سه‌شنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۵
کد خبر: 145096

متخصص بیماریهای عفونی: در اپیدمی اخیر بیماری ابولا, حدود 50 درصد افرادِ مبتلا جان خود را از دست داده اند.

مسری ترین و کشنده ترین ویروس دامن گیر بشر

سلامت نیوز: متخصص بیماریهای عفونی: در اپیدمی اخیر بیماری ابولا, حدود 50 درصد افرادِ مبتلا جان خود را از دست داده اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قدس آنلاین،دکتر محمدجواد قبولی ،متخصص بیماریهای عفونی گفت : "ابولا" نام یک ویروس است که از روی یکی از رودخانه های کشور جمهوری دموکراتیک کنگو گرفته شده است.به گفته او ابولا یکی از بیماریهای مشترک بین انسان و حیوان است که عمده ترین علامت آن تب خونریزی دهنده می باشد.

به اعتقاد دکتر قبولی، فقر غذایی در برخی از مناطق دنیا سبب شده است که انسان برای رفع گرسنگی حتی در مواردی از گوشت حیواناتی نظیر خفاش، گربه وحشی، میمون و ... بدون توجه به ناتوانی و بیماری در آنها استفاده کند و با این اقدام سبب بروز مشکلاتی برای خود و دیگران شود.

دکتر قبولی ضمن بیان این موضوع که بیماری ابولا مسری ترین و کشنده ترین ویروسی است که تاکنون دامنگیر بشر شده است افزود: خوشبختانه مواردی از این بیماری تاکنون در کشور ایران مشاهده نشده است.سردرد شدید، ضعف، درد عضلات، تهوع، استفراغ، درد شکم، سرفه خشک و گلودرد، تورم با احساس وجود جسم خارجی در گلو، از جمله علایمی است که در فرد مبتلا به این بیماری مشاهده خواهد شد.

به گفته این استاد دانشگاه پس از گذشت چند روز علایم خونریزی دهنده به صورت خونریزی های گسترده به خصوص در دستگاه های گوارشی و ادراری بروز می کند که تظاهر بالینی آن وجود خون در ادرار، مدفوع و استفراغ خونی می باشد.

او ضمن بیان این موضوع که دوره کمون بیماری ابولا 5 تا 7 روز است، افزود بیماری ابولا درمان ندارد و تاکنون نیز واکسن مؤثری در پیشگیری از این بیماری ساخته نشده است.

دکتر قبولی در ادامه توضیح داد چون انتقال بیماری ابولا از فرد به فرد و از طریق تماس مستقیم با مایعات بدن حاوی ویروس نظیر خون، استفراغ، ادرار، مدفوع و عرق فرد بیمار می باشد، در نتیجه تنها افرادی در معرض خطر بروز بیماری هستند که تماس فیزیکی با بیمار و ترشحات بدن وی داشته ،یا در تغسیل او پس از مرگ شرکت کرده باشند.

به گفته دکتر قبولی در اپیدمی اخیر بیماری ابولا  حدود 50 درصد افراد مبتلا جان خود را از دست داده اند.

وی در ادامه افزود رعایت بهداشت دست مهم ترین راه جلوگیری از انواع بیماریها به خصوص بیماری ابولا، می باشد.

او ،ضمن ابراز خرسندی از مردم خواست رعایت بهداشت دست را جدی بگیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha