دوشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۶

افزایش ٣٣‌درصدی مرگ زنان معتاد در‌ سال گذشته ٢٠‌درصد کارگران ایرانی در بخش صنعت، موادمخدر مصرف می‌کنند انتقال اچ‌آی‌وی( ایدز) از طریق رابطه جنسی در میان معتادان از ١٢ به ٣٦‌درصد افزایش یافته است.

سلامت نیوز: افزایش ٣٣‌درصدی مرگ زنان معتاد در‌ سال گذشته ٢٠‌درصد کارگران ایرانی در بخش صنعت، موادمخدر مصرف می‌کنند انتقال اچ‌آی‌وی( ایدز) از طریق رابطه جنسی در میان معتادان از ١٢ به ٣٦‌درصد افزایش یافته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند، علیرضا جزینی، قائم‌مقام ستاد مبارزه با موادمخدر دیروز به اولین نشست خبری‌اش در‌ سال ٩٤ آمد تا آمارهای حوزه موادمخدر در‌ سال ٩٣ و یک ماه گذشته در‌ سال ٩٤ را اعلام کند؛ آمارهایی مانند افزایش ٣٣‌درصدی مرگ زنان معتاد در‌ سال گذشته و مصرف موادمخدر در میان ٢٠‌درصد از کارگران ایرانی که در بخش صنعت مشغول به کارند.

او البته تأثیر مهم برداشتن تحریم‌ها بر کنترل و مقابله با مواد مخدر را تأیید کرد و خبرهای غیررسمی را درباره فروش موادمخدر در متروی تهران توسط خرده‌فروشان. جزینی درباره تأثیر برداشتن تحریم‌ها بر حوزه مواد مخدر ایران گفت:  «در حال حاضر بعضی از تجهیزات در حوزه مقابله و مبارزه با موادمخدر تحریم شده است. ما درباره اقلام مورد نیاز برای شناسایی موادمخدر با آقای فدودف، رئیس دفتر مقابله با موادمخدر سازمان ملل مذاکره کردیم و او به ما قول داد که این موضوع را پیگیری کند، بنابراین اگر تحریم‌ها برداشته شود، شامل این موضوع هم خواهد بود. از طرف دیگر، ما به تجهیزات مقابله‌ای و در مرحله بعد به اقلام درمانی نیازمندیم؛ بنابراین اگر تحریم‌ها برداشته شود، تأثیر مهمی بر حوزه مواد مخدر در ایران، مقابله و درمان در این حوزه خواهد داشت.»

جزینی در ادامه گفت‌وگو با «شهروند» فروش موادمخدر در متروی تهران توسط تعدادی از فروشندگان را تأیید کرد و دراین‌باره گفت: «فروش موادمخدر مکان و جغرافیا ندارد و هر جایی می‌تواند توسط خرده‌فروشان به فروش برسد و مترو هم یکی از این مکان‌هاست.»قائم مقام ستاد مبارزه با موادمخدر اما در نشست خبری دیروز، خبرها و البته آمارهای مهمی برای اعلام کردن داشت. او گفت که در‌ سال ٩٣، مرگ دو‌هزار و ٧٤٧ معتاد که دو‌هزار و ٤٦٨ نفر آنها مرد و ٢٧٩ نفر زن بوده‌اند، توسط پزشکی قانونی گزارش شده است که این آمار درباره مردان به نسبت‌ سال ٩٢ سه‌درصد کاهش، درباره زنان ٣٣‌درصد افزایش و در کل ٢‌درصد افزایش داشته است. او اما آمارهای دیگری هم در حوزه مصرف موادمخدر داشت: «بر اساس آمارهای ما در حال حاضر ٢٠‌درصد کارگران و کسانی که در حوزه صنعت مشغول به کارند، موادمخدر مصرف می‌کنند.»


جزینی در ادامه گفت: در ‌سال گذشته ٤٠٢‌هزار نفر یعنی روزانه ١٥٠٠ نفر با خط ملی مشاوره اعتیاد تماس گرفته‌اند که «٨٤‌درصد افرادی که تماس گرفته‌اند زن و البته ٦‌درصد این تعداد، مصرف‌کننده مواد بوده‌اند. سوال ٤٩‌درصد این افراد هم درباره شیشه بوده است.» قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره گردش مالی مواد مخدر در ایران که در چندماه گذشته سر و صدای زیادی هم به پا کرده، حرف‌هایی برای گفتن داشت:  «در سطح خرده‌فروشی روزانه ٢٠‌میلیارد تومان معامله می‌شود و این یعنی خرید و فروش مواد، اقتصاد سالم ما را دچار خدشه کرده است. این رقم درباره روسیه روزانه ١٨‌میلیارد دلار، اروپا ١٣ میلیاردتومان، چین ٧,٣ و آمریکا ٨‌میلیارد دلار است.

همچنین یک گرم هرویین در افغانستان ٢.٤ دلار و در انگلیس ٦٣.٣ دلار به فروش می‌رسد. در افغانستان یک گرم تریاک ١٠ سنت است اما در انگلیس ١٥.٨ دلار به فروش می‌رسد و نشان‌دهنده نقش مافیا در قاچاق موادمخدر است.» او دیروز و در پاسخ به سوال خبرنگاران گفت که عبدالرضا رحمانی فضلی، دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر و وزیر کشور به نمایندگان مجلس اعلام کرده که در یک جلسه غیرعلنی مجلس مستندات ورود پول‌های کثیف ناشی از مواد مخدر را در عرصه سیاست و انتخابات ارایه کند: « وزیر کشور از مجلس شورای اسلامی درخواست زمانی برای ارایه مستندات خود به نمایندگان به صورت غیرعلنی کرده است و علاوه بر آن نیز هر سازمان مرتبط نیز خواستار مستندات این ادعا باشد، ستاد مبارزه با مواد مخدر آمادگی ارایه این مستندات به صورت کتبی و شفاهی را دارد.»
جزینی دیروز آمارهای ‌سال گذشته در حوزه کشفیات مواد مخدر را هم اعلام کرد: «در سالی که گذشت، ٥٥٥ تن موادمخدر کشف شد که ٧٨‌درصد این مواد تریاک، ١٤‌درصد حشیش، ٥‌درصد هرویین و مورفین، یک‌درصد شیشه و ٢‌درصد سایر موارد بود. میزان کشفیات نسبت به‌ سال ٩٢ تفاوتی نداشته است. ٧٦‌درصد کشفیات در مرز و حاشیه مرزها صورت گرفته که ٤٣ تن آن را سگ‌های موادیاب کشف کرده‌اند.» به گفته او، در‌ سال ٩٣، ٢٧١‌هزار قاچاقچی و فروشنده موادمخدر دستگیر شده‌اند:  «در‌سال گذشته کشفیات قرص و آمپول ٦٥٠‌درصد افزایش را نشان می‌دهد؛ در مجموع ٨٧‌میلیون و ٣٧٠‌هزار قرص و آمپول در‌ سال ٩٢ کشف شد. در ‌سال گذشته ٢٧١‌هزار قاچاقچی و فروشنده موادمخدر دستگیر و ٨٢‌هزار و ٥٠٠ معتاد متجاهر جمع‌آوری شدند.»


قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه گفت که در ‌سال گذشته ٣٠٠ باند تهیه و توزیع موادمخدر منهدم شده‌اند:  «با شجاعت و تلاش نیروهای جان بر کف در این عملیات‌ها ١١٨ نفر از قاچاقچیان دستگیر، ١٠٧٩ قبضه اسلحه کشف شد و ١٦ نیروی مبارزه با موادمخدر در‌ سال ٩٣ به شهادت رسیدند.» قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر با بیان این‌که در ‌سال گذشته ٢٩٥ آشپزخانه تولید شیشه منهدم شد، گفت: «نیروی انتظامی ٨٩‌درصد کل کشفیات موادمخدر را به خود اختصاص داده است.» جزینی درباره سایت‌های مختلف اینترنتی که اقدام به آموزش و انتشار محتوا و تصاویر مربوط به موادمخدر می‌کنند هم گفت:  «در‌سال ٩٣، ١٥٠ پروفایل اینترنتی که اقدام به آموزش و انتشار تصاویر موادمخدر در فضای مجازی می‌کردند، شناسایی و از طریق پلیس فتا با آنها برخورد شده است.» او خبر مهم دیگر هم داشت؛ کشف ٢٧٨ کیلوگرم موادمخدر از محموله‌های پستی و در ادامه با آخرین آمار، کشفیات موادمخدر در فروردین ماه ‌سال ٩٤ را اعلام کرد: «در یک ماه گذشته ٣٥ تن انواع موادمخدر کشف شده که نسبت به مدت مشابه‌ سال ٩٢، ٢٢‌درصد افزایش را نشان می‌دهد.»


افزایش سه برابری آمار بیماری‌های ناشی از رابطه جنسی در معتادان، خبر دیگری بود که جزینی اعلام کرد:  «١٠٢ مرکز کاهش آسیب در کشور نقش بسزایی در کنترل بیماری‌های واگیر داشتند که می‌توان گفت از ٦٧‌درصد بیمارانی که اچ‌آی وی دارند، علت اصلی سرنگ مشترک گزارش شده است و این آمار در سالی که گذشت ٤٥‌درصد کاهش یافته است اما بیماری‌های ناشی از رابطه جنسی از ١٢ به ٣٦‌درصد افزایش یافته است.»
جزینی در ادامه به اعلام عملکرد این ستاد در حوزه درمان پرداخت:  «در‌ سال ٩٣ روزانه، ٦٠ معتاد متجاهر در مراکز ماده ١٦ که زیر نظر ستاد هستند، پذیرش شده‌اند. ٦هزار و ٧٧٣ مرکز مجاز درمان و کاهش آسیب در‌ سال گذشته، ٧٣٠‌هزار نفر را تحت پوشش قرار دادند. این مراکز بیش از ١٠‌هزار مرتبه بازدید، نظارت و کنترل شده‌اند. علاوه بر این ١٦٠ واحد دولتی درمان نگهدارنده با داروهای آگونیست داریم که پوشش خوبی برای درمان MMT است.»


قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر در ادامه گفت: مراکز نگهداری ویژه زنان در‌ سال گذشته گسترش یافته است: «در حال حاضر ٣٧ مرکز نگهداری، ١١ شلتر، ١٧ مرکز کاهش آسیب و ١٠ مرکز مشاوره داریم.» به گفته او «تاکنون ١٣٣٠ مرکز درمان غیرمجاز ساماندهی شده‌اند که بنا بر آخرین گزارش‌ها درحال حاضر نزدیک به ١٠٠ مرکز غیرمجاز داریم که ابلاغ شده این مراکز در ‌سال جاری یا در مسیر ساماندهی قرار بگیرند یا پلمب شوند.» آنطور که قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر می‌گوید بیشترین آمار مراکز درمان غیرمجاز به ترتیب مربوط به استان‌های البرز، خراسان‌رضوی و تهران است.


قائم مقام ستاد مبارزه با موادمخدر ادامه داد:  «در مراکز ماده ١٦، ١٥٠٠ نفر در تهران و ٥٠٠ نفر در استان‌ها نگهداری می‌شود. به‌عنوان مثال در تهران مرکز نگهداری اخوان، ٢٥٠ نفر را مشغول به کار کرده است و در مجموع روزانه ١٢٠ نفر از معتادان بهبود یافته تحت آموزش فنی و حرفه‌ای قرار می‌گیرند. قصد داریم ظرفیت نگهداری از معتادان متجاهر را که در‌ سال گذشته دو‌هزار‌ نفر بود امسال به سه‌هزار نفر افزایش دهیم.»  بیمه پایه درمانی کلیه معتادان خبر دیگری بود. دیروز جزینی اعلام کرد: «راه‌اندازی صندوق حمایت از اشتغال بهبودیافتگان و استمرار در واگذاری وام از طریق صندوق مهر امام رضا از ٥ تا ١٠‌میلیون تومان در برنامه ما وجود دارد. دولت در حوزه بیمه در ‌سال ٩٢، ٢٢,٥‌میلیارد تومان و در ‌سال ٩٣ نیز ٣٠‌میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته بود که در ‌سال جاری ٣٠‌میلیارد تومان برای این موضوع را در نظر گرفته و به وزارت تعاون هم ابلاغ کرده است. در ‌سال گذشته تنها ٥‌درصد از این اعتبار استفاده شد و مقرر شده است که باقیمانده این اعتبار در‌ سال ٩٤ صرف بیمه درمان معتادان شود.»


او ادامه داد: «بر این اساس مقرر شده که بیمه درمان برای تمامی معتادان تحت پوشش بیمه پایه برقرار شود. بیمه شامل تمامی مراکز سرپایی و اقامتی درمان می‌شود و اولویت با کودکان، زنان و معتادان پرخطر و به‌ویژه در بافت‌های حاشیه‌ای شهرهاست.» به گفته او، گسترش همکاری با سازمان‌های مختلف ازجمله هلال‌احمر و فراهم کردن زمینه لازم برای درج مطالب پیشگیرانه و ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی ازجمله برنامه‌های ستاد در‌ سال ٩٤ در حوزه پیشگیری است.
قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر در ادامه به موضوع پولشویی و اقدام برای اصلاح این قانون اشاره کرد:  «در اواخر‌ سال ٧٦ این قانون تصویب شد و پیگیری لازم را انجام دادیم تا دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر عضو شورای پولشویی سازمان ملل شود. همچنین به دنبال آن هستیم تا قانون پولشویی را اصلاح کنیم که کمیته‌ای در این خصوص تشکیل شده است.»
او درباره موادمخدر کروکودیل هم گفت: «کروکودیل در جهان وجود دارد و بیشترین آسیب‌ها را در کشور روسیه به مردم وارد کرده است و فردی که آن را مصرف می‌کند بیشتر از یک‌سال زنده نمی‌ماند. خوشبختانه تاکنون گزارشی از مصرف این موادمخدر در ایران به دست ما نرسیده است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha