دوشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۰
کد خبر: 144977

رقابت، بین صنعتی که از رکود می‌گوید و محیط زیستی که فقط ابراز نگرانی می‌کند. بی‌گمان حکایت سال‌های اخیر چرم‌شهر و ساکنان روستای مایان سفلی چیزی جز این نیست. با وجود اینکه برای سازمان محیط زیست و مردم مشخص شده تصفیه‌خانه‌های شهرک صنعتی چرم‌شهر به وظیفه خود عمل نمی‌کنند و فاضلاب شهرک در تلخه‌رود ریخته می‌شود، ولی همچنان محیط زیست به ابراز نگرانی و تهدید بسنده می‌کند و صنعت راه خودش را می‌رود.

سلامت نیوز:رقابت، بین صنعتی که از رکود می‌گوید و محیط زیستی که فقط ابراز نگرانی می‌کند. بی‌گمان حکایت سال‌های اخیر چرم‌شهر و ساکنان روستای مایان سفلی چیزی جز این نیست. با وجود اینکه برای سازمان محیط زیست و مردم مشخص شده تصفیه‌خانه‌های شهرک صنعتی چرم‌شهر به وظیفه خود عمل نمی‌کنند و فاضلاب شهرک در تلخه‌رود ریخته می‌شود، ولی همچنان محیط زیست به ابراز نگرانی و تهدید بسنده می‌کند و صنعت راه خودش را می‌رود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه قانون ،شهرک صنعتی چرم‌شهر در 10 کیلومتری تبریز فعالیت اصلی خود را از سال 82 آغاز کرد. بنا به گفته مهدی امینی، رئیس هیات مدیره چرم‌شهر برای  283 واحد فعال کنونی این مجموعه سه تصفیه خانه در حال فعالیت است که تنها یکی از آنها در شرایط استاندارد به سر می‌برد.
ساکنان روستای مایان سفلی که در کنار این شهرک قرار گرفته از سال‌های آغاز به کار این شهرک، به رهاسازی فاضلاب آن در تلخه‌رود معترض بوده اند. روستای مایان سفلی با جمعیت 10 هزار نفری در کنار تلخه‌رود و در 15 کیلومتری شهر تبریز واقع شده و بنا به گفته رئیس شورای روستا 80 درصد جمعیت آن از طریق کشاورزی و دامداری امرار و معاش می‌کنند که رهاسازی فاضلاب شهرک صنعتی در تلخه‌رود باعث از بین رفتن محصولات و دام دامداران شده و بیماری روستاییان را به همراه دارد.


  مشکل، تصفیه‌خانه‌ها هستند
مهدی امینی، رئیس هیات مدیره شهرک ضمن رد هرگونه ادعای تخریب محیط زیست توسط شهرک می‌گوید: آبی که ما مصرف می‌کنیم از همان ابتدا آلوده است. یعنی در مسیر توسط شهرک‌های دیگر آلوده تحویل ما داده می‌شود و ما در تصفیه‌خانه‌هایمان آن را کروم‌زدایی می‌کنیم.
باوجود اظهارات امینی مشاهدات ساکنان مایان سفلی و تصاویر خبرنگار ما نشان می‌دهد تصفیه‌خانه‌های این مجموعه کارایی لازم را نداشته و مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان آذربایجان شرقی نیز با بیان اینکه تصفیه‌خانه‌های این شهرک فرسوده شده‌اندو باید نوسازی وبازسازی شوند، می‌گوید: مشکلات زیست‌محیطی چرم‌شهر ازبحث‌هایی است که باید درگذشته اقدامات جدی برای رفع آن انجام می‌گرفت که متاسفانه انجام نگرفته است.


حمید قاسمی‌ادامه می‌دهد: مشکل آلودگی زیست محیطی چرم‌شهروتصفیه‌خانه آن طی پایش‌های مستمردرکمیته مربوطه باحضورهیات مدیره چرم‌شهر،رئیس سازمان صنعت ودیگرارگان‌های دخیل ‌دراین موضوع بررسی شده وتصمیم‌های مقتضی اتخاذشده است.
قاسمی‌مشکل اصلی آلودگی محیط‌زیست منطقه را فرسودگی تصفیه‌خانه‌های شهرک عنوان کرده و می‌گوید: تصفیه‌خانه‌های چرم‌شهربایدنوسازی وبازسازی شوند.
مشاهدات از استاندارد نبودن خروجی تصفیه‌خانه‌ها حکایت کرده و اظهارات قاسمی‌نیز آن را تایید می‌کند، با این حال امینی می‌گوید: با هوادهی در تصفیه‌خانه ما از فاضلاب کروم زدایی می‌کنیم.
این در حالی است که رئیس شورای روستای مایان سفلی می‌گوید: سالانه چندین راس دام در روستا تلف می‌شوند و همچنین حدود 50 نفر مبتلا به سرطان پوست شده‌اند.


  تصفیه‌خانه را دولت باید احداث کند نه کارگاه داران
امینی مشکل تصفیه‌خانه‌های چرم‌شهر را قبول ندارد و می‌گوید: دولت برای شهرک سالاریه تهران که تولید چرم می‌کند خودش تصفیه‌خانه زده ولی ما اینجا خودمان با اعتبار اخذ شده از واحدهای صنعتی اقدام به احداث تصفیه‌خانه کرده‌ایم.
آنچه امینی اعتبار اخذ شده از واحدهای صنعتی می‌نامد در واقع مبلغ حق عضویت کارگاه‌ها است که بر اساس اعلام آنها در سال 93 به ازای هر بشکه آماده سازی چرم هیات مدیره مبلغ 15 میلیون تومان به عنوان حق عضویت و مبلغ 800 هزار تومان به عنوان حق اشتراک سالانه از آنها گرفته و به تصفیه‌خانه‌ها می‌دهد.


  بر اساس زمانبندی مشکلات حل می‌شود
مدیر کل محیط زیست آذربایجان شرقی باهشدار نسبت به پیامدهای ادامه وضعیت نامناسب چرم‌شهر می‌گوید: مانهایتاًپس ازبررسی‌های صورت گرفته فرصت لازم وبرنامه زمانبندی حل این مسائل رابه هیات مدیره این شهرک دادیم تا اقدامات لازم مدیریت صحیح پسماند وحوضچه‌های رسوبگیری این شهرک انجام شود،درغیراین‌صورت سازمان حفاظت محیط زیست به وظیفه خودعمل خواهدکرد.
بر اساس مشاهدات نگارنده و اظهار نظر کارگاه‌داران عده ای زباله‌های صنعتی خود را داخل تلخه‌رود تخلیه می‌کنند که مشکلات بسیاری را ایجاد می‌کند. تخلیه زباله به صورت مستقیم در رودخانه به نظر می‌رسد با رسیدن فصل گرما و کم آبی باعث مشکلات عدیده برای منطقه خواهد بود.
امینی با وجود وضعیت نابسامان زیست محیطی چرم شهر و تصاویر تخلیه کردن زباله در تلخه رود می‌گوید: این اتفاق سال‌های قبل رخ می‌داد که ما چند تن از این زباله‌ها را جمع آوری کردیم واگر کسی این کار را بکند 10برابر جریمه می‌شود.


  مشکل اصلی را بومی‌ها ایجاد می‌کنند
رئیس هیات مدیره چرم شهر با اعلام اینکه نزدیک به 110 واحد از کارگاه‌های چرم شهر متعلق به اهالی روستای مایان سفلی است، گفت: مقداری  از تخلفات از طرف این واحد‌ها اتفاق می‌افتد ولی مشکل اساسی ما با واحد‌هایی که در محدوده شهرک نیستند و به کسی هم پاسخگو نبوده اند.
قاسمی‌معتقد است در آینده وضعیت چرم‌شهر بهتر خواهد شد او می‌گوید: پس ازاجرای محدودی ازبرنامه‌های اصلاحی وضعیت بهتری پیدا کرده ودو تصفیه‌خانه‌ این شهرک هم با شروع اقدامات بازسازی تقریباً به حد استانداردهای مانزدیک شده‌اند.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان به نقش شهرداری تبریز درکمک به بهبود وضعیت زیست‌محیطی چرم‌شهرنیزاشاره کرد وگفت: شهرداری منطقه مربوطه خدمات تنظیف وجمع‌آوری پسماند را به این شهرک ارائه نمی‌کندوبایدشهرداری به بهبود وضعیت این شهرک کمک کند.وی به مشکلات اقتصادی واحدهای مستقردراین شهرک هم اشاره کردوگفت: با توجه به وضعیت اقتصادی موجود و رکودحاکم برصنایع،شرایط هیات مدیره این شهرک قابل درک است،امابایداقدامات اصلاحی برای بهبودوضع موجود به سرعت اجرایی شوندومعیارهای زیست‌محیطی قابل قبول در این شهرک حاکم شوند.


  چه کسی مقصر است؟
سازمان حفاظت محیط زیست آزمون سخت احیای دریاچه ارومیه را از سر می‌گذراند که بی‌تردید یکی از اقدامات اساسی باید حفظ ورودی‌های این دریاچه باشد. در حالی که تلخه رود یکی از مهم‌ترین رودخانه‌هایی است که به دریاچه ارومیه منتهی شده و با وجود شرایط بحرانی آن اهمیت حفظ و حراست از این رودخانه دو چندان می‌شود، اظهارات مدیر کل حفاظت محیط زیست مبنی بر عدم فشار به کارگاه داران به دلیل رکود بازار جای تعجب داشته و امید بهبود وضعیت موجود را تا حدی از ذهن دور می‌کند چرا که این سازمان باید به وظیفه ذاتی خود در برخورد با تخریب کنندگان محیط‌زیست عمل کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha