پانزدهم اردیبهشت‌ماه ٩٤ که بیاید، اجرای طرح تحول نظام سلامت، یک‌ساله می‌شود. ١٠ماه از زمانی که وزیر بهداشت از اجرای طرح، رونمایی کرد، می‌گذرد، روزی که حسن‌ هاشمی وعده داد، هزینه‌های کمرشکن حوزه سلامت را کم می‌کند، میزان پرداخت از جیب مردم را کاهش می‌دهد و شرایط به گونه‌ای می‌شود که دیگر مردم در صف‌های طولانی بستری در بیمارستان‌ها منتظر نمی‌مانند، داروهای نایاب و کمیاب در دسترس قرار می‌گیرد و... وزارت بهداشت امسال،‌ سال پرمشغله‌ای را گذراند، طرح در سه فاز اجرا شد، میزان پرداخت مردم در حوزه سلامت به ‌طور متوسط به ٥/٤‌درصد رسید، مواجهه بیماران با هزینه‌های کمرشکن سلامت، نصف شد، زایمان طبیعی رایگان شد و... در این میان مردم هم رضایت بیشتری در گرفتن خدمات درمانی پیدا کردند، به طوری که به گفته دبیر ستاد کشوری برنامه طرح تحول نظام سلامت، حالا ٨٥‌درصد مردم از هزینه‌های بستری راضی هستند.

سلامت نیوز: پانزدهم اردیبهشت‌ماه ٩٤ که بیاید، اجرای طرح تحول نظام سلامت، یک‌ساله می‌شود. ١٠ماه از زمانی که وزیر بهداشت از اجرای طرح، رونمایی کرد، می‌گذرد، روزی که حسن‌ هاشمی وعده داد، هزینه‌های کمرشکن حوزه سلامت را کم می‌کند، میزان پرداخت از جیب مردم را کاهش می‌دهد و شرایط به گونه‌ای می‌شود که دیگر مردم در صف‌های طولانی بستری در بیمارستان‌ها منتظر نمی‌مانند، داروهای نایاب و کمیاب در دسترس قرار می‌گیرد و... وزارت بهداشت امسال،‌ سال پرمشغله‌ای را گذراند، طرح در سه فاز اجرا شد، میزان پرداخت مردم در حوزه سلامت به ‌طور متوسط به ٥/٤‌درصد رسید، مواجهه بیماران با هزینه‌های کمرشکن سلامت، نصف شد، زایمان طبیعی رایگان شد و... در این میان مردم هم رضایت بیشتری در گرفتن خدمات درمانی پیدا کردند، به طوری که به گفته دبیر ستاد کشوری برنامه طرح تحول نظام سلامت، حالا ٨٥‌درصد مردم از هزینه‌های بستری راضی هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند،محمد آقاجانی، معاون درمان و دبیر ستاد کشوری برنامه طرح تحول سلامت است. او با گذشت نزدیک به ١٠ ماه از اجرای این طرح، از جزییات آن می‌گوید.

 مدت‌زمان زیادی به یک‌ساله شدن اجرای طرح تحول نظام سلامت نمانده، در این مدت اتفاقات زیادی در حوزه سلامت افتاد، حالا با گذشت ١٠ ماه از اجرای این طرح، دیگر می‌توان آن را ارزیابی کرد. کمی درباره کلیات این طرح و چگونه شد که طرح تحول نظام سلامت اجرا شد، توضیح  دهید؟
 استارت برنامه طرح تحول نظام سلامت، از مهرماه ‌سال ٩٢ زده شد، آن زمان جلسه‌های زیادی با حضور معاونان وزیر بهداشت و کارشناسان سیاست‌گذاری وزارت بهداشت برگزار شد، آبان‌ماه همان‌ سال وزارت بهداشت توانست از هیأت دولت مصوبه‌ای را برای اجرای این برنامه بگیرد، همان موقع اولویت‌های طرح هم نهایی شد، درنهایت با مصوبه ستاد هدفمندی یارانه‌ها در سیزدهم بهمن‌ماه ‌سال گذشته، کارگروه سلامت تشکیل و درنهایت قرار بر این شد تا طرح اجرا شود. در آخر هم هفتم اردیبهشت‌ماه امسال وزیر بهداشت به تمام روسای دانشگاه‌ها، اجرای این طرح را ابلاغ کرد. بر این اساس آغاز رسمی برنامه طرح تحول، از پانزدهم اردیبهشت‌ماه امسال بود.


 همان موقع که طرح در حال اجرا بود، مسئولان وزارت بهداشت از اهداف این برنامه می‌گفتند که عمده‌ترین آن کاهش میزان پرداخت از جیب مردم در هزینه‌های سلامت بود. این موضوع از اولویت‌های این طرح به ‌شمار می‌رود؟
بله، با توجه به بالا بودن هزینه‌های خدمات سلامت، حفاظت مالی از شهروندان در برابر هزینه‌های سلامت ازجمله مهم‌ترین اهداف به شمار می‌رود، در کنار آن هم ساماندهی خدمات بیمارستانی و ارتقای کیفی خدمات و دسترسی عادلانه مردم به خدمات درمانی هم به‌عنوان اهداف اصلی دیگر این برنامه مطرح شد.


 در این مدت که طرح تحول اجرا شده، فازهای مختلفی از این طرح اجرایی شده. این فازها از برنامه‌های اصلی این طرح متفاوت است؟
بله، از پانزدهم اردیبهشت‌ماه که این برنامه اجرا شد، ٣ برنامه کلی برای آن در نظر گرفته شد، یکی از آنها کاهش پرداختی بیماران، دوم ترویج زایمان طبیعی و سوم هم ارتقای کیفیت هتلینگ در بیمارستان‌های وابسته به وزارت بهداشت است. این طرح ٣ فاز درمان، بهداشت و تعرفه‌گذاری خدمات سلامت دارد اما خود فاز درمان در ٣ مرحله اجرا شد. سی‌ام اردیبهشت‌ماه، مرحله حضور پزشکان مقیم در بیمارستان‌های وابسته به وزارت بهداشت، عملی شد. پس از آن هم برنامه حمایت از ماندگاری از پزشکان در بیمارستان‌های مناطق محروم و دولتی در دستور کار قرار گرفت. هفدهم خردادماه هم برنامه ارتقای کیفیت خدمات ویزیت اجرا شد. در کنار همه اینها از ابتدای اجرای این طرح، بسته نظارت بر حسن اجرای کار در نظر گرفته شد که تیم‌های نظارتی، چگونگی انجام کار را نظارت می‌کردند.


  برآورد شما از اجرای بسته کاهش میزان پرداختی بیماران بستری در بیمارستان‌های دولتی چگونه است؟
هدف کلی این برنامه، حفاظت مالی شهروندان در برابر هزینه‌های سلامت است، محوریت آن هم پوشش اقشار آسیب‌پذیر از طریق ساماندهی خدمات بیمارستانی و حمایت مالی از بیماران در بیمارستان‌های دولتی است. هدف راهبردی آن هم کاهش پرداخت مستقیم از جیب بیماران بستری‌شده بیمه‌ای به ١٠‌درصد در بیمارستان‌های دولتی در نظر گرفته شد. براساس این برنامه، افراد با بیمه شهری، تنها ١٠‌درصد از هزینه‌ها و افراد با بیمه روستایی ٥‌درصد از هزینه‌ها را در بیمارستان‌های دولتی باید پرداخت کنند. این میزان پرداخت البته از اول مهرماه، کاهش دوباره‌ای پیدا کرد و به ٦‌درصد در شهرها و ٣‌درصد در روستاها رسید. حالا متوسط پرداختی، ٥/٤‌درصد شده است. بررسی‌های ما نشان می‌دهد که تا آخر بهمن‌ماه، ٥‌میلیون نفر از خدمات کاهش هزینه‌های خدمات بستری استفاده کردند.


 یعنی سهم مردم در هزینه‌های بستری چقدر شده؟
با این اقدامات، سهم مردم از هزینه‌های بستری، از ٣٧‌درصد به ٥/٤‌درصد رسیده است، اینها را برآوردهای ما تا آخر بهمن‌ماه نشان می‌دهد. در کنار این موضوع هم از ابتدای اجرای طرح تا کنون برای ٨‌میلیون نفر دفترچه بیمه سلامت ایرانیان صادر شده است.


  این میزان هزینه‌ها در مقایسه با مدت مشابه ‌سال قبل چقدر است؟
بررسی‌ها نشان می‌دهد در پاییز ‌سال قبل، میزان مواجهه خانوارهای روستایی با هزینه‌های کمرشکن سلامت، ٥/١٠‌درصد بود که این عدد در پاییز امسال به ٦‌درصد رسید، این آمار در خانواده‌های شهری هم حدود ٧/٢‌درصد بود. از طرف دیگر میزان مواجهه خانوارها با هزینه‌های فقرزای سلامت به نصف رسیده است.


 یکی دیگر از بخش‌های طرح تحول نظام سلامت، جلوگیری از ارجاع بیماران برای خرید دارو و سایر لوازم مصرفی است، پیش از این بیماران باید تمام داروها و وسایل مورد نیاز را خودشان تهیه می‌کردند. در این زمینه طرح تحول چقدر توانست موفق عمل کند؟
بله، همان‌طور که اشاره شد، براساس این طرح، بیمار باید دارو، لوازم مصرفی و تمام خدمات تشخیصی را در همان بیمارستان و مرکز درمانی دولتی دریافت کند. بررسی‌های ما نشان می‌دهد که در این مدت قیمت انواع لوازم و تجهیزات پرمصرف حدود ٤٢‌درصد کاهش داشت، از طرف دیگر، میزان ارجاع مردم برای خرید دارو و تجهیزات هم به ٢/٣‌درصد رسید. یعنی همه خدمات در بیمارستان‌ها ارایه می‌شود، مگر این‌که مورد خاصی باشد.


 موارد خاص چگونه است؟ در آن صورت بیمار باید خودش برای ادامه درمان اقدام کند؟
اگر بیمار به خدماتی احتیاج داشته باشد که در بیمارستانی که بستری است، آن خدمات ارایه نمی‌شود، همان بیمارستان موظف است تا بیمار را با یک پرستار و آمبولانس به بیمارستان مورد نظر بفرستد و پس از گرفتن خدمات درمانی، او را به بیمارستان قبلی برگرداند. تمام این هزینه‌های جابه‌جایی هم به عهده همان بیمارستان است. 


 دسترسی بیشتر به داروها هم جزو برنامه‌های طرح است، این موضوع چقدر محقق شده؟
دسترسی به اقلام دارویی در همین مدت ١٣٤‌درصد افزایش پیدا کرده. قبلا ٣٢٩ قلم دارو در بیمارستان‌های دولتی پیدا می‌شد که الان به ٧٧٠ قلم رسیده. همین باعث شده تا ارجاع‌ها به سایر مراکز درمانی کم شود و داروهای نایاب  در دسترس باشد. البته با این‌که هزینه‌ها پایین رفته اما نتوانسته کیفیت را تحت‌تأثیر قرار دهد. از سوی دیگر دسترسی به ملزومات مصرفی در بیمارستان‌های دولتی مانند پلاتین یا لنزهای طبی چشم و... ٤٣‌درصد افزایش یافته است، یعنی اگر قبلا ١٤٨٠ قلم بود، حالا ٢١٣٠ قلم شده. این اطلاعات مربوط به پاییز امسال است.


 حالا با همه این اتفاقات، مردم چقدر از این ماجرا راضی هستند؟
بررسی‌های مرکز تحقیقات سلامت تا آخر پاییز امسال نشان می‌دهد که ٨٥‌درصد مردم از هزینه‌های بستری رضایت داشتند. البته برای تمامی کسانی که در بیمارستان‌های دولتی و وابسته به وزارت بهداشت بستری می‌شوند، یک بسته بهداشتی در نظر گرفته شده که بیمار تنها ٣‌هزار تومان یعنی ١٠‌درصد از هزینه‌اش را پرداخت می‌کند.


 از این بحث که بگذریم به ماجرای ماندگاری پزشکان در بیمارستان‌های دولتی مناطق محروم می‌رسیم، این موضوع چقدر با استقبال مردم مواجه شده؟
ما در این برنامه سعی کردیم از تعدادی از پزشکان عمومی، متخصص و فوق متخصص در مناطق کم‌برخوردار استفاده کنیم تا ارجاع بیماران به پایتخت و مراکز استان‌ها کمتر شود، این موضوع سبب می‌شود تا بیماران خدمات بهتری را هم دریافت کنند و کمتر در پایتخت اطراف بیمارستان‌ها، چادر بزنند. البته هنوز کمبودهایی در این برنامه وجود دارد، امیدواریم‌ سال آینده بتوانیم این نقص‌ها را برطرف کنیم.


 مشخص شده که میزان مراجعه مردم به مراکز استان‌ها برای درمان چقدر کم شده؟
هنوز نتایج بررسی‌ها کامل نشده. به همین خاطر اطلاعات دقیقی در این زمینه نداریم.


 پزشکان خودشان چقدر برای رفتن به مناطق محروم تمایل دارند؟
براساس این برنامه، دیگر پزشکان عمومی در تهران دوره طرح را نمی‌گذرانند، نه فقط پزشکان عمومی که متخصصان و فوق‌متخصصان هم باید برای گذراندن دوره طرح به مناطق محروم بروند، مناطق هم براساس میزان نیازشان انتخاب می‌شوند. قبلا به خاطر نبود پزشکان متخصص، میزان گرفتن تعرفه‌های نامتعارف در شهرستان‌ها خیلی بیشتر از تهران بود، حالا ولی با فرستادن متخصصان، می‌توان گفت که پرداخت‌های نامتعارف نزدیک به صفر شده است.


 اعزام پزشکان به مناطق محروم جهت گذراندن طرح، برای این گروه سخت نیست؟
به هر حال، شهر محل تولد پزشک در انتخاب شهرها موثر است، علاوه بر این برای این افراد کمک‌هزینه مسکن هم در نظر گرفته شده است.  به‌طورکلی ما شهرها را براساس ضریب توسعه‌نیافتگی، ضریب محرومیت منطقه، ضریب محرومیت از تسهیلات زندگی یعنی بدی آب و هوا و مرزی و غیرمرزی بودن، جمعیت شهرستان و شرایط اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و ... تقسیم کرده‌ایم. براساس این معیارها، شهرها دسته‌بندی و پزشکان به آنجا فرستاده می‌شوند.


 حالا چه تعداد پزشک متخصص در مناطق محروم حضور دارند؟
قبلا ١٤٥٠ پزشک متخصص در مناطق محروم داشتیم که الان تعدادشان به ٣٩٠٠ نفر رسیده. در کنار این افراد هم ٥٤٥٠ پزشک عمومی متخصص و فوق‌متخصص در ٣٣١ بیمارستان و ٢٩١ شهر محروم مستقر شدند و مشغول ارایه خدمات هستند. در گذشته میزان پزشکان تمام‌وقت جغرافیایی ما که در مناطق محروم بودند، تنها  ٥‌درصد بود که الان به ١٠٠‌درصد رسیده، یعنی ١٠٠‌درصد پزشکان به صورت تمام‌وقت جغرافیایی در مناطق محروم فعالیت می‌کنند.


 پزشکان تمایل به رفتن به مناطق محروم را دارند؟
 ٤٢‌درصد پزشکان اعلام کردند، در صورتی که طرح‌شان تمام شود و امکانات کافی داشته باشند، در آن مناطق می‌مانند که‌ درصد قابل‌توجهی است.
 حضور پزشکان متخصص در بیمارستان‌ها هم بخش دیگری از این طرح است که می‌تواند خیلی از مشکلات را در بیمارستان‌ها حل کند، چرا که گلایه اصلی مردم نبود پزشک متخصص در بیمارستان‌هاست. این برنامه چقدر وضع بیمارستان‌ها را بهتر کرده؟
خیلی از بیماران در گذشته این نارضایتی را داشتند که پزشک متخصص آنها را ویزیت نمی‌کند و فقط انترن و رزیدنت یا پزشک عمومی آنها را ویزیت می‌کنند. در این برنامه ما شرایطی را فراهم کردیم که خدمات درمانی به موقع و ٢٤ ساعته به مردم داده شود. قبلا بیماران در اورژانس می‌ماندند چون در بخش‌های بیمارستانی تخت خالی نبود، پزشک متخصص پیدا نمی‌شد و ... حالا ولی بیماران در اورژانس می‌مانند به این دلیل است که زودتر تعیین تکلیف شوند. نتایج این برنامه نشان می‌دهد، در حال حاضر ٧‌هزار و ٢٤٢ پزشک متخصص در ١٧ تخصص در ٤٠٠ بیمارستان به صورت مقیم حضور دارند، در صورتی که قبلا این بیمارستان‌ها ٩٤٢ پزشک مقیم داشتند. هم‌اکنون شرایطی فراهم شده که هر شب ٨٥٦ متخصص در بیمارستان‌ها مقیم هستند. یعنی در هر اورژانس دو و نصفی متخصص مقیم هستند. 


 یکی دیگر از برنامه‌های طرح تحول، ارتقای هتلینگ در بیمارستان‌های وابسته به وزارت بهداشت است، این طرح به کجا رسید؟ چقدر توانست به اهداف تعیین شده نزدیک شود؟
به‌طور کلی، رضایت بیمار نشان‌دهنده انجام درست خدمات مطلوب در بیمارستان است، در ایران ٨٣‌درصد از خدمات بستری از سوی بخش دولتی ارایه می‌شود، با این همه اما بیماران از کیفیت خدمات اقامتی در بیمارستان‌های دولتی راضی نبودند، به همین خاطر ارتقای کمی و کیفی خدمات اقامتی بیمار، گامی اساسی برای افزایش رضایت آنهاست.

[quote-left]هم‌اکنون ٥٧٠ بیمارستان وابسته به وزارت بهداشت با ٧٨‌هزار تخت بیمارستانی در حال ارایه خدمات درمانی و بستری هستند. ارزیابی کارشناسان نظارت در آغاز برنامه تحول نظام سلامت نشان می‌داد که متوسط عمر بیمارستان‌ها، ٣٥‌ سال است. [/quote-left]

هم‌اکنون ٥٧٠ بیمارستان وابسته به وزارت بهداشت با ٧٨‌هزار تخت بیمارستانی در حال ارایه خدمات درمانی و بستری هستند. ارزیابی کارشناسان نظارت در آغاز برنامه تحول نظام سلامت نشان می‌داد که متوسط عمر بیمارستان‌ها، ٣٥‌ سال است. این در حالی بود که در‌ سال ٨٣، ٦٧‌درصد کل تخت‌ها فرسوده و تعداد ٨٠هزار تخت تا پایان ‌سال امسال برای تجهیز بیمارستان‌های موجود، مورد نیاز بود. براساس آمار و مستندات به ازای هر ‌هزار نفر یک تخت در بیمارستان‌های دانشگاهی و یک‌و‌نیم تخت در تمامی بیمارستان‌ها (دولتی، خصوصی، خیریه، تأمین اجتماعی و...) وجود دارد.


  حالا شرایط چگونه است، تعداد تخت‌های فرسوده چقدر شده؟
در حال حاضر تعداد کل تخت‌های فرسوده به ٥٦‌درصد رسیده، در ١٠‌سال، ١١‌درصد بهسازی صورت گرفته که به یقین می‌توان گفت، عمده این بهسازی، نوسازی و استانداردسازی در ٩ ماه اخیر بوده است. برنامه ارتقای کیفیت هتلینگ در بیمارستان‌های وابسته به وزارت بهداشت، از همان  ١٥ اردیبهشت‌ماه ١٣٩٣ در اولین فاز برنامه تحول نظام سلامت در حوزه درمان کلید خورد. در ابتدای کار با توجه به لزوم یکپارچه‌سازی کمی و کیفی خدمات هتلینگ و استانداردسازی آنها براساس نیازها و انتظارات خدمت‌گیرندگان، ٢٠ تیم ارزیاب به بررسی وضع هتلینگ ٥٦٠ بیمارستان پرداختند. هدف از اجرای این برنامه هم رتبه‌بندی کیفیت خدمات هتلینگ بیمارستان‌های تحت پوشش وزارت بهداشت، ارتقای کیفیت خدمات هتلینگ در همه‌ بیمارستان‌های تحت‌ پوشش وزارت بهداشت و به‌دست آوردن حداقل رتبه استاندارد، ایجاد تعریفی واحد از کیفیت خدمات هتلینگ بیمارستانی و پاسخگویی به انتظارات بیماران با خدمات هتلینگ بیمارستان‌هاست.


  بیماران چقدر از این تغییرات راضی بودند؟
در حال حاضر و طی مطالعات انجام شده، ٨٦‌درصد بیماران از محیط فیزیکی جدید بیمارستان‌ها و ٧٦‌درصد از نظافت عمومی  اظهار رضایت کرده‌اند. البته یکی از مواردی که با بیشترین انتقاد و شکایت در حوزه خدمات هتلینگ در گذشته مواجه بود، کیفیت غذای بیماران بود که با اجرای برنامه تحول نظام سلامت و توجه به این نکته که بیماران به علت شرایط جسمی خود باید تغذیه مناسب و ویژه‌ای داشته باشند، با اختصاص اعتبار و توجه ویژه، برنامه‌ریزی و فرآیند ارتقای کیفیت غذا، پیش‌غذا، دسر و نوشیدنی، تنوع غذایی در هر وعده و امکان انتخاب از فهرست غذایی، رژیم غذایی متناسب با بیماری، ظروف پذیرایی، امکان سفارش خدمات غذایی و پذیرایی در ٢٤ ساعت و زمان انتظار برای دریافت خدمات و  زمان‌بندی دقیق و نحوه سرو غذا اجرا شد، حالا شرایط به‌گونه‌ای شده که ٦٦‌درصد از بیماران و کیفیت و کمیت غذای بیمارستانی اظهار رضایت کرده‌اند.


  از این موضوع که بگذریم، یکی دیگر از برنامه‌های طرح تحول، ارتقای کیفیت ویزیت پزشکان است. در این زمینه چقدر کار پیشرفت کرد؟
برای ارتقای عدالت در دسترسی به خدمات سرپایی و کاهش پرداخت از جیب مردم، عملیاتی‌شدن بند (د) ماده ٣٢ قانون برنامه پنجم توسعه کشور، ساماندهی مناسب‌تر نظام ارجاع، بهره‌برداری مناسب از امکانات درمانی دانشگاه، افزایش ضریب اشغال تخت مراکز درمانی، ایجاد دسترسی در ساعات غیراداری برای بیماران، حفظ تمام‌وقت اعضای هیأت علمی و درنهایت ارتقای کیفیت خدمات، دانشگاه‌های علوم پزشکی مکلف به مدیریت و توسعه کلینیک‌های ویژه تخصصی و فوق تخصصی شدند که در این راستا٥٨٥ کلینیک ویژه به صورت كلینیك‌های ویژه داخل و خارج (اقماری) بیمارستان‌های دانشگاهی، کلینیک ویژه دانشگاه و کلینیک‌های بیمارستان‌های تابعه وزارت بهداشت در نوبت‌های صبح و عصر ایجاد شد. بر این اساس پس از گذشت ٨ ماه از اجرای این برنامه، دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با ٩٥٠٠ پزشک عمومی، متخصص و فوق تخصص تحت پوشش این برنامه قرار گرفتند، به طوری که در این مدت بیش از ٣٠‌میلیون ویزیت انجام شد، این در حالی است که مبلغ ویزیت بیمار توسط فوق تخصص ٣٦٠٠ و حق ویزیت متخصص ٣٠٠٠ تومان است. 


 یکی از مهم‌ترین برنامه‌های طرح تحول که از همان ابتدا پافشاری زیادی هم برای اجرایش می‌شد، ترویج زایمان طبیعی بود؛ زایمانی که اعلام شد به‌ صورت رایگان انجام می‌شود. مادران باردار چقدر از این برنامه استقبال کردند؟
 به‌طور کلی بهبود وضع سلامت مادران و نوزادان از تعهدات بین‌المللی کشور در راستای اهداف توسعه هزاره است که با مضامینی مانند «بهبود سلامت مادران در چارچوب بهداشت باروری» و «كاهش میزان مرگ‌ومیر كودكان» در حال اجراست. دستیابی به این اهداف، مستلزم کاهش شاخص میزان مرگ‌ومیر مادران و نوزادان در اثر عوارض بارداری و زایمان، کاهش، میزان سزارین‌های بدون اندیكاسیون و ترویج زایمان طبیعی است.

در کنار این موضوع در راستای سیاست‌های جدید جمعیتی مبنی بر افزایش جمعیت، ترویج زایمان طبیعی، افزایش كیفیت خدمات بستری، كاهش پرداخت از جیب مردم، افزایش انگیزه ارایه‌دهندگان خدمات در بخش‌های دولتی و تدوین منطقی تعرفه زایمان طبیعی در قالب طرح تحول نظام سلامت و برنامه راهبردی دولت تدبیر و امید، برنامه ترویج زایمان طبیعی با رایگان‌شدن آن در بیمارستان‌های دولتی از ١٥ اردیبهشت‌ماه در سراسر کشور اجرا شد که تاکنون بیش از ٣٤٠‌هزار زایمان طبیعی رایگان در سراسر کشور انجام شده است.

[quote-right]در این برنامه علاوه بر رایگان‌کردن زایمان طبیعی در مراكز دولتی برای تشویق مادران باردار به انجام زایمان طبیعی، تعرفه تشویقی مازاد بر تعرفه مصوب فعلی به دهندگان خدمت زایمان طبیعی اجرا شد که منجر به کاهش ٦‌درصدی سزارین در بیمارستان‌ها شد. [/quote-right]

در این برنامه علاوه بر رایگان‌کردن زایمان طبیعی در مراكز دولتی برای تشویق مادران باردار به انجام زایمان طبیعی، تعرفه تشویقی مازاد بر تعرفه مصوب فعلی به دهندگان خدمت زایمان طبیعی اجرا شد که منجر به کاهش ٦‌درصدی سزارین در بیمارستان‌ها شد. همچنین برنامه‌ریزی لازم به منظور بهینه‌سازی ساختار فیزیکی ٣٦٦ بلوک زایمانی مشتمل بر ١٠٠٠ اتاق تک‌نفره  زایمان برای حفظ حریم خصوصی مادر باردار و افزایش رضایتمندی او صورت گرفت و اعتبار ویژه‌ای به مراکز دولتی اختصاص یافته است. همچنین در این بسته خدمتی، کلاس‌های آموزش بهداشت باروری و زایمان به صورت رایگان برای ٦٠‌هزار مادر باردار در ٨ جلسه برگزار شده است.

طرح تحول نظام سلامت باید مستقل از بودجه‌های دولتی باشد

محمدجواد نظری‌مهر عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی

ارزیابی ما از طرح تحول نظام سلامت در این ١٠ ماهی که از اجرایش می‌گذرد، نشان داده که این طرح، یک طرح خوب و قابل قبول است، مردم هم رضایت نسبی از آن دارند. یعنی هم در بخش بستری، هم دسترسی به داروها، هم وجود پزشک مقیم در مراکز درمانی دولتی و از همه مهم‌تر هزینه‌های خدمات درمانی، اتفاقات خوبی افتاده که منجر به افزایش رضایتمندی مردم شده است. این البته تنها به رضایت مردم محدود نمی‌شود، پزشکان هم رضایتمندی بیشتری نسبت به قبل پیدا کرده‌اند. هر چند که لازم است پزشکان ساماندهی بیشتری پیدا کنند و به جای مشغول بودن در چند مرکز درمانی، در یک بیمارستان و یک مرکز درمانی، فعالیت کنند. البته این موضوع مستلزم در نظر گرفتن درآمدهای قابل قبول برای آنهاست.


در گذشته ما در یک برهه زمانی واقعا از نظر لوازم و تجهیزات پزشکی مشکل داشتیم ولی حالا کمبودها در این بخش از بین رفته، حتی در بخش عمرانی و ساخت بیمارستان‌ها و تجهیزات بیمارستانی هم پیشرفت‌های خوبی با اجرای این طرح داشتیم. پیش از این روستاها بیش از همه با مشکل مواجه بودند که حالا مشکلات‌شان خیلی کمتر شده. وزیر بهداشت توانست در این مدت، هم در بحث درمان و هم بخش عمرانی گام‌های خوبی بردارد. آمبولانس‌ها تا جایی که ممکن بود تأمین شود و ...
به طور کلی طرح تحول نظام سلامت، طرح خوبی است با این همه لازم است تا در بخش مدیریت، ارتقای بیشتری پیدا کند، هر چند که امسال این طرح تقریبا به صورت آزمایشی اجرا شد و نیاز است تا با گذشت زمان، طرح هم پیشرفت بیشتری کند و نواقص آن برطرف شود. باید دستمزدها کارشناسی‌تر شده باشد، چرا که در این بخش انتقادهایی شده و حقوق پزشکان و سایر پرسنل مقایسه می‌شود. به همین خاطر باید در این زمینه وزارت بهداشت اقداماتی انجام دهد.


نکته دیگری که در ارتباط با این طرح وجود دارد این است که اجرای آن باید همیشگی باشد، نباید با یک تغییر کوچک در سطح مدیریتی و حتی تغییر در سطح وزارت، طرح هم متوقف شود اما نکته مهمی که در ارتباط با این طرح باید مورد توجه قرار گیرد این است که نباید وابسته به بودجه‌های دولتی باشد، باید به گونه‌ای برای آن برنامه‌ریزی کرد تا خودش درآمد زا باشد، چرا که ممکن است در سال‌های آینده دولت نتواند بودجه زیادی برای این طرح اختصاص دهد یا یارانه‌ها قطع شود، به همین خاطر نباید طوری شود که این طرح به خاطر نبود بودجه، زمین بخورد. باید شرایطی فراهم شود که این طرح بتواند روی پای خودش بایستد.


[quote-left]در گذشته به‌خاطر مشکلات بخش درمان، هزینه‌های درمان بسیار بالا بود و مردم نمی‌توانستند هزینه‌های درمانشان را تأمین کنند، در نتیجه باید طرح تحول نظام سلامت اجرا می‌شد. [/quote-left]

بیماران با اجرای طرح تحول سلامت آرامش پیدا کردند

علی کائیدی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی

در گذشته به‌خاطر مشکلات بخش درمان، هزینه‌های درمان بسیار بالا بود و مردم نمی‌توانستند هزینه‌های درمانشان را تأمین کنند، در نتیجه باید طرح تحول نظام سلامت اجرا می‌شد.
در همین راستا هم مجلس شورای اسلامی با همکاری دولت مصوب کرد تا یک‌درصد از مالیات بر ارزش افزوده که معادل ٣‌هزار و ٥٠٠‌میلیارد تومان همراه با ١٠‌درصد از درآمد هدفمندی یارانه‌ها به طرح تحول نظام سلامت اختصاص داده شود، البته این برای بودجه‌سال ٩٣ بود. با همین حمایت‌های مالی هم طرح تحول
 نظام سلامت از پانزدهم اردیبهشت‌ماه اجرا شد. حالا در میان مردم یک نگاه رضایت‌مندانه از خدمات درمانی بیمارستان‌ها و بستری شدن بیماران ایجاد شده است. دلیل اصلی آن هم این است که مردم در گذشته در همین بخش هزینه‌های سرسام‌آوری را پرداخت می‌کردند، به‌ویژه بیماران صعب‌العلاج و مبتلا به سرطان که بیشترین فشار از نظر گرانی داروها و خدمات درمانی و دردسترس نبودن داروها به آنها وارد می‌شد. حالا ولی آرامشی ایجاد شده که بخش اصلی آن مربوط به آرام شدن بازار داروهاست. نکته قابل توجه اما این است که طرح تحول نظام سلامت نباید تنها به درمان محدود شود، بهداشت، درمان و آموزش باید در کنار هم دنبال شود، اگر فقط به درمان توجه شود و از بهداشت و آموزش غافل شد، نمی‌شود مشکلات اساسی نظام سلامت را برطرف کرد. به همین خاطر ما باید کاری کنیم تا از بیمار شدن افراد جلوگیری کنیم، سیستم سلامت را ارتقا دهیم، پیشگیری را گسترده کنیم، خانه‌های بهداشت را افزایش دهیم و سیستم سرپایی را تقویت کنیم. البته وزارت بهداشت با این طرح، اقدامات زیادی انجام داد و اول از همه هم به درمان پرداخت، چرا که نمی‌شود در مدت زمان کم، همه این بخش‌ها را تقویت کرد. اما می‌شود تا ١٠‌سال آینده کاری کرد که هزینه‌های درمانی کم شود و در کنار آن بتوان به بخش‌های دیگر سلامت یعنی، بهداشت، آموزش و ... توجه کرد. البته نمی‌شود زحمت‌های مجلس، دولت و وزارت بهداشت را به‌خاطر اجرای طرح تحول نظام سلامت، نادیده گرفت، اما نباید به همین بخش منتهی شود، این تازه شروع کار است و باید گسترده شود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • پزشک متخصص شهرستان محروم!! ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    35 0
    "مشخص شده که میزان مراجعه مردم به مراکز استان‌ها برای درمان چقدر کم شده؟ هنوز نتایج بررسی‌ها کامل نشده. به همین خاطر اطلاعات دقیقی در این زمینه نداریم." واقعا دستتان درد نکند قبلا درمرکز استانی که من در شهرستان محرومش خدمت میکنم مردم شهرستانها از ساعت 6 صبح جلوی بیمارستانها ودرمانگاهای دانشگاهی صف می بستند ولی از اجرای برنامه به اصطلاح تحولتان از یک نصف شب صفهای طولانی تشکیل میشوند!!!حضور صرفا فیزیکی متخصص در شهرستانها هیچ نتیجه ای جز تلف کردن نیروی انسانی نداشته ومردم خودشان بهتر میدانند که حضور صرف متخصص بدون داشتن تجهیزات پزشکی واتاق عمل تخصصی فریبی بیش نیست ومستقیما خودشان به کلان شهرها میروند واز نظر هزینه ودرمان وامکانات تخصصی در کلان شهرهاراضی هستند وفقط از کمبود متخصص در کلان شهرها مینالند که باعث تشکیل صفهای طولانی شده است!!! به قسمت آمارتان بگوئید بررسی کند تا صحت عرائض بنده برایتان ثابت شود وازاین به بعد براساس آمار از رضایت مردم مناطق محروم از حضور متخصصان سخن بگویید.مادر دنیا وآخرت مسئول وپاسخگو ی اعمال وگفتارمان خواهیم بود.....
    • منتقد ۰۱:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
      0 30
      به بهانه نبودن پزشک متخصص و بیمارستان و دانشگاه علوم پزشکی در مناطق محروم از دادن اعتبار به اونها خودداری می کنند،به عنوان فرد نسبتاً آگاه از بوروکراسی اداری همواره در اختصاص ردیف اعتباری در طرح توجیهی وجود نیروی متخصص مبنای اعتبار هست، جنابعالی تجربه پیاده رو خوابی رو نداری وگرنه اینطوری راحت نمی گفتی که مردم برن کلانشهرها دنبال درمان، باید عدالت رعایت بشه،شما با پول نفت مردم مناطق محروم چند سال رایگان درس خوندی اگه دو برابر اون سنوات خدمت کنی وظیفه توست! نه تنها پزشکان بلکه الان دارن اعضای هیئت علمی ، قضات و کارمندان رو به شهرها و مناطق محروم میفرستن،خدمت کردن به توده مردم یک افتخاره مخصوصاً در مناطق محروم که باید رفع محرومیت از اونها از یک جایی شروع بشه
  • پزشک سهمیه زنان مناطق محروم ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
    16 0
    منتقد محترم اولا شما باید از این قانون قرون وسطایی که نوشته اید انتقاد کنید دادن اعتبار چه ربطی به حضور متخصص یا وجود دانشگاه علوم پزشکی دارد؟؟؟یعنی شما حضور بیهوده وصرفا فیزیکی پزشک را بی انصافانه برای این حضرات برای دریافت اعتبار ضروری میدانید؟؟؟یعنی پزشک باید قربانی قانون غلط بشود؟آقای محترم خدمت به مردم افتخار ماست. شما متوجه عرض بنده نشده اید ما نمیتوانیم بدون داشتن تجهیزات واتاق عمل تخصصی خدمتی به مردم ارائه کنیم در واقع میسوزیم ومیسازیم واز شهرستانها به عنوان متخصص بیماران را به مراکز استان ارجاع میدهیم که خود کاری خجالت آوراست!!تعدادی اتوبوس برای انتقال بیمار ویا هلیکوپترمفید تر از حضور فیزیکی ماست!!!!نادانی وجهل وانحصارطلبی عده ای معلوم الحال که قوانینشان ضد حقوق شهروندی است باعث میشود شما ومارا جلوی یکدیگر قرار دهند!!آ دوست محترم تعداد دانشگاهای ایران 10 برابر استاندارد جهانی است ولزومی ندارد در هر شهری دانشگاه وجود داشته باشد!!! اگر دقت فرمائید من موافق سرویس دهی وعدم نوبت دهی در کلان شهرها برای شهرستانیها هستم ومعتقدم افزایش امکانات برای مردم شهرستانی بهتر از زدن بیهوده وابلهانه بیمارستان ناکارآمد با بودجه های آنجنانی است من موافق پیاده روخوابی هموطنانم نیستم آیامشکل پیاده رو خوابی باویزیت بدون نوبت ودادن امکانات رفاهی برای ماندن همراه بیمار حل میشود یا با حضور بیهوده مادر بیمارستانی باامکانات در حد یک درمانگاه وزایشگاه؟ شما اگر کمی دقیق تر باشید من از کسانیکه دشمن شما هستند وشما ناآگاهانه دوستشان میپندارید به شما نزدیکتر ودلسوزترهستم!!! امادرمورد پول نفت که جاهلانه از آن دم میزنید باید بگویم گذراندن دوره تخصص انجام کار درقبال دریافت مبلغی اندک وخدمت به محرومان درکلانشهرهابمدت 4 سال است ونه تحصیل رایگان!!! واین حرف را عده ای پزشک ضد خدمت به مردمدر رده های بالا به این دلیل دردهان مردما گذاشته اند تا به اهداف صنفی و شیطانیشان برای ادامه چپاول مردم دست پیداکنندوروند درامد3-4 ملیاردی شان را باحضور پزشکان متخصص وصادق درکلان شهرها از دست ندهند!برادر یا خواهرگرامی منتقد زود قصاوت نکنیم!در تمامی کشورهای جهان اتاق عمل و تجهیزات پزشکی پیشرفته وفوق تخصصی در کلان شهرها متمرکز است واین عین عدالت است که مردم شهرستانها دسترسی آسان به آنها داشته باشند!عزیز استفاده از کلمه محرومیت آنهم بعد از 36 سال توسط برخی اشخاص برای منافع شخصی وجمع کردن رای ونه بهبود شرایط زندگی مردم میباشد، آنانکه دم از دفاع از محرومان میزنند خود جزو کاخ نشینانند ودروغ گویان...... بزرگترین گناه انسانها این است که علیرغم توانشان برای کشف حقیقت وآگاهی خودشان را به تنبلی وبطالت مشغول میکنند ودر جهل مرکب ابدالدهر میمانند.