گرفتگی عضلانی، انقباض دردناك عضلات است كه به طور شایع در دوران بارداری به خصوص در اندام تحتانی دیده می شود. در ایران درمان خاصی برای این اختلال متداول نیست.

در مطالعه ای كه توسط گروهی از محققان دانشگاه علوم پزشكی تهران انجام شد، تعداد 217 زن باردار مراجعه كننده به درمانگاه پره ناتال بیمارستان امام خمینی (ره) با گرفتگی دردناك عضلات ساق پا، مورد بررسی قرار گرفتند.

تعدادی از این بیماران كه پس از بررسی های پاراكلینیك هیچ گونه اختلال الكترولیتی نداشتند و ریز مغذی ها را در حد استاندارد دریافت كرده بودند، وارد فاز دوم مطالعه شدند. در این مرحله، بیماران به دو گروه شاهد و مكمل درمانی تقسیم شدند و گروه دوم به مدت 2 هفته مكمل های كلسیم، منیزیم و ویتامین های گروه B را دریافت كردند.

بر اساس یافته‌های این مطالعه، رابطه آماری معناداری بین بهبودی كامل با مكمل درمانی ویتامین B در مقایسه با گروه كنترل وجود دارد؛ به طوری كه بهبودی كامل در گروه های دریافت كننده مكمل ویتامین های گروه B، گروه كنترل و مصرف كنندگان منیزیم و كلسیم به ترتیب 71 ، 9، 29 و 52 درصد برآورد شد.

نتایج این بررسی نشان می دهد: گرفتگی عضلات به خصوص در اندام تحتانی در میان زنان باردار ایرانی شایع است كه با رژیم غذایی و عادات زندگی ارتباط خاصی ندارد. اما مكمل درمانی ریز مغذی ها می توانند تأثیر به سزایی در درمان این عارضه داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha