سیب‌زمینی، پیاز ، کاهو، خیار، گوجه فرنگی، سیب درختی و برنج هفت محصول پر مصرف کشاورزی هستند که بر اساس نتایج پایش‌های سازمان غذا و دارو در 10 نقطه کشور، میزان باقیمانده کودهای شیمیایی و سموم در آنها بیش از حد مجاز وزارت بهداشت اعلام شده است.

سلامت نیوز:سیب‌زمینی، پیاز ، کاهو، خیار، گوجه فرنگی، سیب درختی و برنج هفت محصول پر مصرف کشاورزی هستند که بر اساس نتایج پایش‌های سازمان غذا و دارو در 10 نقطه کشور، میزان باقیمانده کودهای شیمیایی و سموم در آنها بیش از حد مجاز وزارت بهداشت اعلام شده است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، مدیرکل نظارت بر فرآورده‌های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو، با اشاره به اجرای طرح پایلوت بررسی باقی مانده سموم و کودهای شیمیایی در هفت محصول کشاورزی پرمصرف از اول سال 93 در کشور گفت: در برنامه پایش ملی بررسی باقیمانده سموم و کودهای شیمیایی مشخص شد، میزان مجاز کودهای شیمیایی در سیب زمینی، پیاز و کاهو و همچنین باقیمانده سموم روی خیار، گوجه فرنگی، سیب درختی و برنج بالاتر از حد مجازی است که در وزارت بهداشت تعیین کرده‌ایم.


به گفته دکتر هدایت حسینی، میزان باقیمانده کودها و سموم این هفت محصول متفاوت بوده است، ولی اعداد در حدود ۸ تا ۱۰ درصد باقی مانده سموم، در بین محصولات مختلف و همچنین استان‌های مختلف، متفاوت است. مدیرکل نظارت بر فرآورده‌های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه، تولید محصول سالم از وظایف سازمانی وزارت جهاد کشاورزی است گفت: اطلاعات ریز این پایش را به وزارت جهاد کشاورزی خواهیم گفت تا بدانند در کدام نقاط کشور، باقیمانده سموم و کودها کمتر و بیشتر بوده است تا بتوانند با مدیریت بهتری، برای اقدامات خود برنامه‌ریزی کنند. دکتر حسینی با اشاره به اولویت‌بندی سازمان غذا و دارو برای بررسی و پایش محصولات کشاورزی پرمصرف، گفت: هندوانه، سبزی‌های تازه خوری و میوه‌هایی که سرانه مصرف بالاتری دارند و احتمال مصرف کود در آنها بیشتر است، اولویت‌بندی می‌شوند و به عنوان محصولات جدید مورد پایش در فاز بعدی برنامه اضافه می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha