سه‌شنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۵
کد خبر: 145093

بیشتر مادران با دیدن جوش های پوستی روی ران و پاهای کودک دچار وحشت می شوند؛ اما بروز این جوش های پوستی به علت استفاده از پوشک، امری عادی است و معمولاً اختلال پوستی مهمی به حساب نمی آید و با چند اقدام ساده خود به خود رفع می شود. با این حال در مواردی نیز درمان نشدن این جوش ها می تواند پیامدهای جدی به همراه داشته باشد. باید دانست ایجاد این مشکل نشانه عملکرد ضعیف مادر در نگهداری از نوزادش نیست بلکه چنانکه گفته شد امری عادی است. البته راه هایی برای کاهش بروز این اختلال و درمان آن وجود دارد.

سلامت نیوز: بیشتر مادران با دیدن جوش های پوستی روی ران و پاهای کودک دچار وحشت می شوند؛ اما بروز این جوش های پوستی به علت استفاده از پوشک، امری عادی است و معمولاً اختلال پوستی مهمی به حساب نمی آید و با چند اقدام ساده خود به خود رفع می شود. با این حال در مواردی نیز درمان نشدن این جوش ها می تواند پیامدهای جدی به همراه داشته باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان،باید دانست ایجاد این مشکل نشانه عملکرد ضعیف مادر در نگهداری از نوزادش نیست بلکه چنانکه گفته شد امری عادی است. البته راه هایی برای کاهش بروز این اختلال و درمان آن وجود دارد.

علت بروز دانه های پوستی در نوزادان چیست؟

در ۲ سال اول زندگی از هر ۳ نوزاد، یک نوزاد دچار این مشکل می شود اما کمتر از ۱۰ درصد این موارد به پزشک گزارش می شود وعلت بروز آن عبارت است از:

آزردگی پوست به علت قرار گرفتن در معرض مدفوع، البته اگر این مدت کوتاه باشد، ناراحتی پوستی چشمگیری ایجاد نمی کند.

واکنش پوست به پوشک، دستمال های یک بار مصرف و گاهی نیز مواد شوینده که از آن استفاده می شود، می تواند مشکل ساز باشد.

اگزما که از قبل وجود داشته، به علل متعددی تشدید می یابد.

عفونت های پوستی به علت باکتری یا قارچ.

اسهال و در نتیجه تماس طولانی مدت پوست نوزاد با آن

استفاده مادر یا نوزاد از آنتی بیوتیک، روی جمعیت طبیعی باکتری تأثیر می گذارد و باعث رشد بیش از حد قارچ می شود.

پوسته پوسته شدن به علت استفاده از پوشک یا لباس

راه های پیشگیری

عوض کردن مکرر پوشک: این امر یکی از موثرترین و مهم ترین راه های پیش گیری است. لازم است به طور مرتب پوشک نوزاد بررسی شود و با کوچک ترین رطوبت عوض شود تا باعث آزردگی پوست نشود.

استفاده از دستمال: تنها پاک کردن باسن نوزاد کافی نیست. باید مواقعی با استفاده از دستمال های یک بار مصرف پاهای کودک را نیز تمیز کنید.

محلولی که در این دستمال ها وجود دارد اغلب ضدحساسیت ومواد معطراست. این محلول کمک می کند قسمت کثیف شده کاملاً تمیز و سریعاً خشک شود تا رطوبت باقی نماند.

نوع پوشک را تغییر دهید. هر کارخانه ای از ماده متفاوتی برای تولید پوشک استفاده می کند. بنابراین در صورت مناسب نبودن پوشک، از مارک دیگری استفاده کنید. توجه کنید که شرایط هر کودک با دیگری متفاوت است. بنابراین از آنچه با پوست او سازگار است استفاده کنید.

بگذارید پایین تنه کودک کمی هوا بخورد. پوست کودک نیاز به هوا خوردن دارد بنابراین، روزی چند ساعت بگذارید هوا بخورد.

از محصولات پوستی خیلی معطر استفاده نکنید؛ این محصولات شامل لوسیون، دستمال های مرطوب، پوشک و... دارای عطرهای قوی حاوی مواد شیمیایی است که باعث تحریک پوست کودک می شود.

استفاده مرتب از مرطوب کننده و محافظت از پوست؛ اگرچه یکی از عوامل عمده در بروز جوش های ریز پوستی، رطوبت ادرار،مدفوع یا حتی عرق است، اما برای مراقبت درست از پوست نیاز است از مرطوب کننده استفاده شود. بنابراین از مرطوب کننده ضد حساسیت و بدون رایحه استفاده کنید.

پس از حمام کردن یا شستن نوزاد، او را کاملاً خشک کنید، سپس از مرطوب کننده استفاده کنید. حتی بهترین پوشک ها نمی تواند به طور ۱۰۰درصد پوست نوزاد را خشک نگه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha