مهم نیست منشأ گرد و غبارها چیست و متعلق به چه كشوری است. مهم این است كه یك‌بار دیگر ریزگردها به سمت شهرهای ایران هجوم آورده‌اند و مدیر ملی كارگروه مقابله با پدیده گرد و غبار با بیان اینكه منشأ ریزگردهای روزهای اخیر خارجی است، گفت: وقوع گرد و غبار طی سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش خواهد داشت.

سلامت نیوز:مهم نیست منشأ گرد و غبارها چیست و متعلق به چه كشوری است. مهم این است كه یك‌بار دیگر ریزگردها به سمت شهرهای ایران هجوم آورده‌اند و مدیر ملی كارگروه مقابله با پدیده گرد و غبار با بیان اینكه منشأ ریزگردهای روزهای اخیر خارجی است، گفت: وقوع گرد و غبار طی سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش خواهد داشت.


 به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جوان،سال 94 با هوایی مطبوع و پرباران آغاز شد. از همان ابتدای سال می‌شد هر روز لكه‌های بارور را در آسمان دید كه وقت و بی‌وقت زمین را نمناك می‌كردند اما گویی این روزها دوام چندانی نداشتند و باوجود اینكه در چهار هفته نخست فروردین، كیفیت هوای بسیاری از شهرهای كشور و به خصوص پایتخت عمدتاً در شرایط سالم و حتی پاك بود، اما با هجوم ریزگردها و ناپایداری جوی و گرد و غباری كه وارد استان‌ها شد، كیفیت هوا به شدت پایین آمده و تنفس را سخت كرد.
 
باز هم ریزگردها و اهواز
 
سازمان هواشناسی ایران با اعلام اینكه ریزگردهایی با منشأ خارجی از سمت غرب كشور وارد ایران شده‌اند نسبت به غبارآلود شدن استان‌های این منطقه و نفوذ گرد و غبار به استان‌های مركزی هشدار داده است.


در همین راستا مدیر ملی كارگروه مقابله با پدیده گرد و غبار در خصوص ریزگردهای موجود در استان‌های غربی كشور گفت: «این ریزگردها منشأ خارجی دارد و تأثیر گرفته از كشور عربستان است. شدت این ریزگرد‌ها در عربستان به حدی است كه این كشور را با بحران مواجه كرده و به دنبال آن استان‌های هرمزگان و خوزستان را تحت تأثیر قرار داده است. البته برخی معتقدند بادهای جنوبی، گردوغبار را در ایران تشدید كرده است.»
ضیاءالدین شعاعی در رابطه با ریزگردهای اهواز نیز تأكید كرد: «در روزهای گذشته در اهواز غلظت گرد و غبار به 1500 تا 1600 میكروگرم یعنی تا 10 برابر حد مجاز رسیده است اما این میزان از صبح شنبه به دو برابر حد مجاز یعنی 350 میكروگرم رسیده و روند رو به كاهش داشته است.»


غبار تهران رو به كاهش
چند روزی است كه هوای پایتخت نیز از وضعیت سالم دور و تهرانی‌ها را دچار مشكل كرده است. بر پایه همین گزارش طی دو روز گذشته هوای تهران در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس بوده است. همچنین افزایش حضور گرد و غبار و وزش باد خشك موجب شد تا هوا ناسالم باقی بماند. در این هوا، عمده آلاینده‌ها ذرات كمتر از 5/2 میكرون است و طبق پیش‌بینی سازمان هواشناسی، گرد و غبارها ادامه خواهند داشت.
بر اساس گزارش‌های رسیده وضعیت هوا در استان‌های خوزستان، لرستان، ایلام و چند استان دیگر هم مساعد نیست و این نقاط همچنان با گرد و خاك دست و پنجه نرم می‌كنند.
مدیر ملی كارگروه مقابله با پدیده گرد و غبار با تأكید بر اینكه تمامی استان‌های غربی كشور همچنین استان هرمزگان، خوزستان و بوشهر در جنوب كشور تحت تاثیر گرد و غبار با منشأ خارجی است، گفت: «بادهای غربی از سوی عراق و جنوب شرق عربستان با وزش باد موافق، گرد و غبار را تا ایران مركزی و استان تهران آورده است. البته غبار تهران رو به كاهش بوده یعنی PM10 و باقی مانده از روزهای قبل است و تقویت نشده است.»
شعاعی با بیان اینكه گزارش‌های هواشناسی از كاهش میزان بارش در استان خوزستان حكایت می‌كند، ادامه داد: «در این استان 47 تا 48 درصد میزان بارش كاهش داشته است و شرایطی را فراهم می‌كند تا بادهای جنوبی با گرد و غبار همراه باشد.»


مدیر ملی كارگروه مقابله با پدیده گرد و غبار از افزایش وقوع گرد و غبار طی سال جاری نسبت به سال گذشته خبر داد و افزود: «با وجود اینكه وضع بارش باران در اسفند و فروردین ماه اخیر بهبود پیدا كرده است اما این شرایط در عراق وجود نداشته و میزان بارش به شدت پایین بوده است، بنابراین خشكی زمین باعث وقوع گرد و غبار با منشأ خارجی در سال جاری خواهد بود.»


رئیس‌جمهور وارد عمل شود
همین چند ماه پیش بود كه گرد و غبار و ریزگردهای خوزستان و ۱۰ استان دیگر را درگیر كرد و مشكلات زیادی به وجود آورد.  با اینكه كارشناسان معتقدند پدیده ریزگردها عمدتاً با دو منشأ داخلی و خارجی در كشور به‌وجود می‌آید اما در ارتباط با خوزستان منشأ داخلی‌ همیشه پررنگ‌تر بوده است، چراكه در تابستان‌ها در دو حوزه كرخه و مارون حدود ۳۰۰هزار هكتار كاهش سطح زیركشت و افزایش شدید كانون گردوغبارخیز وجود دارد و به دلیل كم آبی، اراضی به تدریج در حال خشك شدن هستند.  در آخرین ماه سال 93 و زمانی كه خوزستان زیر خروارها گرد و خاك دیگر نای نفس كشیدن نداشت، مسعود اسدی، رئیس مجمع تشكل‌های كشاورزی، با معرفی وزارت نفت به عنوان متهم اول گرد و غبار خوزستان خطاب به دولت پیشنهاد كرد كه نه تنها شخص رئیس‌جمهور‌ باید به این مسئله ورود كند بلكه بهتر است فردی با اختیارات هیئت دولت برای مقابله با این ریزگردها منصوب شود، چراكه در تابستان امسال(94) با وضعیت بدتر و اسفناك‌تری مواجه خواهیم بود.
به هر حال شاید بسیاری از طرح‌ها و به‌خصوص بارور كردن ابرها تا پیش از این با اما و اگرهای بسیاری مانند نرسیدن به نتیجه مطلوب و مسائل دیگر مواجه بوده اما در حال حاضر شرایط كشور به ویژه در استان‌های گرد و غبار خیز به جایی رسیده كه در حال تبدیل شدن به یك بحران است و باید هر چه سریع‌تر برای آنها چاره‌ای اندیشید و فرصت را از دست نداد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha