دوشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۱
کد خبر: 144943

بسیاری از افراد به دلیل مشغله های کاری دچار کم خوابی می شوند. با این حال علایم کم خوابی چندان شناخته شده و آشکار نیست؛ مثلاً بیقراری یکی از علایم شایع کم خوابی است که به آن چندان توجهی نمی شود.

سلامت نیوز: بسیاری از افراد به دلیل مشغله های کاری دچار کم خوابی می شوند. با این حال علایم کم خوابی چندان شناخته شده و آشکار نیست؛ مثلاً بیقراری یکی از علایم شایع کم خوابی است که به آن چندان توجهی نمی شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، در ادامه مطلب به چند علامت کم خوابی اشاره می کنیم.

۱ - با خودکار در دست بازی می کنید و پا را به زمین می زنید

زمانی که عضله ها را حرکت می دهید، به مغز برای هوشیار ماندن پیام ارسال می شود. بنابراین اگر بیقرارید و دائم وول می زنید و احساس می کنید که نمی توانید آرام بنشینید و ترجیح می دهید از جا بلند شوید، در واقع به دنبال راهی هستید تا مغز بیدار بماند.

۲ - چرت زدن

زمانی که دچار خستگی مفرط می شوید، بخشی از مغز که توجه و زمان واکنش را کنترل می کند، از پردازش اطلاعات جدید باز می ماند و چرت بسیار کوتاهی خواهید داشت. این چرت می تواند به مدت نیم ثانیه باشد و حتی متوجه آن هم شوید. برای بررسی این که آیا مغز به خواب نیاز دارد، در یک اتاق تاریک و ساکت بنشینید و برای ۵ دقیقه ساعت را کوک کنید، در حالی که یک مداد در دست دارید. با آرامش کامل بنشینید و نفس بکشید. رها شدن مداد از دست، بیانگر این است که مغز نیاز به خواب دارد.

۳ - در زدن کارت ورود و خروج، متعادل نگه داشتن فنجان قهوه و خارج شدن از در قبل از این که مجدد بسته شود، مشکل پیدا کرده اید؛ انجام دادن ترکیبی از کارهای ساده، به طور منظم و در محدوده زمانی معین، آزمایش مناسبی است برای محک زدن توانایی شما در مواقع کم خوابی.

نتایج بررسی ها نشان می دهد ناهماهنگی حرکات در فردی که خواب شبانه کافی نداشته است همانند یک فرد مست است که ۱۰ درصد الکل محلول در خون او وجود دارد.

۴ - برخورد غیرعادی در هنگام صرف صبحانه

کم خوابی در رفتار فرد تأثیر می گذارد.

در این موارد فرد واکنش غیرمعقولی از خود نشان می دهد. مثلاً کوچک ترین و بی اهمیت ترین چیز باعث خنده وی می شود یا قهوه ای که هر روز صبح می نوشد آن روز برای وی طعم فوق العاده ای پیدا می کند و... . در این روزها فرد دچار خلق و خوی متفاوتی می شود.

۵ - در طول روز روحیه حساس پیدا می کنید

با ضعیف شدن سیستم تنظیم کننده عواطف، کنترل و بروز احساسات سخت تر می شود به عنوان مثال دیگر انتقادپذیر نیستید و شاید دست به کاری بزنید که ساعتی بعد باعث پشیمانی شما شود. بی خوابی ۲ روز متوالی با کاهش تمرکز و تمایل نداشتن برای حل کردن مشکل همراه است به همین دلیل است که افرادی که کمبود خواب دارند، نسبت به زمانی که خواب کافی دارند، زود رنج، کم تحمل و خود خواه می شوند.

۶ - بدن تمایل زیادی به مصرف کربوهیدرات پیدا می کند

با کم خوابی، میزان هورمون کاهش اشتها کم می شود و میزان تولید هورمون های گرلین که افزایش دهنده گرسنگی است، زیاد می شود. بنابراین فرد به ماده غذایی انرژی زا که سریع به دست می آید، تمایل پیدا می کند.

کم خوابی احساس گرسنگی شدید ایجاد می کند. خوردن صبحانه طی یک ساعت پس از بیدار شدن از خواب، باعث افزایش هوشیاری و بهبود عملکرد شناختی می شود. پس اگر باید کربوهیدرات مصرف کنید، از نوع مناسب آن مانند جودوسر استفاده کنید.

۷ - دیر به خواب رفتن

اغلب اوقات به خود قول می دهید شب به موقع بخوابید اما با گذشت زمان احساس می کنید که می توانید چند ساعت دیگر هم بیدار بمانید و این امر باعث می شود صبح خواب بمانید. بنابراین در زمان مناسب به رختخواب بروید زیرا زود خوابیدن، راحت تر از به زور بیدار شدن از خواب است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha