دوشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۲
کد خبر: 144960

مردم در سرتاسر دنیا در جنبه‌های گوناگون، از مذهب گرفته تا عقاید سیاسی، با یکدیگر اختلاف دارند، ولی یکی از وجوه اشتراکی که قادر است همه افراد از قبایل و ملیت‌های مختلف را گرد هم بیاورد خوراک است؛ چیزی که همه ما-فارغ از مذهب یا باور سیاسی‌مان- برای زنده ماندن و شکوفا شدن به آن نیاز داریم. در حقیقت یک وعده خوراک خوب، نه‌تنها بر جسم ما، بلکه بر تمام خلق و خو و روحیات ما تاثیر می‌گذارد.

خوردنی هایی که شما را شاد می‌کنند

سلامت نیوز: مردم در سرتاسر دنیا در جنبه‌های گوناگون، از مذهب گرفته تا عقاید سیاسی، با یکدیگر اختلاف دارند، ولی یکی از وجوه اشتراکی که قادر است همه افراد از قبایل و ملیت‌های مختلف را گرد هم بیاورد خوراک است؛ چیزی که همه ما-فارغ از مذهب یا باور سیاسی‌مان- برای زنده ماندن و شکوفا شدن به آن نیاز داریم. در حقیقت یک وعده خوراک خوب، نه‌تنها بر جسم ما، بلکه بر تمام خلق و خو و روحیات ما تاثیر می‌گذارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هفته نامه زندگی مثبت، بسیاری از خوراکی‌ها هستند که بر میزان شادمانی ما اثر می‌گذارند که به 2 مجموعه اصلی تقسیم شده‌اند و به اصطلاح «خوراک‌های شاد» خوانده می‌شوند. این غذاها از نظر فیزیولوژیکی تاثیر‌گذارند چون شامل مقادیر بالایی از انواع ویتامین و مواد معدنی هستند که در تولید و آزادسازی سروتونین نقش اساسی دارند. به اعتقاد دانشمندان علم عصب‌شناسی، سروتونین مهم‌ترین عامل ایجاد احساس سرخوشی است. از طرف دیگر خوراکی‌های آرام‌بخش (یا همان قاقا لی‌لی‌های دوران کودکی!) از نظر روانی هم خالی از فایده نیستند. برای مثال اگر کلوچه شکلاتی دست‌پخت مادرتان شما را، به مثابه یک کودک، سر ذوق می‌آورده، اکنون به‌عنوان یک بزرگسال، تکرار کردن همان روش پخت که از مادر آموخته‌اید، می‌تواند مانند افسونی معجزه‌گر، در پایان یک روز سخت و پر تنش، حالتان را سر جا بیاورد چراکه برایتان یادآور همان کِیفی است که در آن دوران از خوردن این کلوچه‌ها می‌بردید. پس با وجود این همه مزیت، چرا در تمام وعده‌های غذایی‌مان این «خوراک‌های شاد» را نمی‌گنجانیم؟ برخی از انواع این خوراک‌ها شدیدا مورد انتقاد قرار می‌گیرند از این نظر که غذاهای سالمی نیستند چراکه سرشار از کالری و چربی هستند و قطعا در درازمدت نتیجه شادی‌بخشی را برایتان در پی نخواهند داشت! اما خوشبختانه می‌توان با اندکی تغییر در روش پخت، کاری کرد که علاوه بر طعم دلچسب، خواص تغذیه‌ای قابل‌قبول و از نظر احساسی و روانی هم فواید موثری داشته باشد.

در ادامه 2 خوراک به شما معرفی می‌کنیم که به همان اندازه طعم خوشایندشان، احساس خوشایندی را نیز در شما ایجاد می‌کنند:


ماکارونی و پنیر

اگرچه ماکارونی طعم مورد علاقه کودکان است، اما یکی از بهترین و مهم‌ترین گزینه‌ها در مجموعه «غذاهای شاد» است. فرآورده لبنی (پنیر) موجود در این غذا سرشار از ویتامین B است که ثابت شده اثر زیادی بر مغز دارد. در واقع یافته‌های اخیر حاکی از آن است که افسردگی اغلب با رفع کمبود فولیک‌اسید (نوعی ویتامین B) کاهش پیدا می‌کند. به همین ترتیب سطح طبیعی ویتامین B2، B6 و B1 بر بهبود خلق و خو تاثیر مهمی دارد. توأم شدن لبنیات (پنیر) با غلات (ماکارونی) تاثیری قدرتمند بر روحیه فرد خواهد گذاشت. پس اگر از آن گروه افرادی هستید که با خود سوگند خورده‌اید انواع پاستا و ماکارونی را برای همیشه از رژیم غذایی‌تان حذف کنید، این را در نظر بگیرید که کربوهیدرات سطح سروتونین و اندورفین را بالا می‌برد و به همین دلیل به‌طور همزمان میزان انرژی و خونگرمی را بالا می‌برد. به توصیه کارشناسان، بهتر است به جای پاستای معمولی از انواع سبوس‌دار آن استفاده کنید.


ماهی آزاد و برنج قهوه‌ای

تمامی کارشناسان تغذیه بدون هیچ تردیدی، بر این باورند که وجود ویتامین‌های بی‌شمار و مواد معدنی در ماهی، آن را به یک سوپر خوراک تبدیل کرده است، علاوه بر این، توصیه می‌کنند که هر فرد باید تلاش کند در طول هفته 2 یا 3 بار ماهی بخورد. تحقیقات بسیاری ثابت کرده بین افسردگی و عدم تعادل در اسیدهای چرب امگا 3 -که به وفور در ماهی موجود است- ارتباط وجود دارد. دانشمندان بر این باورند که امگا 3 مسئول مدیریت سیگنال‌های مغزی که خلق و خو را تنظیم می‌کنند، است. در حقیقت، مطالعات نشان داده‌اند که در کشورهایی که خوردن مداوم ماهی در فرهنگ غذایی‌ مردم رایج است، افسردگی به مراتب کمتر از سایر کشور‌ها بارز می‌شود. پس از آنجا که امگا 3 نمی‌تواند توسط خود بدن تولید شود، افزودن ماهی، تخم‌مرغ یا روغن ماهی به برنامه غذایی امری حیاتی است. برنج قهوه‌ای هم ایده‌آل‌ترین خوراک برای سرو شدن کنار ماهی آزاد است چون علاوه بر اینکه حاوی مقادیر زیادی سلنیوم است، میزان عناصری که منجر به بدخلقی می‌شود در آن بسیار کم است.
منبع:psychology today

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha