سه‌شنبه ۲۴ دی ۱۳۸۷ - ۰۹:۲۶
کد خبر: 14509

تحقیقات یکی از فیزیکدانان دانشگاه هاروارد از تاثیرات منفی زیست محیطی موتور جستجوی گوگل و جستجو در این موتور پرده برداشت.

نتایج جالب توجه تحقیقات جدید نشان می دهد که انجام دو جستجو در سایت گوگل از یک رایانه خانگی می تواند به همان میزان دی اکسید کربن تولید کند که جوشاندن آب در یک کتری الکتریکی تولید خواهد کرد.

به گفته یکی از فیزیکدانان دانشگاه هاروارد یک جستجوی معمولی در سایت گوگل 7 گرم دی اکسید کربن تولید خواهد کرد و به همین دلیل جستجوی گوگل تاثیرات نامطلوب زیست محیطی در بر دارد.

روزنامه ساندی تایمز در توضیح این مطالعات در مقاله ای اعلام کرد که گوگل درباره مصرف انرژی و تولید کربن خود بسیار پنهان کار بوده و از افشا کردن موقعیت مراکز داده های خود سر باز می زند. این در حالی است که 200 میلیون جستجوی اینترنتی روزانه و مصرف بالای انرژی الکتریکی و انتشار گازهای گلخانه ای توسط رایانه ها و اینترنت به تازگی نگرانی هایی را برانگیخته است.

گزارش اخیر یکی از محققان IT نشان می دهد که صنعت جهانی IT به اندازه صنایع خطوط هوایی قادر به تولید گازهای گلخانه ای خواهد بود. سیستم گوگل که ممکن است موضوعات جستجو را برای بررسی و محاسبه به هزاران مایل دورتر ارسال کند، در برابر کاهش تاخیر زمانی و افزایش سرعت جستجو، مصرف انرژی را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.

الکس وینزر گراس فیزیکدان دانشگاه هاروارد که نتایج مطالعات خود را برای انتشار به موسسه IEEE تسلیم کرده است بر این باور است که گوگل موتور جستجوی بسیار موثری است اما قانون اولیه این شرکت افزایش سرعت جستجو است و این به آن معنی است که این شرکت از میزان زیادی ظرفیت اضافی اطلاعاتی برخوردار است که مقدار قابل توجهی انرژی صرف این ظرفیتها خواهد شد.

بر اساس گزارش اکونومیک تایم، با وجود این شواهد و تحقیقات، گوگل همچنان معتقد است یکی از با کفایت ترین و بهره ورترین تولید کنندگان جستجوی اینترنتی در جهان به شمار می رود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha