قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: معتادان متجاهر ۴۰ درصد جرایم خرد را در سطح کشور به خود اختصاص می‌دهند که همین امر باعث افزایش ناامنی در جامعه است.

سلامت نیوز: قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: معتادان متجاهر ۴۰ درصد جرایم خرد را در سطح کشور به خود اختصاص می‌دهند که همین امر باعث افزایش ناامنی در جامعه است. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در نخستین نشست خبری ستاد مبارزه با مواد مخدر در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره جمع آوری معتادان متجاهر گفت: یکی از نگرانی های مردم حضور معتادان متجاهر در سطح خیابان و معابر است. در تهران و کلانشهرها با مشارکت شهرداری اقدامات مناسبی برای جمع آوری این معتادان انجام داده ایم تا جایی که سال گذشته مقرر شد شهرداری تهران برای ۶ هزار و ۸۰۰ نفر فضا اختصاص دهد که تاکنون از این میزان تنها ۲ هزار نفر فضا از سوی شهرداری محقق شده است.
جزینی افزود: اکثر معتادانی که به ما مراجعه می کنند، بی خانمان هستند و تلاش می کنیم این افراد بی خانمان را نگهداری کرده و علاوه بر درمان به آنها حرفه آموزی نیز صورت پذیرد.
قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه در اکثر کلانشهرها افزایش ظرفیت مراکز نگهداری معتادان در دستور کار قرار گرفته است، افزود: امیدواریم بتوانیم طی ۶ ماه آینده ظرفیت نگهداری معتادان را به دو ۲ برابر افزایش دهیم.
وی با اعلام اینکه معتادان متجاهر مقام اول انجام جرایم خرد را به خود اختصاص داده اند، اضافه کرد: بر طبق آمارهای موجود ۴۰ درصد جرایم خرد از قبیل سرقت های داخل ماشین، دخل‌زنی و سرقت از صندوق‌های صدقات از سوی معتادان متجاهر انجام می شود و ساماندهی و افزایش مراکز کاهش آسیب از جمله برنامه های جدی ستاد مبارزه با مواد مخدر در سال ۹۴ است.
جزیمی برخورد با خرده فروشان، ساماندهی معتادان متجاهر همچنین توزیع اقلام بهداشتی برای کاهش آسیب های اجتماعی و جلوگیری از بیماری‌های واگیردار را در بین معتادان را به عنوان برنامه های ستاد در طول سال جاری عنوان کرد و تصریح کرد: برای افزایش امنیت مرزها نیز برنامه‌های ویژه ای داریم تا جایی که در طول سال گذشته توسط سازمان‌های مقابله‌کننده ۱۳۰ کیلومتر جاده مرزی، ۴۴ برجک و ۵ گروهان مرزی به ساختار و کنترل مرز افزوده شده است تا با تقویت مرزها از ورود مواد مخدر به داخل کشور جلوگیری شود.
قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه اعتبارات در نظر گرفته شده برای انسداد مرزها در طول سال جاری همانند سال گذشته ادامه دارد، افزود: کنترل شدید مرزها جزء برنامه های ویژه ستاد در امر مبارزه با ورود مواد مخدر به داخل کشور است.
وی همچنین درباره آمار دانشجویان و دانش آموزان معتاد در سطح کشور نیز گفت: در حال حاضر ۲.۶ درصد دانشجویان طبق آخرین آمار مصرف‌کننده مواد مخدر هستند که از این میزان ۱.۱ درصد شیشه مصرف می کنند. همچنین برابر آمار اعلام شده تنها یک درصد از دانش آموزان به مصرف مواد مخدر گرایش دارند.
جزینی همچنین با اعلام هشدار درباره افزایش مصرف مخدر گل در بین شهروندان تصریح کرد: سرمنشأ ماده مخدر گل همان گیاه شاهدانه است، اما خیلی از مصرف‌کنندگان و همچنین بسیاری از شهروندان باور نمی کنند که این ماده گیاهی اعتیادآور باشد در صورتی که طبق اعلام نتایج ستاد مبارزه با مواد مخدر، مصرف این ماده مخدر که در بین جوانان نیز افزایش پیدا کرده، منشأ خطرات بسیار زیادی است که فرد را در طول دوران مصرف به بیماری های صعب‌العلاج گرفتار می کند.
قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر همچنین وجود مخدر کروکودیل در کشور را رد کرد و افزود: این ماده مخدر وحشتناک بیشتر در کشورهای روسیه و شمال اروپا مصرف می شود و مصرف‌کننده آن در طول یکسال با عوارض وحشتناکی از جمله جدا شدن پوست و گوشت از استخوان روبرو شده و به طرز فجیعی فوت می کند.
وی همچنین درباره محدودیت توزیع و مصرف پیشتازهای مواد مخدر در کشور گفت: سه لیست مواد شبه مخدری و پیشتازها در اواخر سال گذشته در کمیته قضایی مجمع تشخیص مصلحت نظام توسط وزارت بهداشت و با همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر آماده و کلیات آن به تصویب رسیده که اخیرا تقاضا کرده ایم این لیست ها در صحن علنی هم به تصویب برسد تا شاهد تشدید کنترل ورود و خروج مواد مخدر به کشور قرار گیریم.
جزیمی همچنین درباره  موضوع پول‌شویی و اقدامات قانونی در این زمینه نیز خاطر نشان کرد: در اواخر سال ۷۶ این قانون تصویب شد و پیگیری لازم را  انجام دادیم تا دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر عضو شورای پول‌شویی سازمان ملل شود. همچنین به دنبال آن هستیم تا قانون پول‌شویی را اصلاح کنیم که در همین زمینه نیز کمیته ای تشکیل شده و در حال حاضر در سطح خرده فروشی در کشور روزانه چیزی در حدود ۲۰ میلیارد تومان پول در گردش است.
قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه این میزان گردش بالای پول اقتصاد سالم را دچار لغزش می‌کند، تصریح کرد: برابر گزارش سازمان ملل، فعالیت قاچاقچیان در روسیه با ۱۸ میلیارد تومان گردش مالی، در اروپا با ۱۳ میلیارد تومان، چین ۷.۳ میلیارد تومان و آمریکا ۸ میلیارد تومان در طول سال همراه است.
جزینی در پایان قیمت تمام شده یک گرم هروئین در افغانستان را ۲.۴ دلار و در انگلستان ۶۳.۳ دلار اعلام کرد و گفت: یک گرم تریاک در افغانستان ۱۰ سنت ارزش دارد، اما در انگلستان ۱۵.۸ دلار به فروش می رسد. این میزان افزایش قیمت نقش پررنگ مافیای مواد مخدر را در ترانزیت مواد مخدر و پول های هنگفتی که در این زمینه به دست می آید، نشان می دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha