یکشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۸
کد خبر: 144831

سگ‌کشی یا آن‌گونه که به شکل رسمی بیان می‌شود، «اتلاف سگ‌های ولگرد»، چندین سال است در شهرهای بزرگ و کوچک کشور در حال اجراست؛ از رشت، کرج، زنجان و ارومیه تا ساری، سمنان، اهواز و چابهار. هرازگاه هم خبر شیوه اتلاف این جانوران در رسانه‌ها منتشر شده و واکنش‌برانگیز می‌شود.

سلامت نیوز: سگ‌کشی یا آن‌گونه که به شکل رسمی بیان می‌شود، «اتلاف سگ‌های ولگرد»، چندین سال است در شهرهای بزرگ و کوچک کشور در حال اجراست؛ از رشت، کرج، زنجان و ارومیه تا ساری، سمنان، اهواز و چابهار. هرازگاه هم خبر شیوه اتلاف این جانوران در رسانه‌ها منتشر شده و واکنش‌برانگیز می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شرق،در برخی شهرها، شهرداری با استخدام شکارچیان و استفاده از تفنگ شکاری اقدام به این کار کرد و در برخی دیگر، روش‌هایی مانند زنده‌گیری و سپس انتقال به محلی مخصوص برای کشتن با روش‌هایی مثل تزریق دارو... به کار گرفته شده آخرین خبرها پیرامون این موضوع درباره سگ‌کشی شیراز بود، آنچه باعث خبرسازشدن این ماجرا شد، انتشار ویدئوی کشتن سگ‌ها با تزریق اسید بود؛ موضوعی که واکنش تند و گسترده‌ای را در پی داشت. گروهی از حامیان محیط‌زیست و حیوانات، با برپایی تجمع اعتراضی جلوی شهرداری و اداره محیط‌زیست استان فارس در شهر شیراز، به این اقدام واکنش نشان دادند.


تعدادی از گروه‌ها و تشکل‌های فعال محیط‌زیستی هم در این رابطه با انتشار مطالبی در شبکه‌های اجتماعی اعتراض خود را به این موضوع اعلام کردند. درهمین‌شرایط روز گذشته پایگاه خبری سازمان محیط‌زیست کشور به ‌نقل از مدیر کل این سازمان در استان فارس، اعلام کرد «محیط‌زیست تا شناسایی و مجازات عوامل کشتار بی‌رحمانه سگ‌ها پیگیری لازم را انجام خواهد داد».

[quote-left]مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان فارس تأکید کرد: «کشتار بی‌رحمانه سگ‌ها که در شبکه‌های اجتماعی و خبری اطلاع‌رسانی شده است را مغایر حقوق حیوانات می‌دانیم و تا شناسایی و مجازات عوامل، پیگیری لازم را انجام خواهیم داد». [/quote-left]
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان فارس تأکید کرد: «کشتار بی‌رحمانه سگ‌ها که در شبکه‌های اجتماعی و خبری اطلاع‌رسانی شده است را مغایر حقوق حیوانات می‌دانیم و تا شناسایی و مجازات عوامل، پیگیری لازم را انجام خواهیم داد». حسینعلی ابراهیمی‌کارنامی، اظهار کرد: «در راستای حمایت از حیوانات، به موضوع کشتن سگ‌ها، که در شبکه‌های اجتماعی و خبری اطلاع‌رسانی شده است، پرداخته‌ایم. هرچند هنوز اطلاع دقیقی از مکان و زمان انجام این اقدام غیرانسانی و اشخاص مجری و آمران معدوم‌کردن سگ‌ها توسط تزریق ماده سمی در دست نیست و باید درباره اصالت فیلم منتشرشده هم کنکاش و بررسی شود و قطعا مرتکبین مورد پیگرد و مجازات قرار خواهند گرفت.»


به‌گفته مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان فارس، براساس قانون، معدوم‌سازی سگ‌های ولگرد و سایر حیوانات اهلی در شهرها برعهده شهرداری‌هاست و آن هم دستورالعمل مشخصی دارد که باید مطابق قانون اجرایی شود. وی با اشاره به بند ١٥ ماده ٥٥ قانون شهرداری‌ها، وظیفه نهادهای دیگر برای معدوم‌سازی سگ‌های ولگرد را یادآور شد و گفت: «وظیفه معدوم‌سازی و نظارت بر نحوه معدوم‌سازی به‌عهده محیط‌زیست نیست و در این زمینه کارگروه ویژه شهرستانی و استانی تصمیم می‌گیرد. براساس دستورالعمل سال ١٣٩٢ وزارت کشور، که به همه استان‌ها ارسال شده است، این وظیفه بر عهده شهرداری‌ها و دهیاری‌ها گذارده شده است که براساس آن کارگروهی به ریاست استانداری تشکیل و در آنجا هم شیوه‌نامه‌ای برای نظارت بر نحوه نگهداری سگ‌های گله و ولگرد تهیه شده است که باید براساس این شیوه‌نامه فعالیت‌ها در استان انجام شود.»


مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان فارس با تأکید بر اینکه باید اقدام فوری و عاجل برای پرهیز از تداوم این کار گرفته شود، ادامه داد: «برابر قانون و آخرین دستورالعمل‌ها، بخش‌نامه‌ای، ابلاغ شد و تکلیف هم برعهده شهرداری‌ها قرار دارد. براساس آن سگ‌ها باید زنده‌گیری‌شده و معاینه شوند و اگر بیماری مشخص شد، معدوم شوند که آن هم طبق قانون روش معدوم‌سازی مشخص شده است. عمل غیرانسانی و غیراخلاقی کشتن سگ‌ها در هرجا انجام شده باشد، خلاف مقررات بوده و قابل پیگیری است و ما ضمن اینکه با استانداری و مقامات انتظامی و قضایی استان در این‌باره مکاتبه کرده‌ایم، معاون فنی اداره کل محیط‌زیست استان فارس را مأمور پیگیری موضوع برای حمایت از حقوق حیوانات کرده‌ایم.»


علاوه بر این پایگاه خبری دیده‌بان حقوق حیوانات هم با انتشار خبر استفتا از ١٠نفر از مراجع بزرگ تقلید نوشت «رفتار عوامل شهرداری از منظر شرع اسلام مجاز نیست» براساس اطلاعات منتشرشده در این خبر آیات عظام حسین مظاهری، علوی گرگانی، بیات‌زنجانی، موسوی‌اردبیلی، روحانی، نوری‌همدانی، مکارم شیرازی، صانعی، حسینی‌شیرازی و غروی‌علیاری، به استفتایی به شرح زیر پاسخ دادند: «اخیرا افرادی تحت تأثیر موارد معدود گزارش بیماری حیوانات شهری، اقدام به تحریک ارگان‌هایی نظیر شهرداری نموده‌اند که باید برای مقابله با بیماری یا جلوگیری از خطر حیوانات شهری (نظیر سگ و گربه) آنها را معدوم نمود.


آیا کشتن و معدوم‌سازی یک گونه حیوان شهری با هدف «امحا» آن را به چنین بهانه‌ای مجاز می‌دانید؟ با توجه به اینکه گروه‌های حامی محیط‌زیست، اقداماتی داوطلبانه در جهت مداوای حیوانات انجام می‌دهند، آیا صرف هزینه امحا، جمع‌آوری و معدوم‌سازی (از قبیل ماشین‌آلات، تجهیزات، پرسنل و جوایز اهدایی به آنها برای کشتن هر حیوان) را برای درمان و واکسیناسیون این مخلوقات الهی روا می‌دانید؟ با توجه به حق و حقوق حیوانات برای زندگی، آیا اصولا معدوم‌سازی یا عقیم‌سازی پرهزینه این حیوانات را با هدف امحای یکی از گونه‌های مخلوقات الهی و حذف جلوه‌ای از جلوه‌های خلق خدا از شهرها مجاز می‌دانید؟ در صورت اصلاح روش دفع زباله، جمعیت این جانوارن به‌صورت طبیعی و زادآوری به‌صورت پایدار کاسته خواهد شد. آیا حذف فیزیکی آنها با تله، سم، گلوله و کلا انتخاب مرگ سخت را برای آنها روا می‌دانید؟»

[quote-right]اکثر مراجع تقلید در پاسخ به این استفتا اعلام کرده‌اند چنین اقدامی روا نیست و آن را جایز ندانستند. [/quote-right]
اکثر مراجع تقلید در پاسخ به این استفتا اعلام کرده‌اند چنین اقدامی روا نیست و آن را جایز ندانستند. به‌عنوان مثال آیت‌الله العظمی مکارم‌شیرازی به این استفتا اینگونه پاسخ دادند: «بسمه تعالی، تنها در صورتی این کار جایز است که واقعا احساس خطر از ناحیه آنها شود و راه دیگری جز این نباشد.» همچنین پاسخ آیت‌الله العظمی علوی‌گرگانی نیز به این شرح است: «بسمه تعالی، معدوم‌سازی حیوانات و امحای آنان به‌وسیله‌های مختلف به بهانه حفظ بهداشت و محیط‌زیست با توجه به امکان تدبیرات دیگر برای حفظ بهداشت و محیط‌زیست جایز نیست. البته ازبین‌بردن برخی حیوانات خاص که موجب اذیت هستند بدون امحای نسل آنان جایز است.»
براساس اطلاعات منتشرشده در سایت بهداشت محیط ایران دستورالعمل کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد، بهمن سال ١٣٨٧ در ستاد مرکزی کنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری به انسان در سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور تصویب شد و از سوی نیکزاد، معاون هماهنگی امور عمرانی وقت وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور برای اجرا از سوی شهرداری‌ها و دهیاری‌های سراسر کشور به استانداری‌ها ابلاغ شده است. دستورالعمل کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد پس از حدود یک سال جلسات و بحث و تبادل‌نظر نمایندگان سازمان‌های عضو ستاد مرکزی کنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری به انسان که به میزبانی دفتر هماهنگی خدمات شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور برگزار شد، تصویب شد.


اهداف تهیه این دستورالعمل عبارت است از کنترل بیماری‌های قابل‌انتقال بین حیوان و انسان از طریق شناسایی کانون تجمع سگ‌های ولگرد و کنترل جمعیت آنها با انتخاب روش مناسب و ارتقای سطح آگاهی‌های عمومی درخصوص رعایت اصول بهداشتی در مواجهه با حیوانات مزاحم با اولویت سگ‌های ولگرد. بااین‌حال مشخص نیست براساس کدام تصمیم شیوه‌هایی مانند کشتار خیابانی با تفنگ یا ترزیق اسید به بدن این جانوران برای معدوم‌سازی آنها به کار گرفته می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha