دوشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۰
کد خبر: 145002

رییس کل سازمان نظام پزشکی از تلاش برای درج روز آزمایشگاهیان در تقویم رسمی کشور خبر داد.

سایه سنگین مشکلات اقتصادی بر سر آزمایشگاه‌ها

سلامت نیوزرییس کل سازمان نظام پزشکی از تلاش برای درج روز آزمایشگاهیان در تقویم رسمی کشور خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ، دکتر علیرضا زالی در همایشی که به مناسبت روز آزمایشگاهیان در کتابخانه ملی برگزار شد، از پیگیری برای درج روز آزمایشگاهیان در تقویم رسمی خبر داد.
وی ضمن ابزار اینکه خدمات آزمایشگاهیان در اقصی نقاط کشور، در تمامی روزهای سال وجود دارد و مشخص کردن این روز در تقویم تنها برای ایجاد نمادی برای توجه نظام اجتماعی کشور به آزمایشگاهیان است، ادامه داد: در خصوص ثبت روز رسمی آزمایشگاه، نامه‌ای را به ریاست جمهور دادیم و انشاالله با پیگیری مستمر دوستان، این روز در تقویم رسمی مندرج شود.
زالی با بیان اینکه امروز بدون عبور از دالان آزمایشگاه، تشخیص و طرح‌ریزی درمان غیرممکن است، اظهار کرد: اگرچه جامعه آزمایشگاهی کشور سرشار از تلخکامی‌ها، مرارت‌ها و سختی‌ها بودند، اما در انجام رسالت خود فروگذاری نکردند. امروز روزی است که باید قدرشناس خدمات آنها باشیم که با وجود همه سختی‌ها و مشکلات مختلف، بر اینکه ما امروز یک جامعه پرافتخار در نظام سلامت کشور باشیم، پافشاری کردند. بنابراین امروز جایگاه آزمایشگاهیان در کشور یک جایگاه استراتژیک در عرصه سلامت است.
رئیس کل سازمان نظام پزشکی هم‌چنین با اشاره به مشکلات اقتصادی، بیان کرد: در بررسی اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها، آزمایشگاه رتبه دوم را از نظر میزان آسیب‌پذیری و خسران اقتصادی گرفت.
زالی ضمن بیان این اینکه مجموعه‌های آزمایشگاهی صورت خود را با سیلی سرخ نگه داشته‌اند، گفت: امروز اگر نخواهیم از لفظ ورشکستگی برای اداره اقتصادی آزمایشگاه‌ها استفاده کنیم، اما بحران اقتصادی در این اداره‌ها مستولی است.
وی به هزینه‌های متعدد در آزمایشگاه‌های کشور اشاره کرد و گفت: بخش بسیار زیادی از مشکلات اقتصادی، تامین کیت‌های مصرفی با اصالت و توزیع تجهیزات آزمایشگاهی است. گرانی فزاینده و روزافزون و بعضی از سودجویی‌ها، موسسات آزمایشگاهی را در تامین اقلام مورد نیاز دچار مشکل می‌کند.
زالی با اشاره به فرآیندهای تعیین تعرفه اقلام آزمایشگاهی در سال‌های گذشته و بیان اینکه شکاف عمیق تعیین تعرفه، موسسات آزمایشگاهی را دچار مشکل کرده است، افزود: در سال‌های اخیر رشد تعرفه‌های آزمایشگاهی کم بوده و به جایی رسیده که در یک سال گذشته تعرفه آزمایشگاهی تغییر نکرده و رشد تعرفه صفر درصد بوده است.
وی به تعطیلی آزمایشگاه‌ها به دلیل مشکلات اقتصادی اشاره و اظهار کرد: در سال‌های اخیر درباره آزمایشگاه‌هایی که دچار مشکلات اقتصادی بودند با پدیده بسیار نگران کننده‌ای روبه رو بودیم. به گونه‌ای که ما در یک زمانی شاهد پیک تعطیلی آزمایشگاه‌ها بودیم. اگرچه امروز فرآیند پرشتاب تعطیلی آزمایشگاه‌ها مقداری کمرنگ‌تر شده، اما سایه سنگین مشکلات اقتصادی کماکان باقی است.
وی همچنین بیان کرد: فرآیند شالوده‌ریزی نوین را به فال نیک می‌گیریم. اقدامات سال 93 اگرچه کافی نیست، اما آن‌ها را قدمی رو به جلو تلقی می‌کنیم.
زالی در خصوص سختی کار آزمایشگاهیان گفت: شاید هیچ قشری در جامعه به اندازه آزمایشگاهیان در معرض خطرات شغلی نباشد. فرسایش‌های شغلی در عرصه‌های مختلف نظام سلامت وجود دارد، اما ما در خدمات آزمایشگاهی، ریسک‌های شغلی متعددی داریم. بنابراین امیدواریم تلاش‌های افراد در بحث سختی کار به ثمر بنشیند.
وی راه خروج از غفلت تاریخی در زمینه کارهای آزمایشگاهی را انسجام و پشتوانه وحدت دانسته و گفت: در کنار همه سختی‌ها، مرارت‌ها و کم‌لطفی‌هایی که به آزمایشگاهیان شده است، چیزی که آنها را مکدر می‌کند بالا بودن تعرفه‌ها نیست، بلکه توجه ویژه به طور خاص به آزمایشگاه در نظام سلامت کشور است.
در این مراسم، دکتر صاحب‌الزمانی، نماینده آزمایشگاهیان در شورایعالی نظام پزشکی، دکتر غروی، دبیر انجمن متخصصین علوم آزمایشگاهی و دکتر فاضلیان، نماینده جامعه صنفی آزمایشگاهیان بالینی کشور، سخنرانی کرده و هریک ضمن تبریک روز آزمایشگاهیان، نکاتی در خصوص سختی کار این حوزه و روز علوم آزمایشگاهی بیان کردند.
همچنین از دکتر زالی و بعضی از متخصصان حاضر در رشته‌های مختلف آزمایشگاهی همچون سید مجید سزاوار کمالی، زهرا صفایی نراقی، جلیلوند یوسفی، حسین نجم‌آبادی، پروین مهدی‌پور و ... تقدیر شد.
30 فروردین ماه، روز ملی آزمایشگاهیان و همزمان با هفته جهانی علوم آزمایشگاهی است. وجه نامگذاری این روز سالروز حکیم سید اسماعیل جرجانی بوده و این همایش در ایران به مدت سیزده سال متوالی برگزار شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha