کارشناس مسئول سلامت دهان و دندان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه برای ارتقای شاخص سلامت دهان و دندان طرح‌های بسیاری در حال اجراست، گفت: البته نگرش مردم نسبت به این مقوله نیز باید تغییر کند.

سلامت نیوزکارشناس مسئول سلامت دهان و دندان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه برای ارتقای شاخص سلامت دهان و دندان طرح‌های بسیاری در حال اجراست، گفت: البته نگرش مردم نسبت به این مقوله نیز باید تغییر کند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر رضا افضلی‌نسب با بیان این مطلب گفت: عمده مردم هنوز بر این موضوع که سلامت دهان و دندان برای وجودشان مفید است، اعتقادی ندارند و تا زمانی که این ذهنیت ارتقا نیابد، مطمئن باشید هیچ اتفاقی در زمینه ارتقای سلامت دهان و دندان نمی‌افتد.
کارشناس مسئول سلامت دهان و دندان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه تنها 10 درصد افراد جامعه ارزش نخ دندان کشیدن را می‌دانند و مابقی به این فایده واقف نیستند، گفت: هنوز که هنوز است مردم نخ دندان کشیدن را امری لوکس و تشریفاتی می‌دانند که ایراد کار هم همین جاست.
افضلی نسب، اطلاع رسانی و آگاه‌سازی جامعه نسبت به بهداشت دهان و دندان را مهم دانست و گفت: تشکیل کمیته آموزشی با حضور ارگان‌هایی چون صدا وسیما، آموزش و پرورش و ارشاد جهت برنامه‌ریزی در راستای افزایش آگاهی‌های جامعه ضروری است.
وی خاطرنشان کرد: همان طور که برای ارائه دهندگان خدمت موضوع ارتقای سلامت دهان و دندان جامعه باید دارای اهمیت باشد، گیرندگان خدمت نیز باید نسبت به این موضوع آگاهی داشته باشند.
افضلی نسب بیان کرد: بر اساس آمارها، هر فرد 12 سال به بالا حداقل پنج دندان خراب و پوسیده دارد و افزایش پوسیدگی به دلیل مصرف مواد غذایی چون انواع شیرینی‌ها، پیتزا، چیپس و پفک و استفاده نکردن از نخ دندان و مسواک است.
این کارشناس مسئول سلامت دهان و دندان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در ادامه گفت: طرح‌هایی برای ارتقای سلامت دهان و دندان و ارائه خدمات پیشگیری برای جمعیت زیر 14 سال از سال گذشته در کشور در حال اجراست.
وی درباره پوسیدگی دندان در کودکان گفت: از لحظه‌ای که کودک به دنیا می‌آید، بحث بهداشت دهان و دندان نیز آغاز می‌شود و باید به کودکان آموزش استفاده از نخ دندان و مسواک را داد.
این کارشناس مسئول سلامت دهان و دندان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به سهم بالای جیب مردم در پرداخت هزینه‌های دندانپزشکی بیان کرد: خدمات دندان‌پزشکی پرخرج و پرهزینه است.
افضلی نسب گفت: بر اساس تحقیقاتی که قبلا انجام شده، پوسیدگی دندان در خانواده‌های مرفه بیشتر است؛ چراکه مصرف مواد غذایی مانند چیپس و پفک ، پیتزا و... در این قشر بیشتر است.
این دندان‌پزشک در ادامه چند توصیه علمی را ارائه کرد و گفت: بهترین زمان نخ دندان کشیدن شب قبل از خواب است و دیدگاه اخیر عنوان شده صبح‌ها بعد از بیدار شدن از مسواک استفاده شود.
وی در مورد ویژگی‌های خمیر دندان مناسب نیز گفت: بهترین خمیردندان آن است که خوش طعم باشد، ماندگاری خوبی داشته باشد و مواد ساینده آن هم بیشتر از حد مجاز نباشد و دارای فلوراید نیز باشد.
این کارشناس مسئول سلامت دهان و دندان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه برند خمیر دندان مهم نیست، گفت: در هر مرتبه خرید خمیر دندان بهتر است نوع و برند آن را تغییر دهیم؛ چراکه اگر همیشه از یک مارک استفاده کنیم میکروب‌های دهان نسبت به آن خمیر دندان مقاوم می‌شود. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha