در شهرستان دلفان استان لرستان روش مدرنی برای دفع فاضلاب های شهری استفاده می شود که در راستای این طرح، فاضلاب آلوده با سرازیر شدن به رودخانه های این شهرستان به بطن زندگی شهری در دلفان بازمی گردد.

گلایه های بی شمار شهروندان دلفانی و انتقاد از وضعیت دفع فاضلاب شهری در این منطقه لرستان شاید مجال تامل بیشتری برای مسئولان را می طلبد.

شهروندان نورآبادی معتقدند که وضعیت رودخانه های وسط این شهرستان باید هر چه سریع تر ساماندهی شود و مهمترین علت آلودگی یعنی ورود فاضلاب های شهری به این رودخانه ها باید توسط مسئولان مورد بازنگری قرار قرار گیرد.

این شهروندان با تاکید بر اینکه ورود فاضلاب و آلودگی های ناشی از آن موجب به خطر افتادن سلامتی مردم به ویژه کودکان در ناحیه شده است بر ضرورت ایجاد تصفیه خانه فاضلاب و سیستم جمع آوری مدرن فاضلاب در دلفان تاکید کردند.

این در حالی است که کار احداث تصفیه خانه فاضلاب شهرستان دلفان بیش از هشت سال پیش یکبار آغاز شد که با کمترین پیشرفت به دلایلی که توسط مسئولان کمبود اعتبار عنوان شد تعطیل و به فهرست دیگر پروژه های نیمه تمام در لرستان پیوسته است.

شبکه جمع آوری فاضلاب در شهرستان دلفان استان لرستان 105 کیلومتر طول دارد که شامل شبکه های فرعی و اصلی و همچنین خطول انتقال است. بیش از 96 درصد شهر نورآباد تحت پوشش شبکه فاضلاب است و فاضلاب در وسط شهر جمع آوری می شود.

این فاضلاب که از سطح 96 درصد شهر نورآباد جمع آوری می شود یکجا وارد رودخانه وسط شهر نورآباد شده و سلامت مردم را در معرض خطر قرار داده است.

راهی جز دفع فاضلاب به داخل رودخانه نداریم!/ اعتباری برای احداث تصفیه خانه فاضلاب منظور نشده است

رئیس اداره آب و فضلاب شهرستان دلفان در این رابطه در گفتگو با مهر در این شهرستان اظهار داشت: مهمترین مشکل شهرستان نورآباد نبود تصفیه خانه فاضلاب است به طوریکه فاضلاب جمع آوری شده در این شهر وارد رودخانه می شود و در حال حاضر نیز ما راهی جز دفع فاضلاب به رودخانه "بادآور" نداریم.             نادر بهرامی با تاکید بر اینکه در حال حاضر فاضلاب بیشتر مناطق شهر توسط شبکه های جمع آوری فاضلاب جمع می شود، عنوان کرد: در حال حاضر زمین احداث تصفیه خانه فاضلاب به مساحت 14 هکتار در نورآباد تملک شده و دیوار محوطه این تصفیه خانه نیز ساخته شده است ولی به دلیل کمبود اعتبار سایر مراحل احداث این تصفیه خانه هنوز در هاله ای از ابهام قرار دارد.

وی ادامه داد: برای شهری که بالای 90 درصد فاضلاب آن جمع آوری می شود و تحت پوشش شبکه فاضلاب فاضلاب است شایسته و مناسب نیست که تصفیه خانه فاضلاب نداشته باشد.

این مسئول با تاکید بر اینکه زمان مشخصی برای احداث تصفیه خانه دلفان قابل اعلام نیست، افزود: ایجاد تصفیه خانه در شهرستان دلفان نیازمند همت همه مسئولین و تلاش جدی تر مسئولان ارشد شهرستان است.

وی همچنین از دیگر برنامه های این شرکت برای دفع فاضلاب این شهرستان خبر داد و افزود: شرکت آبفا شهرستان دلفان در نظر دارد با ایجاد ایستگاه پمپاژ نسبت به جمع آوری فاضلاب از سطح شهر اقدام و این فاضلاب را به خارج از شهر انتقال دهد.

بهرامی میزان اعتبار مورد نیاز برای اجرای این ایستگاه پمپاژ را حدود 2 میلیارد تومان عنوان کرد و ابراز امیدواری کرد: عملیات اجرایی این ایستگاه پمپاژ فاضلاب از ابتدای سال 88 آغاز شود.

رئیس اداره آب و فضلاب شهرستان دلفان همچنین پیرامون عدم اجرای شبکه فاضلاب در ورودی شهر نورآباد، افزود: در حال حاضر منطقه ورودی شهر نورآباد فاقد شبکه فاضلاب است که طرح ایجاد شبکه فاضلاب در این منطقه نیز آماده واگذاری به مشاور بوده که در سال آینده نسبت به اجرای آن اقدام خواهد شد.

کلنگ احداث تصفیه خانه دلفان 8 سال پیش به زمین خورد/ برای احداث تصفیه خانه در دلفان بودجه ای نداریم

معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب استان لرستان نیز در این رابطه به خبرنگار مهر در خرم آباد، گفت: عملیات ساخت تصفیه خانه در شهرستان دلفان از سال 80-79 آغاز شده که تاکنون به دلیل عدم تامین اعتبار بلاتکلیف مانده است.          علیرضا کاکاوند با بیان اینکه برای بودجه سال آینده بیش از 5 میلیارد تومان برای احداث این تصفیه خانه به وزارت پیشنهاد شده است، عنوان کرد: متاسفانه از این میزان اعتبار تنها 560 میلیون تومان آن به تصویب رسیده است.

وی با اشاره به اینکه از مدت ها پیش فاضلاب این شهرستان در رودخانه ریخته می شده است، تصریح کرد: به دلیل کمبود اعتبارات و وضعیت تخصیص بودجه برنامه ای برای احداث تصفیه خانه در شهرستان دلفان نداریم.

معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب استان لرستان یادآور شد: در صورت تامین اعتبار مورد نیاز برای ایجاد تصفیه خانه فاضلاب شهرستان دلفان این شرکت مشکلی برای احداث این تصفیه خانه نخواهد داشت.

کاکاوند با بیان اینکه بیش از 90 درصد فاضلاب خانگی شهرستان دلفان از طریق شبکه جمع آوری می شود، یادآور شد: در حال حاضر تنها 25 درصد شبکه فاضلاب اجرا شده در دلفان مدرن است.

وی همچنین پیرامون احداث ایستگاه پمپاژ فاضلاب در این شهرستان، خاطر نشان کرد: تا پایان امسال مناقصه احداث این ایستگاه پمپاژ برگزار می شود که در سال آینده این ایستگاه اجرایی خواهد شد.

به هر حال با توجه به کند بودن روند اجرایی پروژه های بخش فاضلاب در لرستان و اهمیتی که این پروژه ها در مواجه با سلامتی مردم دارد ضروری است وزارت نیرو توجه بیشتری در خصوص تامین اعتبار این پروژه ها لحاظ کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha