سه‌شنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۷
کد خبر: 145095

اگر یک بطری آب برای نوشیدن روزانه آب به همراه دارید، به شما تبریک می‌گوییم. آب‌رسانی به بدن برای داشتن زندگی سالم ضروری است.

آیا استفاده دوباره از بطری‌های پلاستیکی سالم است؟

سلامت نیوز: اگر یک بطری آب برای نوشیدن روزانه آب به همراه دارید، به شما تبریک می‌گوییم. آب‌رسانی به بدن برای داشتن زندگی سالم ضروری است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین ،اما پرسش‌هایی مطرح می‌شود: آخرین باری که بطری آب خود را شسته‌اید، کی بوده است؟ اگر بطری قبلا با آب پر شده بود، آیا فکر می‌کنید که  دیگر نیازی به شستن آن نیست؟

نه دقیقا، به خصوص اگر از بطری‌های یک‌بار‌مصرف استفاده می‌کنید و همانطور که از نام آنها معلوم است، تنها برای یک بار استفاده ساخته شده‌اند.

کارشناسان در مقاله‌ای در سال 2007 در ژورنال Practical Gastroenterology منتشر شد، می‌نویسند تولیدکنندگان بطری‌های آب، استفاده مجدد از این بطری‌های یک بار مصرف را توصیه نمی‌کنند. به گفته آنها «دلیل این امر از بین رفتن پلاستیک این بطری‌ها در اثر استفاده زیاد است و این را می توان از نازک شدن بطری یا ترک‌هایی که در آن ایجاد می‌شود، فهمید. باکتری‌ها در این ترک‌ها جمع می‌شوند و بهداشت را تهدید می‌کنند.»

استفاده مجدد از بطری‌های پلاستیکی، باعث ایجاد آلودگی‌های باکتریایی می‌شود، مگر اینکه به طور مرتب شسته شوند. این شستشو باید با محلول‌های پاک‌کننده ملایم انجام شود و به خوبی آبکشی شود (نه با آب خیلی داغ) و باید قبل از استفاده از سالم بودن دیواره مطمئن شوید.

احتمال آلودگی حتی در بطری‌های آب چندبار مصرف هم، در صورت عدم شستشو و عدم توجه به کهنگی آنها، وجود دارد. باکتری‌هایی که در ترک‌ها و شیارهای بطری جمع می‌شوند، به مراتب خطرناک‌تر از موادی هستند که از پلاستیک وارد آب شده‌اند.

و بطری‌های آب جای امنی برای این باکتری‌ها هستند. در یک بررسی که در سال ۲۰۰۲ در ژورنال بهداشت عمومی کانادا منتشر شد، پژوهشگران دانشگاه کالگاری ۷۶ نمونه‌ آب بطری‌های دانش‌آموزان ابتدایی را جمع‌آوری کردند. برخی از این بطری‌ها برای ماه‌ها بدون شستشو استفاده می‌شدند. پژوهشگران متوجه شدند که میزان باکتری‌های موجود در آب دو ‌سوم بطری‌ها بیشتر از میزان طبیعی است که شاید به خاطر رشد باکتری‌های موجود در بطری در دمای اتاق باشد.

پژوهشگران منبع دقیق این آلودگی را دنبال نکردند، اما احتمالا این باکتری‌های موجود در بطری آب دانش‌آموزان از دست‌هایشان وارد آب شده است. شستشوی ناکافی و نامناسب دست‌ها در دستشویی مدارس، موجب انتشار باکتری‌های کلی‌فرم (ای‌کولای و باکتری‌های مشابه) مدفوعی در محیط کلاس می‌شود.

علاوه بر این بطری‌های نشسته محیطی عالی را برای رشد باکتری‌ها فراهم می‌کنند. کتی رایان، استاد علوم زمین دانشگاه کالگاری گفت: «اگر باکتری‌ها در محیط مناسبی مانند دما و رطوبت و غذای مناسب، قرار بگیرند، رشد می‌کنند. بطری‌های نشسته همه این شرایط رشد را برای باکتری‌ها فراهم می‌کنند.»

در آزمایش دیگری، سطح باکتری‌ها در بطری‌هایی که به مدت یک هفته شسته نشده بودند، اندازه‌گیری شد. بعد از اندازه‌گیری میزان باکتری‌های موجود در گردنه و دهانه بطری دیده شد مقدار این آلودگی به اندازه ایجاد یک مسمومیت غذایی است. این آلودگی موجب تهوع، استفراغ و اسهال می‌شود. شاید بدترین نوع استفراغی که در زندگی تجربه کرده‌اید.

اسکات بلچر، استاد داروسازی دانشگاه سینسیناتی می‌گوید: «شاید فوبیای میکروبی درون شما بگوید اشکالی ندارد، همه بطری‌ها را داخل ماشین ظرف‌شویی می‌اندازم. شستن ظروف با ماشین ظرف‌شویی یا آب خیلی داغ شاید تنها تغییر کمی در ساختار شیمیایی برخی ظروف ایجاد کند، اما بطری های یک بار مصرف تنها باید یک بار مورد استفاده قرار گیرند. گرما باعث خارج شدن مواد شیمیایی از بطری‌های پلاستیکی می‌شود.»

البته ما نمی‌گوییم که تنها یک بار می‌توانید از بطری‌ها استفاده کنید (به هر حال ما تنها یک زمین داریم و باید از آن مراقبت کنیم)، اما می‌توانید در انتخاب بطری‌های آب هوشمندانه عمل کنید. بلچر استفاده از بطری‌های دارای پوشش محافظتی و ترجیحا بطری‌های استیل را توصیه می‌کند.


او گفت: «اگر نیاز به بطری آب دارید، من بطری‌های پلی‌پروپیلنی ، که معمولا سفیدرنگ هستند را توصیه می‌کنم. این بطری‌ها از جنس پلاستیک‌های غیرواکنش‌دهنده هستند و  معمولا در آزمایشگاه‌ها هم از آنها استفاده می‌شوند.»

البته نمی‌توان مطمئن بود کارخانه‌ها از چه ترکیباتی برای تولید این بطری‌ها استفاده می‌کنند، بنابراین اگر از این بطری‌ها استفاده می‌کنید، باید حواستان باشد که همیشه آنها را تمیز نگاه دارید و آلودگی باکتریایی را به حداقل برسانید (قبل از هر بار استفاده از بطری آن را خوب بشویید و اجازه دهید کاملا خشک شود).

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha