یکشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۳
کد خبر: 144876

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی، عنوان کرد: با وجود شیوع رو به گسترش دیابت در کشور نیمی از مبتلایان از بیماری خود بی‌اطلاع هستند.

سلامت نیوز:رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی، عنوان کرد: با وجود شیوع رو به گسترش دیابت در کشور نیمی از مبتلایان از بیماری خود بی‌اطلاع هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا، دکتر ایرج خسرونیا، در آستانه برپایی بیست و ششمین کنگره سالانه جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران که 15 تا 18 اردیبهشت ماه امسال در مرکز همایش‌های رازی برگزار می‌‌شود با اعلام این خبر گفت: هم اینک شیوع دیابت در کشور روزانه در حال افزایش است، که این امر ارتباط نزدیکی با شیوه غلط تغذیه و سبک زندگی دارد.

وی با توجه به اینکه ابتلا به دیابت معمولا تا 10 سال عارضه‌ای را به همراه ندارد، تصریح کرد: پس از این مدت مبتلایان به دیابت دچار عوارض کلیوی، چشمی، قلبی و عروقی می‌شوند که زمان مناسب برای درمان آنان از دست رفته است.

به گفته خسرونیا؛ به غیر از افرادی که از بیماری خود آگاهی ندارند، حتی افرادی که از بیماری خود مطلع هستند، نیز متاسفانه به دلیل آموزش ندیدن از عوارض دیابت اطلاع ندارند.
وی با تاکید بر نقش پیشگیری در ابتلا به دیابت، تصریح کرد: بی‌توجهی به امر پیشگیری یکی از دلایل شیوع دیابت در کشور است که لزوم آموزش در این زمینه به شدت احساس می‌شود.

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی اظهار کرد: آموزش به پزشکان و مردم از وظایف انجمن‌های علمی است و با توجه به اهمیت موضوع دیابت، بخش مهمی از سخنرانی‌ها و سمپوزیوم‌های کنگره امسال انجمن متخصصان داخلی به این موضوع اختصاص یافته است.

وی ادامه داد: به دلیل آموزش ندادن به مردم، شاهد هستیم افراد پس از، از کار افتادن کلیه‌ها و نیاز به دیالیز یا نابینایی تازه به فکر بیماری خود می‌افتند. این در حالیست که وقتی دیابت آثار مخرب خود را اینگونه بروز می‌دهد هم نمی‌توان اقدام درمانی مناسبی انجام داد. وجود این افراد بار مالی زیادی به سیستم سلامت جامعه تحمیل می‌کند.

دکتر خسرونیا با تاکید بر امر پیشگیری به ویژه از طریق آموزش، خاطرنشان کرد: ضروری است افراد هر 6 ماه یکبار برای انجام معاینات کامل پزشکی به مراکز درمان مراجعه کنند و در صورتی که قند خون آنان بالاتر از 150 بود، حتما زیر نظر پزشک از رژیم غذایی مناسبی پیروی کنند.

وی گفت: با توجه به اینکه نوشیدن آب زیاد، تکرر ادرار و پر ادراری و عطش زیاد از نشانه‌های دیابت به شمار می‌رود، ضروری است افراد به محض مشاهده این عوارض هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha