دوشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۴
کد خبر: 145034

یکی از وعده‌های دولت یازدهم کاهش هزینه‌های درمان بود، شاید تلاش دولت برای کاهش هزینه‌های درمانی از جیب مردم یکی از معدود مواردی بود که همه گروه‌ها و طیف‌های سیاسی و اجتماعی بر سر آن توافق داشتند.

سلامت نیوز:یکی از وعده‌های دولت یازدهم کاهش هزینه‌های درمان بود، شاید تلاش دولت برای کاهش هزینه‌های درمانی از جیب مردم یکی از معدود مواردی بود که همه گروه‌ها و طیف‌های سیاسی و اجتماعی بر سر آن توافق داشتند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه فرهیختگان ،هفته پیش وزارت بهداشت از ورود طرح تحول سلامت به حوزه دندانپزشکی هم خبر داد. گرچه وزیر بهداشت کلید این تحول را کمی نومیدانه در قفل دندان چرخاند، اما به اعتقاد بسیاری از دندانپزشکان، ورود دولت برای ارتقای خدمات دندانپزشکی و دسترسی عادلانه تمام گروه‌های اجتماعی در کشور به خدمات بهداشتی دهان و دندان می‌تواند آثار خوبی داشته باشد.


دندانپزشکی یکی از خدمات بهداشتی پایه‌ای است که بیشترین میزان پرداختی را از جیب مردم دارد و بیش از 95 درصد هزینه از جیب بیمار پرداخت می‌شود. بیمه‌ها در این بخش کمترین ورود را داشته‌اند و هزینه‌های بالای این حوزه و البته تعداد زیاد دندان‌های پوسیده را ضربه‌ای به پیکر اقتصاد بیمه‌ها تلقی کردند. در روز‌های پایانی سال 92 دولت اعلام کرد خدمات پایه دندانپزشکی مشمول بیمه درمانی خواهد شد. مراکزی که تعداد آنها به قدری کم و محدود بود که کمتر از نیم‌درصد جمعیت کشور می‌توانستند از این خدمات استفاده کنند. بالاخره در سال جدید طرح تحول در حوزه دندانپزشکی هم کلید خورد، طرحی که بیش از همه کمک بیمه‌ها و البته مساعدت بخش خصوصی را نیاز دارد، شاید به همین دلیل بود که وزیر بهداشت خیلی دلش نمی‌خواست از این طرح با عنوان طرح تحول بهداشت دهان یاد کند و ترجیح می‌داد ابتدا باید کار را شروع و پس از اطمینان از استقرار، این طرح را با این عنوان پر طمطراق بخواند.


به گفته بسیاری از دست‌اندرکاران حوزه بهداشتی مشکلات و بیماری‌های دهان و دندان سرمنشاء بروز بسیاری از بیماری‌هاست. این در حالی است که در کشور ما شاخص بهداشت و سلامت دهان و دندان نسبت به شاخص استاندارد جهانی پایین است. از سوی دیگر شاخص دسترسی به خدمات بهداشت دهان نیز در ایران وضعیت مطلوبی ندارد. این امر خود دلیل اصلی ورود دولت در این بخش است.
 البته در این میان مشارکت بخش خصوصی برای ارتقای وضعیت بهداشت دهان و دندان ضروری است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت و زمانی که نقش بخش خصوصی پررنگ می‌شود، نمی‌توان از اهمیت بیمه‌ها غافل شد.

 پیشگیری مهم‌ترین اقدام
علی تاجرنیا، عضو هیات‌مدیره انجمن دندانپزشکی ایران و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در این‌باره به فرهیختگان می‌گوید: «در دندانپزشکی با توجه به اینکه در طولانی‌مدت سهم دولت در ارائه خدمات دندانپزشکی کم بوده است نمی‌توان انتظار داشت که در یک مدت کوتاه تغییر خاصی در کاهش هزینه‌های مردم ایجاد شود. این در حالی است که در حوزه پزشکی پیش از اجرای طرح تحول نیز مجموعه دولت سهم قابل توجه‌ای داشت، اما در دندانپزشکی این سهم کم بوده است.» تاجرنیا با اشاره به شهامت دولت در ورود به حوزه دندانپزشکی می‌گوید: «در حال حاضر به نسبت در حوزه بحث پوشش‌های بیمه‌ای دولت از سال‌های گذشته اقدامات مثبت‌تری انجام داده است و یک بخشی از خدمات دندانپزشکی با مصوبات دولت و پوشش بیمه‌ای بهتر شده است.»
او با اشاره به اینکه اصل دخالت دولت در این حوزه در تنظیم بازار و کیفیت ارائه خدمات موثر است، می‌گوید: «این طرح باعث می‌شود مراکز بهداشتی و درمانی کمی فعال شوند و دسترسی عادلانه به خدمات صورت بگیرد و این در نوع خود یک اقدام مثبت است؛ اگر چه در کوتاه‌مدت نمی‌توان انتظار تاثیرات جدی را در این بخش داشت.»
او در مورد ورود قانونگذار می‌گوید: «اگر هزینه در بخش بهداشت و پیشگیری صورت گیرد نتایج بسیار ثمربخشی در کاهش هزینه‌های درمان ایجاد می‌کند. من فکر می‌کنم اگر دولت به بخش درمان‌های دندانپزشکی ورود کند آن‌قدر نیاز زیاد است که هر چقدر هم هزینه کند، کم است. آنچه که از دولت انتظار می‌رود این است که در حوزه بهداشت و پیشگیری هزینه کند و مجلس نیز باید در این بخش به دولت کمک کند.»

 حمایت محدود بیمه‌ها
ناصر عجمی، دندانپزشک معتقد است که بیمه نقش مهمی را در این باره بازی می‌کند و به همین دلیل لازم است بیمه‌های پایه در تامین هزینه‌های خدمات دهان و دندان همکاری کنند و بسته بیمه پایه برای بهداشت دهان و دندان تعریف شود. او  با اشاره به اینکه فرهنگ توجه بهداشت دهان در کشور ما پایین است و به همین دلیل دندان‌های خراب و بیمار زیادی در کشور وجود دارد، می‌گوید: «بیمه با این حجم دندان‌های نیازمند مداوا جرات ورود به حوزه دهان و دندان را ندارد به همین دلیل در حال حاضر دولت در بخش طرح تحول سلامت دهان و دندان به حوزه پیشگیری توجه دارد و بعید است در بخش درمان اقدام قابل‌توجهی در این بخش انجام شود.»  البته سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی، وزیر بهداشت هفته گذشته از برنامه این وزارتخانه برای راه‌اندازی کلینیک‌های دندانپزشکی در اغلب بیمارستان‌ها و مراکز درمانی دولتی نیز خبر داد، چیزی که به نظر می‌رسد توجه جدی به آن نشان از عزم جدی دولت برای درمان دندان‌های خراب دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha