بررسیهای کارشناسان و مسئولان اجرایی در حوزه محیط زیست نشان می دهد آلودگی هوای تهران نه تنها رنگ و بوی گیاهان در تهران را از بین برده بلکه موجب مهاجرت کلاغها از پایتخت شده است.

مهاجرت کلاغها از تهران در شرایطی اتفاق می افتد که پیش از این در جریان افزایش آلودگی هوا در روزهای نخست دی ماه امسال بسیاری از پرندگان نظیر بلبل، توکا و قمری از تهران رفته و کلاغها و زاغها به علت مقاومت بالایی که در برابر آلودگی هوا دارند ماندگار شده بودند که اخیراً آنها نیز تاب آلودگی هوا را نیاورده و به مناطق دیگری مهاجرت کردند.

رئیس محیط زیست تهران در گفتگو با خبرنگار مهر در حالی از مهاجرت کلاغها از تهران ابراز نگرانی می کند که به گفته وی این موضوع نشانه یک فاجعه در اکوسیستم  شهری بوده و در صورت ادامه این روند دیگر گونه های پرندگان نیز دچار این سرنوشت شده و روزی خواهد رسید که تهران جز برجهای بلند چیز دیگری نخواهد بود و این شهروندان را از محیط زیست جدا و تحمل آن را سخت خواهد کرد.محمدباقر صدوق با تاکید بر این نکته که مهاجرت کلاغها ابعاد پنهان دیگری نیز دارد می گوید: این موضوع صرفاً معلول عامل آلودگی هوا نبوده و این تنها عامل فراری شدن گونه های پرندگان و کلاغها نیست هر چند این مسئله از مهمترین عوامل آن محسوب می شود چرا که در پی توسعه ارضی و قد کشیدن برجها در شهر باغها از بین رفته و ادامه حیات پرندگان در شهر را غیر ممکن ساخته است.

این کارشناس محیط زیست می افزاید: وجود کلاغها در شهر آنهم در شرایطی که گونه های مختلف پرندگان از شهر رفته یا می روند به عنوان یک نقطه امید برای زیست جانوران در شهر بوده ولی اکنون با مهاجرت آنها این امیدواری در مورد آنها کمرنگ تر شده و نگرانی ما از انهدام محیط زیست شهری عمیق تر می شود.

به گزارش مهر، محمد باقر صدوق درحالی از نگرانیهای کارشناسان محیط زیست از مهاجرت گونه های پرندگان سخن می گوید که از دیدگاه جمشید منصوری استاد دانشگاه و  که جامعترین کتاب را در خصوص پرندگان نوشته این موضوع از بعدی دیگر به انقراض گونه های پرندگان می انجامد چرا که با دور شدن از شهر مورد تهاجم حیوانات قرار گرفته و از بین می روند.

این کارشناس محیط زیست در خصوص مهاجرت کلاغها از تهران می گوید: البته آنها از نقاط آلوده شهر دور و در نقاط پاکیزه تر آن مستقر شده اند به گونه ای که در مناطقی از تهران شاهد افزایش تعداد کلاغها و زاغیان هستیم و این موضوع تعادل اکوسیستم شهری را به هم می زند.

منصوری می افزاید: ساخت و ساز و از بین رفتن باغات موجب بروز این اتفاق شده و این در حالی است که آلودگی هوا این موضوع را دامن می زند و چنانکه این روند ادامه پیدا کند هیچ پرنده ای در تهران زیست نخواهد کرد.

بر اساس اظهارات این کارشناس محیط زیست و برخی دیگر مهاجرت و عدم تعادل در پراکندگی کلاغها هشداری است بر انقراض گونه های مختلف پرندگان که آلودگی هوا عامل اصلی آن است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha