عضو کمیسیون کشاورزی منابع طبیعی محیط زیست و آب مجلس شورای اسلامی با اشاره به تدوین لایحه ارزیابی زیست محیطی از سوی سازمان حفاظت محیط زیست که دستگاه‌ها را ملزم به انجام ارزیابی‌های زیست محیطی برای انجام تمامی پروژه‌های بزرگ می‌کند، اظهار کرد: این لایحه پیشنهادی باید با شفافیت و قاطعیت لازم همراه باشد تا ضمانت اجرایی مناسبی را نیز به همراه داشته باشد.

سلامت نیوز: عضو کمیسیون کشاورزی منابع طبیعی محیط زیست و آب مجلس شورای اسلامی با اشاره به تدوین لایحه ارزیابی زیست محیطی از سوی سازمان حفاظت محیط زیست که دستگاه‌ها را ملزم به انجام ارزیابی‌های زیست محیطی برای انجام تمامی پروژه‌های بزرگ می‌کند، اظهار کرد: این لایحه پیشنهادی باید با شفافیت و قاطعیت لازم همراه باشد تا ضمانت اجرایی مناسبی را نیز به همراه داشته باشد. 

محمد سادات ابراهیمی در گفت‌وگو با ایلنا در مورد تدوین لایحه ارزیابی زیست محیطی، اظهار کرد: مقام معظم رهبری هر ساله در روز درختکاری به صورت نمادین یک نهال می‌کاشتند، اما سال گذشته در این روز جلسه ویژه‌ای را برگزار کردند و در آن تمام مسئولین مرتبط با محیط زیست را فراخواندند و رهنمود‌هایی را به آن‌ها ارائه کردند که یکی از این رهنمود‌ها در ارتباط با پیوست‌ها و ارزیابی‌های زیست محیطی بود، بنابراین این حرکت سازمان حفاظت محیط زیست نیز در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری قلمداد می‌شود.

وی ادامه داد: تذکرات رهبری و از طرفی نمود اثرات بحران‌هایی زیست محیطی، همه را به این نتیجه رسانده است که هر گونه بی‌توجهی به مسائل زیست محیطی و توجه صرف نسبت به اقدامات عمرانی و سطحی نگری در انجام این پروژه‌ها، ضررهای جبران ناپذیری را به بار می‌آورد. بنابراین انتظار می‌رود که مجلس نیز از اینگونه قوانین حمایت کند ومشکلی در زمینه لوایح زیست محیطی در این نهاد وجود نداشته باشد.

این نماینده مجلس اظهار کرد: انتقال آب از کارون که موجب ایجاد گرد و غبار در خوزستان شد، خشک شدن دریاچه ارومیه به دلیل برداشت‌های بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی که حتی زمانی حتی مورد قبول برخی مسئولین نیز بود و مسائلی از این دست بیش از پیش ضرورت وجود ارزیابی پیوست‌های زیست محیطی را برای پروژه‌های مختلف نشان می‌دهد.بنابراین این لایحه می‌تواند در وضعیت زیست محیطی کشور موثر باشد.

سادات ابراهیمی در پاسخ به این سوال که این لایحه در صورت تصویب چگونه می‌تواند ضمانت اجرای مناسبی داشته باشد، اظهار کرد: قوانین برای اینکه اجراییشوند، باید قاطع و شفاف باشند. همچنین بنابر فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه تخلفات زیست محیطی باید جرم انگاری شوند، این لایحه نیز باید جرائمی را برای متخلفان در نظر بگیرد و در این مورد هیچ مماشاتی نکند.

وی ادامه داد: از طرف دیگر سیستم‌های نظارتی مانند دیوان محاسبات، دیوان عدالت اداری، مجلس، کمیسیون اصل ۹۰ و خود سازمان حفاظت محیط زیست نیز می‌تواند، در زمینه اجرایی شدن این قانون موثر باشند، البته باید توجه داشت که افکار عمومی و سازمان‌های مردم نهاد نیز درتسهیل اجرای این گونه قوانین می‌توانند، بسیار کمک کننده باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha