کارخانه، شرایط بهداشتی، خط تولید، تکنولوژی تولید و هر آنچه بدان امور باز می‌گردد معرفی کرد و افزود: قسمت بعدی نظارت طرحی است که به آن «کنترل در سطح عرضه» یا در اصطلاح تخصصی PMS می‌گویند. در این طرح کارشناسان ما به مثابه مردم عادی محصولاتی را از سطح عرضه خریداری و در آزمایشگاه مورد ارزیابی کیفیت و کنترل قرار می‌دهند تا اگر در فرآورده‌ای مورد مشکوکی دیده شد که در ارزیابی‌های قبلی لحاظ نشده بود نسبت به جمع آوری آن اقدام شود.
وی یادآور شد: سطح سوم که از نظر مدیر کل نظارت بر فرآورده‌های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو یکی از مهمترین و پایه‌ای‌ترین سطوح نظارت است توسط افراد تائید صلاحیت شده از سوی وزارت بهداشت که نامشان مسئولان فنی کارخانجات است صورت می‌پذیرد که دارای تحصیلات و تخصص لازم در خصوص ایمنی و سلامت غذا بوده در مقام ناظر فنی در مراکز تولید حضور دارند.
حسینی با تاکید بر اینکه سازمان غذا و دارو بر فعالیت این مسئولان فنی نظارت دارند، افزود: کارشناسان ما نتایج آزمایشات، کنترل‌های فنی و چک لیست‌های پر شده آنها را همواره مورد بازرسی قرار می‌دهند.
وی با یادآوری نقش مردم به عنوان یکی از بازوان اصلی نظارت که در سطح عرضه حضور دارند و در صورت مشاهده تخلف آن را با مسئولان مربوطه در میان می‌گذارند، ابراز کرد: اینها روش‌های نظارتی ما هستند و از این طرق می‌توانیم اطمینان حاصل کنیم که محصولات رسیده به دست مردم از سلامت کافی برخوردارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha