دوشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۰

درحالی که روز گذشته اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان به ایران سفر کرده بود یکی از محورهای اصلی در مذاکرات او با مسئولان ایرانی موضوع قاچاق موادمخدر از این کشور به کشورهای اطراف و ایران بوده است. در مورد کشور افغانستان در بحث قاچاق موادمخدر باید سه رویکرد مورد توجه قرار بگیرد تا این کشور بتواند در تعاملات بین‌المللی خود موفق عمل کند. موضوع اول بحث کشت، دوم توزیع و سوم عرضه و تقاضاست.

سلامت نیوز: درحالی که روز گذشته اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان به ایران سفر کرده بود یکی از محورهای اصلی در مذاکرات او با مسئولان ایرانی موضوع قاچاق موادمخدر از این کشور به کشورهای اطراف و ایران بوده است. در مورد کشور افغانستان در بحث قاچاق موادمخدر باید سه رویکرد مورد توجه قرار بگیرد تا این کشور بتواند در تعاملات بین‌المللی خود موفق عمل کند. موضوع اول بحث کشت، دوم توزیع و سوم عرضه و تقاضاست.

به گزارش سلامت نیوز، سعید صفاتیان مدیرکل درمان سابق ستاد مبارزه با موادمخدر در روزنامه آرمان نوشت:در کشور افغانستان حدود 224 هزار هکتار زمین زیر سطح کشت توسط گروه‌های مخالف دولت قرار دارد. بنابراین به نظر می‌رسد در درجه اول باید دولت این کشور کشت یا معیشت جایگزین را به جای این روش ایجاد کند. البته دولت افغانستان به تنهایی نمی‌تواند این اقدام را انجام دهد و باید به تعاملات در سطح بین‌المللی امیدوار باشد.

دولت آمریکا ادعا می‌کند که نزدیک به هشت میلیارد دلار در طی ده، دوازده سال گذشته در کشور افغانستان هزینه کرده است درحالی که، ما شاهدیم هیچ اتفاقی در کشور افغانستان رخ نداده است. درحالی که برای درمان معتادان به موادمخدر کشورهای مختلف دنیا حدود 20میلیارد دلار هزینه می‌پردازند که بخش اعظمی از این مواد مرفینی در این کشور تولید می‌شود و چه خوب است این دولت‌ها به‌جای صرف این مبلغ با سرمایه گذاری کمتر برای کنترل توزیع و کشت مواد مخدر در کشور افغانستان فعالیت کنند.

اگر دولت افغانستان در داخل کشور خود کنفرانسی با عنوان کشت یا معیشت جایگزین برگزار کند همه کشورهای دنیا باید در آن  شرکت و در این زمینه همکاری کنند. بحث موادمخدر در کشور افغانستان در درجه اول با تروریسم ارتباط دارد و بعد از آن با طالبان و بحث فقر در ارتباط است. بنابراین اگر دولت‌ها بتوانند زیرساخت‌های اقتصادی را در دولت افغانستان در مواردی که با فقر مالی در ارتباط است کنترل کنند موفق‌تر خواهند بود.

بحث بعدی بعد از تولید مواد مخدر تریاک در افغانستان بحث توزیع آن است. در ماه‌های گذشته شاهد بودیم کشور افغانستان با همسایگان شمالی خود مانند کشورهای قزاقستان و قرقیزستان معاهدات بین‌المللی در زمینه همکاری‌های مرزی منعقد کرده است و این  اقدام از سویی خوب و مثبت است و از سوی دیگر باعث می‌شود مسیر حرکت قاچاقچیان از این کشور به کشور ما که از مسیر بالکان شروع می‌شود تسهیل شود بنابراین، لازم است با دولت افغانستان به‌ویژه در زمینه امور مرزی همکاری‌های مناسبی صورت بگیرد. درحالی که موادمخدر در افغانستان با حجم زیاد تولید و توزیع می‌شود تنها راهکار مناسب برای کنترل خطرات شیوع موادمخدر در جوامع کاهش تقاضا برای آن است.

منظور از کاهش تقاضا بحث درمان و پیشگیری است و مراکز درمانی درمورد موادمخدر در کشور افغانستان روزبه‌روز تعدادشان درحال کمترشدن است درحالی که مصرف‌کنندگان مواد در این کشور هر روز تعدادشان زیاد می‌شود. آخرین گزارشات حاکی از آن است که در کشور افغانستان یک و نیم میلیون نفر مواد مصرف می‌کنند ولی تعداد مراکز درمانی محدود است و دولت افغانستان در زمینه درمان و پیشگیری اقدامات مناسبی انجام نداده است. در بحث مذاکرات بین‌المللی بیشتر توجه‌ها به سمت مسائل امنیتی و سیاسی و بستن مرزهاست و دولت افغانستان با کمک دولت ایران می‌تواند در این زمینه فعال عمل کند. از سوی دیگر، درمورد کاهش تقاضا نیز دولت ایران می‌تواند راهنما و الگوی مناسبی برای این کشور باشد زیرا، کشور ما تجربه ده، دوازده سال اقدامات درمانی در زمینه کاهش اثرات موادمخدر را پشت‌سر گذاشته است و بخش خصوصی در این زمینه بسیار فعال است. موسسات و مراکز ترک و درمان اعتیاد زیادی در ایران وجود دارد که می‌توانند در زمینه برنامه‌ریزی و مشاوره به دولت افغانستان کمک کنند و این کمک‌رسانی‌ها فقط محدود به مسائل مالی نیست. ازسوی دیگر، نیاز به مرفین در مصارف پزشکی وجود دارد و این فقط از طریق کشت تریاک ممکن است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha