وزیر بهداشت با ابزار نگرانی از اتمام ذخایر دارو و مواد غذایی در غزه گفت: شاخص‌های سلامت در برخی كشورهای اسلامی نگران كننده است. در برخی از این كشورها شاخص مرگ كودكان زیر 5 سال 240 به ازای هر هزار كودك است یعنی از هر 4 كودك یكی پنجسالگی را نمی‌بیند.

 كامران باقری لنكرانی امروز در نشست سفرای كشورهای عضو سازمان كنفرانس اسلامی در دانشگاه علوم پزشكی تهران، افزود: یكی از عوامل عزت و اقتدار مسلمانان جهان سلامت مردم این كشورهاست، زیرا انسان سالم محور توسعه است اما در این زمینه كشورهای اسلامی با چالش‌های بزرگی مواجه هستند.

وی اضافه كرد: 20درصد مردم جهان در كشورهای اسلامی زندگی می‌كنند، اما شاخص مرگ و میر مادران باردار در برخی از این كشورها 2 هزار به ازای هر صد هزار زایمان است و البته این شاخص در برخی از این كشورها به عدد نگران كننده 6 هزار و 500 در صد هزار تولد رسیده است.
وی گفت: از نظر مرگ و میر كودكان زیر 5 سال نیز در برخی از كشورهای اسلامی به ازای هر هزار كودك 240 كودك فوت می‌كنند یعنی از هر 4 كودك یكی پنجسالگی را نمی‌بیند.

وی ادامه داد: شیوع برخی بیماری‌های واگیر و غیر واگیر در كشورهای اسلامی نیز نگران كننده است، از مجموع 5 كشوری كه در دنیا هنوز با بیماری فلج اطفال مواجه هستند، 4كشور در بین كشورهای اسلامی هستند، امكانات محدود و مدیریت نامناسب در كنار فشارهای وارده از خارج، سلامت مردم این كشورها را تهدید می‌كند.
وزیر بهداشت گفت: شركت‌های چند ملیتی، داروها و تجهیزات پزشكی كه در كشور خودشان مصرف نمی‌كنند را در این كشورها توزیع و تبلیغ می‌كنند و متاسفانه اقتصاد سلامت كشورهای اسلامی وضع مناسبی ندارد و سودجویان بدون توجه به سلامت مردم این كشورها به دنبال بازارگری خود هستند.

باقری لنكرانی ادامه داد: در چنین شرایطی مردم غزه كه از حدود 2 ماه پیش در محاصره هستند در ایام پس از جنگ علاوه بر كشتار، قتل عام و جراحات ناشی از جنگ و كمبود دارو، تجهیزات پزشكی و غذا به علت وجود بیماری‌های واگیر و غیر واگیر، زایمان‌ها و بیماری‌های كه به طور طبیعی وجود دارد با چالش مضاعف سلامت مواجه هستند.

وی گفت: اطلاعات ما حاكی در زمان بعد از جنگ به جز كادر پزشكی موجود در غزه فقط 10پزشك توانسته‌اند از خارج وارد غزه شوند و البته ذخایر دارو، مواد غذایی و ملزومات پزشكی در غزه نیز رو به اتمام است. در واقع ما شاهد دو قتل عام در غزه هستیم.
وی افزود: امیدواریم در این شرایط كشورهای اسلامی و همسایگان غزه با درك عمیق‌تر به تكالیف دینی و انسانی خودشان بپردازند و از دفتر منطقه‌ای سازمان بهداشت جهانی در مصر می‌خواهیم هر چه زودتر اجلاس وزرا یا معاونان وزرای بهداشت كشورهای منطقه را برای رسیدگی به سلامت مردم غزه تشكیل دهد

به گزارش فارس، وی گفت: تاكنون 850 نفر بر اثر حمله صهیونست‌ها در غزه كشته شده‌اند كه 30 درصد آنها كودك بوده‌اند، در 15 روز گذشته هر روز 60 نفر در غزه به قتل رسیده‌اند در حالی كه ارسال دارو، غذا و مایحتاج ضروری مردم غزه حتی به اندازه 10درصد زمان قبل از محاصره نیز در این مدت به غزه نرسیده است و ما با یك فاجعه انسانی در غزه مواجه هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha