دوشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۸

یک فوق تخصص غدد داخلی و متابولیسم گفت: معمولا کم کاری تیروئید در نوزادان تا سه ماهگی علامتی ندارد.

سلامت نیوزیک فوق تخصص غدد داخلی و متابولیسم گفت: معمولا کم کاری تیروئید در نوزادان تا سه ماهگی علامتی ندارد.

دکتر زهرا رضوی در گفت‌وگو با ایسنا ، اظهار کرد: کم کاری تیروئید در کودکان دو نوع است؛ نوع اول کم کاری تیروید مادرزادی است که دو سال اول زندگی کودک را در بر می‌گیرد و نوع دیگر این بیماری، اکتسابی است که بعد از دو سالگی کودک را درگیر می‌کند.

وی افزود: کم کاری تیروئید مادرزادی علل مختلفی دارد که در آن غده تیروئید به صورت طبیعی تشکیل نشده و هورمون‌های تیروئید به خوبی ساخته نمی‌شوند. کمبود ید و مصرف برخی داروها در دوران بارداری نیز از علل دیگر این بیماری است.

رضوی خاطرنشان کرد: کم کاری تیروئید اکتسابی بر اثر برخی بیماری‌های خود ایمنی بوجود می‌آید؛ به طوریکه با ترشح آنتی بادی علیه تیروئید، آنزیم‌های سازنده هورمون تیروئید را از کار می‌اندازد.

وی با اشاره به علائم کم کاری تیروئید تصریح کرد: کم کاری تیروئید مادرزادی با علائمی چون یبوست، کم تحرکی شیرخوار، سرد بودن بدن کودک و عدم رشد مغز مشهود می‌شود.

وی ادامه داد: کم کاری تیروئید اکتسابی نیز با علائمی مانند اختلال رشد قدی، ریزش مو، کاهش رشد ناخن و موها، بی‌حوصلگی، خواب آلودگی و ورم دست و پا ظاهر می‌شود.

رضوی در پایان اظهار کرد: کم کاری تیروئید هر چه دیرتر تشخیص داده شود، ریسک ابتلا به عقب ماندگی ذهنی کودک را افزایش می‌دهد. همچنین در رابطه با درمان کم کاری تیروئید در کودکان باید گفت در برخی موارد تا سه سالگی کودک، درمان دارویی ادامه دارد و گاهی تا آخر عمر درمان دارویی ادامه پیدا می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha